Žlutý kamion týmu Big Shock Racing odstartoval do Rallye du Maroc. V kategorii kamionů soupeří se svým dvojčetem, identickým Ivecem, které ve stejný čas vzniklo v sedlčanských dílnách týmu Big Shock Racing, na zakázku pro Jaroslava Valtra.
A hned úvodní etapy marocké rally ukázaly, že organizátoři pro jezdce připravili trať, na které se nebudou nudit. Náročný terén plný skal a kamení nekompromisně prověřuje odolnost závodních strojů i připravenost jezdců.
V první etapě z Fesu do Erfoudu dojeli Martin Macík, František Tomášek a David Švanda po dvou defektech a drobné navigační chybičce do cíle na druhém místě. Jak pilot zdůrazňuje, úvodní etapy nemá rád. Posádce chvíli trvá, než nabere rychlost a současně ji brzdí mnohokrát ověřená zkušenost, že první etapa závod nevyhrává. Proto jede hlavně hlavou, s rozmyslem a na částečný výkon. Ani v Maroku tomu nebylo jinak.
„Na začátku jsme krásně letěli, ale pak jsme udělali zadní pneumatiku. Dařilo se nám jet dál a průběžně ji dofukovat. Ale najednou jsme prorazili další, tentokrát přední kolo. Pokračovat už se nedalo. Museli jsme přední kolo vyměnit,“ popisuje vývoj závodu Martin Macík.
Výměnou kola posádka ztratila asi devět minut. Ale ve zbývající části etapy se dařilo ztrátu dotahovat. Menší navigační nedorozumění pak přibrzdilo vůz týmu Big Shock Racing ještě těsně před koncem etapy.
„Při výjezdu z řečiště jsme špatně odbočili a bylo třeba vrátit se přes duny. To nás stálo dalších pár minut,“ dodává navigátor František Tomášek.
Druhá etapa závodu přinesla nečekané drama, když začala zlobit převodovka a posádka zůstala v poušti. Závodníci odmontovali kardan, aby mohli být odtaženi na laně. A díky pomoci Jaroslava Valtra se dostali na silnici. Odtud je asistence odtáhla asi 80 km zpět do bivaku.
Po rozebrání vozu se ukázalo, že selhal jeden z repasovaných dílů převodovky. Potřebný náhradní díl ale nebyl na skladě. Díky schopnostem a nasazení členů týmu se součástku nakonec podařilo získat.
„Nebyl to sice úplně přesný kus, který bychom potřebovali, nebyl nový, ale Češi si vždycky dokážou poradit,“ popisuje mechanik David Švanda.
V noci začala práce na převodovce a ráno kolem čtvrté hodiny mohli mechanici oznámit, že Iveco je připravené. Tým obdržel velkou penalizaci, ale zásadní bylo, že mohl v soutěži pokračovat.
„Důležité je, že se Karlova slabina odhalila včas a neprojevila se až na Dakaru. Big Shock Racing bojuje dál, sbíráme nové zkušenosti, František může pilovat navigaci, která je identická s dakarskou, zvyká si na letošní novinky. Dál testujeme Karla, a hlavně se u toho dobře bavíme,“ shrnul po druhé etapě Martin Macík.
V pondělí dopoledne se tak posádka mohla vydat na trať třetí etapy, dlouhou přes 270 km. A kamion týmu Big Shock Racing ji tentokrát zvládl bez zásadnějších komplikací, i když dala zabrat.
„Drsňárna. Je tu africký terén, pláně zakončené řečištěm. Spousta děr, schodů, skal, velbloudí tráva. Občas lítáme, driftujeme, gumy orvané,“ popisuje nástrahy trati Martin Macík.
A František Tomášek zmiňuje také navigační náročnost závodu: „S kamiony jedeme vlastní trasu, úplně do čistého, nikde žádné stopy. V kabině si pomáháme, cestu hledáme všichni tři společně. Dnes se až na jedno zaváhání dařilo, ale občas je to detektivka.“
Dobrou zprávou je, že vyměněná součást převodovky, získaná od místních, zatím drží a funguje, i když s drobnými limity. A neobjevily se ani žádné další výraznější technické problémy.
„Jednou jsme se zapíchli do velbloudí trávy a trochu zničili přední ‚haupnu‘. Tu budeme večer opravovat, ale to je decentní záležitost,“ zakončuje mechanik David Švanda.
Tisková zpráva týmu Big Shock Racing [editováno]