Stéphane Peterhansel musel pouhý měsíc před startem Rally Dakar 2020 hledat nového mitfáru. Volných navigátorů s dakarskými zkušenostmi bylo v tu chvíli jako šafránu. K dispozici byl Paulo Fiúza. Jenže spolupráce francouzsko-portugalské posádky má svá úskalí.
Třináctinásobný vítěz dakarské rally podřídil celou sezonu jedinému cíli. Prvního saúdskoarabského ročníku slavného pouštního maratonu se chtěl zúčastnit společně s manželkou Andreou. Ta však na konci listopadu neprošla pravidelnou lékařskou prohlídkou, a tak musel Stéphane Peterhansel společně s týmem X-raid na poslední chvíli najít jiné řešení.
„S Andreou jsme na společném startu na Dakaru pracovali dva roky. Nejdřív jsme se účastnili závodů se SSV, pak jsme s autem absolvovali baji a cross-country rally. Prožili jsme velmi dobrou sezonu, dokonce jsme vyhráli světový pohár, ale ze zdravotních důvodů nakonec Dakar společně nejedeme,“ rekapituluje Stéphane Peterhansel. „Vyšetření u Andrey odhalilo problém s jednou z tepen. V běžném životě by jí to nijak výrazně ovlivňovat nemělo, ale start na Dakaru jí doktor nedoporučil.“
„Byla to vážně velká rána. Nebyl jsem si jistý, co mám dělat. Ale dali jsme slovo sponzorům a Mini, proto jsem tu. Teď ze sebe musíme vydat maximum s mým novým spolujezdcem. Máme opravdu dobré auto a tým.“
Volba padla na Paula Fiúzu, jenž v uplynulých letech usedal do vozů německého týmu po boku Orlanda Terranovy, Ricarda Poréma, Ricarda Leala dos Santos nebo Stephana Schotta. Na svém kontě má deset účastí na Dakaru a pochlubit se může dvěma pátými místy, která vybojoval společně s Terranovou (2013 a 14). Zkušenosti tedy problém nejsou. Potíž je jinde.
Peterhansel nemluví portugalsky, Fiúza neovládá francouzštinu. Posádka je tudíž odkázána na komunikaci v angličtině, jenže ani tímto jazyk nehovoří žádný z dvojice plynně.
„Nevím, jak to bude fungovat. S autem jedu jednadvacátý Dakar, ale až dosud mě vždy navigoval Francouz,“ připomíná Peterhansel. „Teď musíme mluvit anglicky, jenže má angličtina není moc dobrá a ani jeho není nejlepší. Není to jednoduché.“
Na komunikaci přitom bude hodně záležet. Dakar 2020 se jede v nové lokalitě, má být velmi náročný a za takových podmínek se jen málokdo z účastníků nedostane do menších nebo větších problémů, které bude potřeba řešit. Navíc v etapách, při kterých dostanou posádky roadbook až těsně před startem, bude velmi záležet na jeho rychlém a správném pochopení navigátorem i na bleskovém předání informace jezdci.
Navzdory možným potížím způsobeným mírnou jazykovou bariérou však Peterhansel tuto novinku jednoznačně vítá: „Z toho mám skutečně radost. Bude to trochu jako za starých časů, kdy jsem začínal na motorce. Tehdy nebyl žádný Google, nic takového. Každý den jsme objevovali novou trať, nový roadbook. Předem nikdo nevěděl, kudy se pojede. Teď to bude podobné. Myslím si, že letos bude hrát navigace důležitou roli. Podle mě nevyhraje jen ten, kdo bude nejrychlejší, ale také nejlepší při navigaci.“