Poslední závod před lednovým Dakarem měl dohru u zeleného stolu. Uznaný protest Vladimira Vasiljeva promluvil do konečných výsledků Háil Baja II 2020 i světového poháru v bajách.
Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel s tovární Toyotou sice na středeční speciálce (180 km) smazali více než dvouminutový náskok Carlose Sainze s buginou Mini, ale ani skvělý výkon na trati katarsko-francouzské posádce tentokrát nestačil. Vasiljevův tým VRT totiž podal protest a následné rozhodnutí sportovních komisařů zamíchalo pořadím.
Rusové napadli situaci z první etapy, kdy několik soupeřů na stejném úseku s omezením maximální povolené rychlosti limit překročilo. Na daném místě ovšem došlo k nesouladu mezi informacemi uvedenými v roadbooku (50 km/h) a v GPS navigaci (40 km/h). Proto se ředitelství závodu rozhodlo, že první prohřešek trestat nebude.
Jiný názor však měli po Vasiljevově protestu sportovní komisaři o den později. Al-Attiyaha, jehož Toyota v inkriminovaném místě jela rychlostí 67 km/h, připravila dvouminutová penalizace jak o výhru v Háilu, tak v konečném hodnocení letošní sezony Světového poháru FIA v cross-country bajách. Dvě minuty inkasovali také Bernhard ten Brinke (86 km/h), Yazeed Al-Rajhi (oba Toyota; 72 km/h) a Ronan Chabot (Toyota; 78 km/h). Po minutě naskočilo na kontě Denise Krotova (Mini), Erika van Loona (Toyota; oba 49 km/h) i Carlose Sainze (Mini; 48 km/h).
Přesto se právě Sainz s navigátorem Lucasem Cruzem stali oficiálními vítězi závodu.
„Jsme rádi, že jsme se těchto dvou baj zúčastnili. Dnešní etapu jsme chtěli vyhrát, ale nedaleko před cílem jsme se dopustili menší chyby v navigaci,“ rekapituluje Carlos Sainz. „Ale určitě je lepší mít podobný problém teď než později na Dakaru. Celkově to byl pozitivní test, při němž jsme získali další zkušenosti s buginou.“
Al-Attiyah klesl se šestisekundovým odstupem na druhou příčku. Po odečtení sedmi bodů, které představují rozdíl mezi vítězstvím a druhou pozicí, přišel Al-Attiyah také o triumf ve světovém poháru. Naopak body za šesté místo stačili k zisku trofeje Vasilevovi.
Spokojený Zapletal
Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou byli v etapě jedenáctí. Technické problémy a oprava na trati předchozí speciálky však odsunuly Ford týmu Offroadsport až na čtyřiadvacátou pozici. Přesto dřevohostický jezdec opouští Saúdskou Arábii spokojen.
„Ani bych to nerozděloval na první a druhou baju. Beru to jako jeden parádní závod, který se podařilo uspořádat navzdory všem bláznovstvím, co ve světě jsou ohledně covidu. Jsem rád, že se závody vůbec konají,“ hodnotí Miroslav Zapletal. „Pro mě je důležité, abych měl ze závodění dobrý pocit, a to se stalo. Takové věci, jako byla včerejší oprava na trati, k závodům patří. I když v takovém rozsahu se nám to ještě nestalo. Ale dali jsme to, jsme v cíli a za pár dní nás čeká Dakar. Řekl bych, že to byl opravdu velmi dobrý trénink.“
Lednového Dakaru se Zapletal se Sýkorou zúčastní s nově postaveným Fordem Raptor.
Nevyřešený otazník
Mezi klasifikovanými naopak chybí Martin Prokop s Viktorem Chytkou. Posádka Benzina Orlen Teamu byla po první etapě průběžně devátá, ale poslední den v Háilu přidělal další vrásky na čelech členů jihlavského týmu. Červený Ford Raptor RS Cross-Country totiž přibrzdila stejná závada jako v lednu na Dakaru.
Přibližně osmdesát kilometrů před cílem středeční speciálky se rozpadl vnější kloub pravé zadní poloosy. Posádka pokračovala bez opravy pouze s pohonem přední nápravy a do cíle dorazila se ztrátou necelých 22 minut. Ve výsledcích však nefiguruje, neboť Prokop neodevzdal svůj vůz do uzavřeného parkoviště.
„Shrek už zůstane v Saúdské Arábii až do Dakaru, proto jsme před zítřejším odletem chtěli využít času. S Viktorem jsme si znovu několikrát zkusili výměnu poloosy a pak na autě ještě dělali kluci,“ vysvětluje Martin Prokop důvody, proč ze závodu na poslední chvíli oficiálně odstoupili.
„Stejný problém jsme měli letos dvakrát na Dakaru a celý rok jsme pracovali, aby se nám to znovu nestalo. Bohužel je to zpátky a úplně nevíme, co je špatně, protože se to stává jenom v terénu, jako byl dneska. Nevíme, jestli dochází k nějakému mechanickému poškození, nebo jestli tento terén znamená pro poloosu moc velký nápor. Zatím jsme to nedokázali rozklíčovat a moc času už nezbývá. V podstatě se budeme moct jen modlit, aby to v lednu vydrželo,“ uzavírá Prokop.