46. ročník Rally Dakar odstartuje 5. ledna 2024 v Úle a skončí o čtrnáct dní později v Janbú. Nejslavnější maratonská rally světa bude mít o dvě etapy méně než letos a už popáté se pojede výhradně v Saúdské Arábii.
První detaily týkající se příštího ročníku nejpopulárnějšího pouštního maratonu světa zveřejnili jeho organizátoři ve francouzském Château-Lastours, které v minulosti hostilo prology afrických Dakarů. Dnes zdejší tratě využívají mnohé týmy k testování techniky pro dálkové rally a společnost Amaury Sport Organisation také jako dějiště jedné ze zastávek tzv. Dakar Tour, při níž se pořadatelé setkávají s potencionálními účastníky dakarské rally a se zástupci médií. O prvním červnovém víkendu se na jihu Francie sešli nejen domácí dakaristé, ale pozvání přijali také jejich kolegové ze sousedního Španělska.
A co se od Davida Castery a jeho spolupracovníků dozvěděli?
Více než polovina nových speciálek
Po letošním experimentu, kdy se úvodní krátká speciálka jela podobně jako za starých časů ještě před příchodem nového roku, začne Dakar 2024 zhruba o týden později. Prolog se v okolí historické Úly odehraje v pátek 5. ledna a nazítří se účastníci vydají do první ze dvanácti klasických etap, které je tentokrát provedou Saúdskou Arábií od severozápadu na jihovýchod země do Pusté končiny a odtud zpět k pobřeží Rudého moře do Janbú, kde v pátek 19. ledna soutěž skončí.
„Závodníci budou čelit stejně náročné výzvě jako letos v lednu,“ slibuje ředitel závodu David Castera, podle něhož účastníky čekají rozsáhlé úseky v dunách komplikované náročnou navigací a vyžadující zkušenosti a cit pro zdolávání písečných přesypů.
Celkem by mělo být připraveno přibližně 5 000 kilometrů rychlostních zkoušek, z nichž 60 % povede po zcela nových tratích. Organizátoři vybudují celkem devět bivaků, což znamená, že ani v roce 2024 nebudou v programu chybět okružní etapy, při nichž si doprovody náležitě odpočinou a nebudou se muset přesouvat, neboť závodníci se večer vrátí do stejného tábora, z něhož ráno vyrazí.
Místo maratonské etapy tzv. „osmačtyřicetihodinovka“
Tradiční maratonskou etapu tentokrát nahradí dvoudenní etapa s netradičním formátem. Pojede se v Pusté končině a její speciálka bude měřit okolo šesti set kilometrů. Přitom bude na každém závodníkovi a posádce, jakou část ujedou první den a jaká porce jim zbude na den následující. Ovšem první den mohou závodit pouze do čtyř hodin odpoledne, pak budou muset zastavit a do měřeného úseku se budou smět znovu vydat až v sedm hodin ráno.
To však neznamená, že by jednotliví účastníci trávili noc osamoceně a rozeseti na značné ploše v poušti. Svou soutěžní techniku nemusí úderem šestnácté hodiny okamžitě odstavit, ale dojedou do nejbližšího bivaku, jichž organizátoři připraví celkem osm. V bivacích si mohou jednotliví účastníci vzájemně pomáhat, ale budou naprosto bez spojení s okolním světem a tudíž i bez jakýchkoliv informací o tom, jak si vedou jejich týmoví kolegové nebo soupeři, kteří budou trávit noc v jiném bivaku.
Výsledky se nebudou počítat zvlášť za první a za druhou část, jako to bývá u „klasických“ maratonských etap, ale vše se sečte a spočítá až po zdolání kompletní šestisetkilometrové trasy.
Aby toho nebylo málo, pro motorky a čtyřkolky bude vytyčena úplně jiná trasa než pro automobily, S×S a kamiony, neboť obrovská rozloha Pusté končiny k takovému kroku doslova vybízí. Přední posádky automobilů tudíž nebudou moci využít nápovědy v podobě stop motorkářů a budou si muset cestu hledat samy. Proto budou i v kategorii automobilů v této etapě udělovány časové bonusy určené posádkám, které budou na jednotlivých mezičasech otevírat trať ostatním (půjde o obdobu systému, jaký byl od Dakaru 2023 zaveden v kategorii motocyklistů).