Tým Big Shock Racing dokončuje stavbu nového soutěžního kamionu a naplánoval bohatý program přípravy na Dakar 2020, na jehož startu by měl mít v kategorii kamionů početnější zastoupení. Cíl je jasný: mít silnější pozici v boji s týmy Kamaz a De Rooy Iveco.
Martin Macík jr., František Tomášek a Lukáš Kalanka tvořili v první polovině Rally Dakar 2019 jedinou posádku, které dokázala plnohodnotně držet krok s čtyřčlennými týmy Kamaz a De Rooy Iveco. Útok žlutočerné liazky na nejvyšší příčky zastavila jezdecká chyba a vylomené kolo v páté etapě, nicméně celý Big Shock Racing i tím získal neocenitelné zkušenosti, které hodlá zúročit v nejbližších letech.
Náročný Dakar 2019 prověřil lidskou stránku týmu, který dokázal naplno bojovat, i když druhou polovinu rally absolvoval už ‚jen‘ v rámci tzv. dakarského půlmaratonu.
„Bez silné, sehrané party Dakar nedojedete. Potřebujete tým lidí, na které je spoleh a zároveň si dobře rozumíte. Každý musí vědět, co je jeho práce a dělat ji s nejvyšším možným nasazením. Fyzické i psychické tlaky jsou na Dakaru opravdu obrovské, ale silný tým vás udrží. A my ho máme,“ pochvaluje si Martin Macík.
29letý jezdec má nyní na kontě už sedm startů na Dakaru, z toho pět v roli pilota. Při dvou posledních ročnících si vyzkoušel, jaké to je přímo bojovat na absolutní špici s nejsilnějšími týmy. Už také ví, jak blízko je při jízdě na hraně k chybě, a to jak lidské, tak technické. I když každý Dakar umí překvapit něčím, na co člověk do té doby ani nepomyslel, obecně vzato si Macík a jeho sestava osahali vše, co by měli znát, aby byli připraveni na závěrečný útok na vrchol.
A sedlčanský pilot ani jinam nemíří: „Nepotřebuji etapová vítězství, ale jednou chci vyhrát Dakar. Kvůli tomu tam jedu.“
Nové zbraně
Následujícím krokem je proto nová technika a také rozšíření týmu, neboť bojovat bez pomoci týmového kolegy proti dvěma čtyřčlenným továrním sestavám vždy bude tak trochu hrou vabank.
Přestože Franta, jak v týmu současné liazce přezdívají, odvádí spolehlivou práci, už nějaký čas se v sedlčanských dílnách pracuje na jeho nástupci. Frantův mladší bratr se jmenuje Karel.
„Auto už je vymyšlené rok a půl. Karel bude technologicky dál, hlavně pokud jde o rám, tlumící soustavu, pérování. Dáváme ho do kupy tak, aby byl tvrdší. Nebavíme se o změně koncepce, ale o další evoluci. Motor Iveco vyvíjíme už čtvrtým rokem, osvědčil se a zůstane stejný. Ve hře je i automatická převodovka, ta na letošním Dakaru slavila úspěchy,“ připomíná Macík.
„Nový kamion stavíme tak, abych s ním mohl jezdit další tři roky. Ne jeden rok, ale tři roky. To je strašně důležité. Neříkám, že s ním budeme schopní uspět hned první rok, ale třeba už druhý nebo třetí. Záleží na tom, jak rychle vychytáme jednotlivé mouchy. V životě bych si nedovolil dostavět auto a jet Dakar, to je blbost. Teď ho musíme dodělat a odjet s ním celou sezonu.“
Je možné, že Big Shock Racing s novou technikou opustí značku Liaz. Jaké logo poveze Franta na kapotě, zatím Macík prozradit nechce: „Je to ještě v jednání. Máme nějakou představu, víme, co chceme, ale bavíme se skutečně jen o značce. Auto jsme kompletně postavili sami, šasi vychází z Franty, to se nezmění.“
Dvojčata
Karel má navíc jednovaječné dvojče Andreje, který vznikl na zakázku a možná brzy vyrazí z domu do světa.
„Druhý vůz je pro soukromníka a je na něm, jak se rozhodne. Pokud si bude chtít auto servisovat sám, může, pokud bude chtít být s týmem, tak s ním bude. To je jeho rozhodnutí a my ho budeme naprosto respektovat,“ říká Macík, který zveřejnění dalších informací o majiteli ‚Andreje‘ nechává na něm samotném.
I kdyby nový kamion jel v jiných barvách, nezůstane Macíkův tým za rok na dakarské rally ve stejné minimální sestavě jako v posledních letech: „Předpokládám, že Big Shock Racing pojede Dakar 2020 se dvěma vozy. Minimálně.“
Ujet potřebné kilometry
Nové kamiony by měly být hotové během března nebo dubna. Soutěžní premiéru by si oba měly odbýt na Morocco Desert Challenge (13. až 20. dubna).
Následně tým absolvuje na přelomu května a června tradiční testování v Africe, zúčastní se opět soutěží Baja Aragon (26. až 28. července) a Baja Poland (29. srpna až 1. září) a stejně jako většina továrních motocyklových a automobilových týmů znovu počítá s Rallye du Maroc (2. až 8. října) jako se závěrečnou přípravou před Dakarem.
„Během roku potřebujeme ujet tisíce kilometrů. To jsou právě ty kilometry, které potřebujeme, abychom byli připraveni na Dakar 2020,“ uzavírá Martin Macík.