Dakar 2020: MKR vysílá kvartet kamionů včetně hybridu

Rubrika: Tiskové zprávy  
/ Aktualizováno:

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude skutečně mimořádný. Poprvé v historii stáj vyšle kvartet svých závodních kamionů a vůbec poprvé bude na nejprestižnější dálkové rally startovat hybridní kamion.

„Jsme na prahu něčeho zcela nového. Pomocí týmu Riwald se nám podařilo jako prvním na světě postavit hybridní soutěžní kamion. Díky podepsané smlouvě jsou před námi tři roky jistoty, že můžeme na celém konceptu dále pracovat a vyvíjet ho, což nám dává určitý klid a prostor se dále zlepšovat. Cílem je dostat se do elitní pětky,“ říká Mario Kress, šéf židovického týmu MKR Technology, který v rámci svého projektu MKR Adventure staví závodní kamiony pro dálkové rally.

Poprvé se Mario Kress se svým týmem na Dakaru angažoval v roce 2014, kdy připravil závodní agregát pro Aleše Lopraise. O rok později už na soutěž vyslal dvojici vlastních kamionů Renault Trucks s holandským týmem Mammoet Rallysport. Po šesti letech v terénu, kam přesedlal po takřka čtvrt století z okruhového evropského šampionátu tahačů, se zrodil první hybridní kamion.

S nováčkem v sestavě

Na lednový Dakar navíc míří kvartet severočeských speciálů. Kromě prověřených a zkušených pilotů za volant usedne i jeden nováček. Do hybridu nesoucí označení Renault C460 usedne pilot Gert Huzink z týmu Riwald Dakar. Jeho týmový kolega Pascal de Baar pojede s trambusovým speciálem Renault K520. Stejný vůz povede při své dakarské premiéře jezdec Richard de Groot z týmu Firemen Dakar Team. A s typicky červeným kamionem s „čumákem“ zvaným Sherpa pojede stálice týmu Mammoet Rallysport Martin van den Brink. Holandští piloti mají výhodu nejen v technické podpoře týmu MKR Technology, ale díky čtyřem vozům je nasnadě i vzájemná spolupráce, která v předchozích letech fungovala.

„Dakar není o síle jednoho kamionu. Dakar je o obrovském štěstí. Auto můžete mít silné, jak chcete, ale jde o tak náročnou soutěž, že stačí jedno zaváhání, jedno špatné rozhodnutí, jedna blbá náhoda a celý rok příprav jde do kytek. K dobrému umístění pak může pomoci pouze dobrá spolupráce. Jedinec toho sám příliš nezmůže. Věřím, že pokud půjdeme systematicky, máme šanci uspět. Jakékoli hlášky, že si jedeme pro konkrétní umístění, jsou úplně k ničemu, ale jinak ano, máme sen, že bychom do tří let chtěli být v nejlepší pětce,“ podotýká Kress.

Kouzlo hybridu

Nový hybridní kamion přitom budí velkou pozornost. Na Dakaru ani v jiné podobné soutěži se hybridní kamion dosud neobjevil. A jak vlastně funguje?

Kamion elektromotor využije ve třech hlavních případech.

Renault C460 Hybrid
Renault C460, Riwald Dakar Team. © MKR/PatRESS.cz

„Elektrická síla nám dává okamžitou reakci. V momentě, kdy pilot sešlápne plyn, kamion rychleji akceleruje a teprve následně přichází na řadu dieselový motor, zatímco se elektro podpora redukuje,“ popisuje konstruktér, který je průkopníkem této technologie.

Druhá nastává například v jemném písku feš-feš, kdy má kamion vysoký odpor a dieselový agregát pracuje na svém limitu. Pilot tak požádá palubního technika o podporu elektromotoru. Třetí varianta využití elektromotoru spočívá v šetření komponentů, neboť elektromotor buď energii sám vyrábí, anebo funguje jako alternátor.

„Ve stejném momentě, kdy šetříte brzdy, protože kamion je brzděný elektromotorem, se současně dobíjí baterie. To platí jak ve sjezdech a serpentinách, kterých bývá v závodě nesčetně, tak i na rychlých cestách, kdy je nutné prudce brzdit a hned zase akcelerovat. V těchto případech je velmi jednoduché přehřát brzdy. Pilot, který přemýšlí, ví, že to nemůže hnát dál, ale musí zpomalit. Ovšem s hybridem při akceleraci používám elektrickou sílu a při brzdění dobíjím baterii a šetřím brzdy. Mohu tedy jet rychleji a brzdit později. To je citelný benefit,“ vysvětluje Kress.

Renault C460 Hybrid
Renault C460, Riwald Dakar Team. © MKR/PatRESS.cz

S funkcí zapojení elektromotoru se současně šetří i životní prostředí.

„To je také filozofie titulárního partnera holandského týmu, společnosti Riwald Recycling. My se s myšlenkou ztotožňujeme. Bylo by z mé strany značně nefér říct, že náš sport je ekologický, když není. Ale snažíme se hledat řešení, jak za sebou nechat uhlíkovou stopu výrazně menší,“ řekl původem německý konstruktér žijící v Židovicích.

Na elektriku stovkou

Co to tedy v číslech znamená? Jakou má vlastně hybridní kamion výhodu či úsporu?

„Pro hrubou představu uvedu, že dnes máme kapacitu 153 kW. Pokud bychom ji využili na sto procent, tak při plném výkonu bychom se mohli pohybovat někde kolem sedmnácti minut. Ale to se nestane, protože mluvíme jen o využití v řádu sekund. Dosáhnout můžeme rychlosti zhruba sto kilometrů v hodině. Elektromotor jako takový tedy dokáže jet přibližně sedmnáct minut rychlostí sto kilometrů za hodinu, ale jsou to jen hrubé odhady, protože k takové situaci prakticky nedojde,“ snaží se i laikům přiblížit aktuální stav Kress.

Mario Kress & Renault C460
Mario Kress u Renaultu C460 Hybrid. © MKR/PatRESS.cz

Díky systému rekuperace je hybrid prakticky soběstačný a na rozdíl od elektromobilu jej není třeba dobíjet. Baterie tak bude nabita a připravena na další den už při samotné cestě do bivaku.

„Tohle není elektrický kamion. S tím byste etapu nikdy nedojeli. To byste potřebovali dvanáctitunovou baterii nebo sakra dlouhý kabel,“ pokračuje s úsměvem Kress. „Díky rekuperaci a brzdění s elektrickou podporou se nám daří výrazně snižovat i spotřebu nafty. Máme tedy menší spotřebu, nebo při stejné spotřebě jedeme rychleji, přičemž ideální varianta je ukrytá někde uprostřed. To znamená jet rychleji a současně šetřit energii.“

Poprvé hlavně na zkušenou

Dakar 2020 má být zejména prvním testem. Tým MKR Technology proto vynechal i tradiční říjnovou Marockou rally.

„Zaměříme se zejména na spolehlivost kamionu a jednotlivých systémů, protože jedině Dakar přinese spoustu situací, které běžně nenasimulujeme. Můžeme klidně zjistit, že systém není dostatečně chlazen, možná také chlazení baterie nebude dostatečné a bude třeba ho z bezpečnostního hlediska vypnout. Každý večer budeme muset s maximální precizností analyzovat data pro další den. Po návratu budeme chytřejší a budeme vědět, co nás trápí a na co se více zaměřit. Každá nová technologie přináší velká úskalí a teď je hodně brzy říct, jak velký posun to je. Ale věřím, že do dvou tří let to bude zlepšení o nějakých třicet procent. Teď musíme postupovat pomalu,“ upozorňuje Mario Kress, který prožívá pocity malého kluka nad novou hračkou. „Je to pravda. Do žil se nám vlévá nová krev a před námi jsou velké výzvy.“

Tisková zpráva MKR Technology [editováno]

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu