AER 2020: Tomeček veze trofej za třetí místo

Rubrika: Africa Eco Race, Kamiony, Tiskové zprávy  
/ Aktualizováno:

Dvanáctý ročník Africa Eco Race je u konce. Měl nejtěžší tratě a zúčastnilo se ho nejvíc závodníků. Tomáš Tomeček, závodník Promet/Czechoslovak Group Teamu, se při desáté účasti podeváté prosadil na stupně vítězů. Třetím místem svou bilanci úhledně srovnal do podoby 3-3-3. To vše za volantem závodní Tatry. Potřetí v řadě seděl v jejím kokpitu zcela sám, bez kopilota. V týmu měl dohromady pět Tater, vedle závodní a asistenční tři v úpravě balai.

Tomáš Tomeček, Africa Race 2020
Tomáš Tomeček, Tatra 815, Czechoslovak Team. Africa Eco Race 2020. © AER Media

Tomáš Tomeček je hrdý na možnost reprezentovat Českou republiku a ve světě připomínat tradici 123 let české automobilové značky Tatra.

„S radostí jsme dojeli do cíle. Jsme tady, v senegalském Dakaru, a to je super,“ raduje se Tomáš Tomeček a s pokorou dodává: „Dopadlo to, jak mělo. Miklos Kovacs a Karoly Fazekas byli rychlejší a zaslouží si to. Třetí místo je opravdu super!“

Na start první etapy Africa Eco Race se v úterý 7. ledna 2020 postavilo 128 účastníků, kteří předtím na samém začátku ledna prošli povinnými přejímkami. Neuvěřitelných 115 jich v neděli 19. ledna dorazilo až k Růžovému jezeru. Mnozí potlučení, s kulhající technikou a mnoha hodinami penalizací. Ale dokázali to. Sen o Dakaru si naplno prožili a splnili.

Penalizacím se zcela vyhnula pouhá dvacítka účastníků. Tomeček byl mezi nimi. On i Tatra opět prokázali výdrž a kvalitu. Se zázemím, jaké má příborský pilot k dispozici, dosáhl maxima možného.

„Letos to bylo o hodně náročnější, tratě byly z velké části nové. A byly krásné, pořadatelům se to hodně povedlo. Také konkurence byla dosud největší,“ hodnotí Tomeček.

Modely Vrky
KLIKNUTÍM na obrázek přejděte DO E-SHOPU

Závod se pro něj napřed nevyvíjel dobře. V první marocké etapě, která se netradičně konala v dubovém háji, bloudil a po zásahu větve musel opravovat vzduchovou hadici. Bylo z toho jedenácté místo ze čtrnácti kamionů a hodinová ztráta. V dalších etapách se posouval pořadím kupředu, ač ho občas přibrzdily defekty.

„Jestli si to správně pamatuji, tak v závodě jsem měl čtyři defekty. To není tak moc a je to logický následek větší náročnosti letošních tratí,“ přemítá český závodník. „Oranžové balai mělo dva defekty, ostatní Tatry žádný.“

V půlce závodu byl pátý. V píscích a dunách Mauritánie podnikl frontální útok a posunul se na třetí pozici, kterou udržel až do cíle. Nad jeho síly byly pouze dvě maďarské Scanie disponující přibližně tisícikoňovými motory. Ve dvou etapách obsadil druhou příčku, jednou byl třetí a čtyřikrát čtvrtý.

Miklos Kovacs, Africa Eco Race 2020
Miklos Kovacs/Laszlo Acs/Peter Czegledi, Scania Torpedo, Qualisport Racing. Africa Eco Race 2020. © AER Media

Tomáš Tomeček do senegalského Dakaru dojel poprvé v roce 1995 coby navigátor vítězné posádky Karla Lopraise. Od té doby vynechal jediný ročník, kdy místo vojny odpočítával dny na civilní službě.

„Život ukáže, co bude dál. Vždycky se dá něco vymyslet,“ odbývá otázky, jestli bude pokračovat v současném modelu sólo závodníka v neelektronické Tatře 815 doprovázené týmovými kamiony balai, jež pracují ve službách pořadatele. Posléze přece jen naznačí: „V Africe jsem potkal dva velké vzory, šestasedmdesátiletého pana Esserse a ještě o dva roky staršího pana Sugawaru. A viděl jsem, co ve svém věku dokáží. Mně přitom bude teprve padesát. Omlazuje mě rodina, děti. Z dřívějška mám za sebou nějaké těžší operace, ale nemám například sešroubované obratle jako Gerard de Rooy. Záda mě samozřejmě trochu bolí, v kamionech dostáváme hrozné rány. Ale to je tak všechno. Cítím se unavený, ale zdravý.“

Konečné výsledky AER 2020

Kamiony: 1. Kovács 50:22:04, 2. Fazekas (oba Maď./Scania) +3:36:17, 3. Tomeček (ČR/Tatra) +4:05:26, 4. Essers (Bel./Man) +6:30:22, 5. Elfrink (Niz./Mercedes) +8:00:59, 6. Van Velsen (Niz./Ginaf) +8:35:14, 7. Bouwens (Bel./Iveco) +19:42:26, 8. Hillewaere (Bel./Man) +44:15:09, 9. Van Groningen (Niz./Daf) +50:03:16, 10. Levickij (Rus./Gaz) +58:49:30, 11. Baran (Pol./Man) +71:13:16, 12. Chlebov (Rus./Gaz) +77:29:45, 13. D´Huster (Fr./Man) +112:05:32.

Moto: 1. Botturi (It./Yamaha) 48:47:30, 2. Ullevalseter (Nor./KTM) +03:59, 3. Poskitt (Brit./KTM) +51:56, 4. Lucci (It./Husqvarna) +55:32, 5. Benko +5:23:47,… 26. Zaťko +20:18:56 (oba SR/KTM).

Auta/SxS: 1. Martin (Fr./Mercedes) 49:15:11, 2. Fretin +4:43:42, 3. Etienne +6:26:17 (oba Fr./Can-Am).

Tisková zpráva týmu Tom Racing [editováno]

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu