Jan Veselý změnil před Rally Dakar 2019 týmové barvy a techniku, opět ale absolvuje slavný závod v nejnáročnější možné podobě. Podruhé totiž pojede ve třídě malle moto, kde jsou jezdci odkázáni jen sami na sebe, spartánské zázemí a minimum materiálu.
Bývalý endurový závodník se na Dakar poprvé vydal v roce 2009 v roli mechanika, ale už o dvanáct měsíců později se sám soutěže zúčastnil v kategorii motocyklů. Od té doby vynechal kvůli očekávanému přírůstku do rodiny pouze jediný ročník (2017). Nejlepšího výsledku dosáhl na Dakaru 2015, kdy mezi motocyklisty obsadil 39. příčku.
Zkušený mechanik letos v lednu poprvé absolvoval Dakar ve třídě malle moto, jejíž účastníci mají k dispozici jen to, co uvezou na motorce, jednu bednu s osobními věcmi, náhradní kolo a pneumatiky. Mezi 28 odvážlivci skončil dvanáctý. Přestože v cíli tvrdil, že „malle moto je trochu úchylné“, bude této výzvě dobrovolně čelit znovu.
Změny se u Jana Veselého týkají pouze techniky a týmového zázemí, pokud lze o něčem takovém v souvislosti s malle moto vůbec hovořit. Loňskou KTM 450 Rally Replica vyměnil 47letý Liberečan za Husqvarnu FE 450 Rally, s níž bude reprezentovat Ivar CS Team.
„Celý život jezdím na motorce, což mě nakonec přivedlo až na Dakar, který pojedu už podeváté,“ rekapituluje Jan Veselý. „Třídu malle moto upřednostňuji proto, že odpovídá duchu původního Dakaru. Mezi jejími účastníky panuje opravdu dobrá atmosféra. Navzájem si pomáháme, půjčujeme si nářadí, není to úplné soupeření. Nejdůležitější je zůstat zdravý a dojet až do cíle. O umístění se můžete starat až ve chvíli, kdy splníte tyto dva úkoly.“
41. ročník Rally Dakar se poprvé v historii soutěže uskuteční v jediné zemi, konkrétně v jižní části Peru. Na účastníky čeká deset náročných etap převážně v písečných dunách. Celkem trasa měří přes 5500 kilometrů, z nichž se téměř 3000 pojedou na čas. Soutěž odstartuje 6. ledna v Limě a 17. ledna v peruánském hlavním městě také skončí.