Desetkrát odstartoval do Rally Dakar s kamionem. Třikrát se prosadil do první desítky, jednou byl pátý. S Tatrou dokázal v Jižní Americe vyhrát dvě etapy. Přesto je jeho působení v této kategorii možná u konce. Do arabské éry dakarské rally vstoupí Martin Kolomý jako pilot automobilu.
Pět let spoléhali Martin Kolomý a tým Buggyra Racing jeden na druhého. Letos se ale jejich cesty rozešly. Na jaře tým pozastavil jezdci činnost, ale ze smlouvy jej neuvolnil. Kolomý tak musel čekat až do konce října, kdy stávající kontrakt vypršel. Nemohl se účastnit závodů, marketingových akcí, oficiálně jednat s partnery. Přesto nepochyboval, že se na Dakar vrátí.
Ve hře byl i kamion
Otestoval speciál kategorie SxS, na stole byla nabídka na start s autem, ovšem bruntálský závodník nevzdal ani variantu setrvání v prostředí, které znal dosud nejlépe. Možnosti spolupráce sondoval u Martina Macíka, jehož tým letos představil nové Iveco, ale ve stoprocentně provozuschopném stavu stále udržuje i předchozí liazku.
„Martin na tom hodně ‚vyšívá‘ a jeho tým dělá maximum, aby jim všechno fungovalo. Snaží se své auto někam posunout. I to by pro mě byla výzva,“ připouští Martin Kolomý. „Ale následné svezení s osobním autem předčilo má očekávání. Na Dakar s ním se těším stejně, jako se někdo těší na Večerníček. Už teď vím, že s touto zkušeností na kontě by se mi do kamionu vracelo těžko. To auto je fakt dobré a je to úplně jiný level.“
Na zkušenou s MP-Sports
Řeč je o Fordu Raptor RS Cross-Country jihlavského týmu MP-Sports. Kolomý nakonec přijal nabídku a stejně jako Tomáš Ouředníček na Dakaru 2019 bude v případě potřeby k dispozici Martinu Prokopovi.
„K MP-Sports jsem šel i proto, že vím, že mají auta perfektně nachystaná, že se nebudu potýkat s technickými problémy, že je to profesionální tým. Co si dohodneme, platí,“ věří Kolomý. „Pokud jde o krytí zad, myslím si, že Martina ani nedojedu. Ale chceme jet nějakou strategii, být blízko sebe, abychom si dokázali pomoct. Je jasně dané, že zastavuju a pomáhám, pokud se vybourá nebo to bude mít pokažené. Ale to bych zastavil i tak.“
Během svého působení v kategorii kamionů usiloval Kolomý na Dakaru pokaždé o umístění v elitní desítce. Při prvním startu s autem jsou však priority jinde.
„Pro mě to je nultý ročník. Budu spokojený, když s tím autem pofičím a zajedeme si nějaké pěkné výsledky. Nic si od toho neslibuju, protože jsem kvůli předchozí smlouvě platné až do 30. října nemohl jet žádný závod ani testovat. Chci si Dakar užít, zajezdit si s autem. Žádný cíl ohledně výsledku si nestanovuju. Dneska prostě nedokážu říct, jak s tím autem pojedu.“
Víc než „jen“ navigátor
Po Kolomého boku si Dakar v roli navigátora poprvé vyzkouší Jiří Stross, který má sice mnohaleté spolujezdecké zkušenosti z klasických rally, ale lednový maraton zatím absolvoval čtyřikrát jako palubní mechanik.
„Bude to má premiéra, ale od začátku jsem se učil od těch nejlepších. Poprvé jsem jel Dakar v posádce s Josefem Kalinou, podruhé s Jendou Tománkem. S Martinem se dobře známe, proto věřím, že to zvládneme,“ říká Jiří Stross.
A Martin Kolomý doplňuje: „Jirka spolupracuje s MP-Sports, je soutěžák a všichni kluci ho znají. Pro všechny byl dobrou volbou z mnoha důvodů. V autě bude někdo opravdu zručný, komu kluci navíc věří. Pokud by se Martin dostal do problémů, pak bude důležité, aby z místa odjel co nejrychleji. My si pak nějak poradíme. Ale nemaloval bych čerty na zeď. Když se to stane, budeme to řešit. Jinak si s tím nemusíme lámat hlavu.“
Rovnou naostro
Podle původních plánů měly na počátku prosince oba vozy týmu MP-Sports absolvovat závěrečný test ve Spojených arabských emirátech. Po nehodě Martina Prokopa na říjnové Rallye du Maroc však bylo potřeba postavit nový vůz a program se změnil. Kolomý do Emirátů testovat nepojede.
„Myslím si, že Dakar je tak dlouhý, že první dvě etapy budou jako test stačit a pak můžeme začít bojovat,“ míní Kolomý. „Pro mě to zas není tak velká změna. Osobák jen jede rychleji a člověk se musí víc koncentrovat. Ale když jsme fičeli s kamionem na menších závodech, kde jsme neměli omezenou maximální rychlost, musel být člověk koncentrovaný úplně stejně. A ještě musel předvídat. Když jsem začal závodit s kamionem, brzdil jenom prvních sedmdesát kilometrů. Pak už sis vyhlížel, kam poletíš. Tohle funguje. Kluci mají auto udělané špičkově. Šlápneš na brzdy, brzdí to. Přidáš plyn, jede to. Strašně moc se na to těším.“
Kudy dál?
Start s Fordem týmu MP-Sports není pro Kolomého z nouze ctnost. Svou dakarskou budoucnost spojuje právě s kategorií automobilů, i když definitivně v tuto chvíli nevylučuje ani návrat mezi těžkou vozbu.
„S partnery jsme se o autech bavili jako o dlouhodobém projektu. Když se mi to bude líbit, zůstanu u nich, ale když se mi to líbit nebude, můžu se vrátit do kamionu. V takovém případě bych ale chtěl jet s kamionem, který bude líp fungovat, a budu mít také zázemí, jaké bych si představoval,“ uzavírá Martin Kolomý.