Dakar 2024: Aleš Loprais se před maratonskou etapou posouvá na druhé místo

Rubrika: Dakar 2024, Kamiony, Partnerské týmy  
/ Aktualizováno:

Od vítězství ve druhé etapě Rally Dakar 2024 dělilo posádku Aleše Lopraise s Pragou V4S DKR po více než čtyřech a půl hodinách drsného závodění pouhých šest sekund. Ovšem i druhý čas posouvá trojici Instaforex Loprais Praga Teamu na druhou příčku průběžného pořadí kategorie kamionů.

Aleš Loprais, Dakar 2024
Aleš Loprais / Jaroslav Valtr ml. / Jiří Stross, Praga V4S DKR, Instaforex Loprais Praga Team. Dakar 2024. © Loprais Team

Rychlostní zkouška nedělní etapy vytyčené mezi Hanakíjou a Davadmí měřila 462 kilometrů, byla relativně rychlá, ale posádky si nedlouho po startu užily také zhruba třicetikilometrový úsek v písku a dunách. Ty sice ještě nebyly extrémně obtížné, ale už dnes bylo nutné počítat se záludnými nástrahami v podobě tzv. zlomených dun, jejichž vrcholky se ostře lámou a za hranou následuje velmi prudké klesání.

„Dnešní etapa byla opravdu dlouhá a místy pěkně rozbitá. Navigace začíná být dost zajímavá, takže jestli bude nastavený trend pokračovat, bude to ještě legrace,“ říká s úsměvem navigátor Jaroslav Valtr ml.

Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem figurovali od prvních mezičasů mezi šesticí nejrychlejších posádek kamionů a jejich odstup od Januse van Kasterena, který i dnes udával tempo, nikdy nebyl více než šestiminutový. Od prvního do posledního kilometru dokázali držet optimální rytmus a zhruba po třetině speciálky se pevně usadili na druhé pozici. Na posledních sto kilometrech navíc dokázali Nizozemcův náskok téměř smazat a v cíli jim na obhájce loňského vítězství chybělo pouhých šest sekund.

Vimos No. 55, Iveco "Čenda", Dakar 2023 & 2024
Kliknutím na obrázek přejdete do našeho e-shopu.

Díky tomu posádka Instaforex Loprais Praga Teamu v průběžném hodnocení předstihla dva soupeře, kteří dnes na vítěze etapy ztratili přes dvacet minut a ještě inkasovali penalizaci za neprojetí jednoho z kontrolních bodů. Celkově je Aleš Loprais v klasifikaci kamionů po dvou etapách druhý. Od vedoucího van Kasterena jej nyní dělí necelých třináct minut, před třetím Martinem Macíkem ml. má k dobru devět minut.

„Dnes moc pěkná, byť náročná etapa. Je až neuvěřitelné, že po více než čtyřech stech kilometrů nás na dvou prvních místech dělilo jen šest sekund,“ kroutí hlavou Aleš Loprais. „Člověk pak přemýšlí, co mohl udělat jinak. Kde mohl jinak přeřadit, kde mohl dříve atakovat… Ale jeli jsme, co to šlo, a dnešní den byl velmi náročný.“

„Po úvodní docela hezké pasáži přišla obtížnější navigace. Najížděli jsme na jeden waypoint, kde si ale vozy startující před námi trochu krátily trať, takže stopy vedly poněkud jinudy, než kudy nás posílal roadbook. Některým to vyšlo, jiní tam ztratili. My jsme ztratili jen lehce, protože Jarda nás bravurně vyvedl,“ chválí frenštátský pilot svého navigátora. „Trošku jsme se vrátili a najeli bod znovu. Pro nás to dopadlo dobře, ale někteří soupeři tento bod minuli a dostali patnáctiminutovou penalizaci.“

„Následovala dlouhá prašná pasáž, skoky, díry a při promíchání s dalšími kategoriemi se velmi složitě předjíždělo. V závěrečné části asi udělal drobnou navigační chybu van Kasteren, takže jsme jeho náskok stáhli. Bylo to dnes velmi vyrovnané a krásné. Češi teď tlačí na Holanďany, tak věřím, že je to zajímavé i pro fanoušky, které zdravím a za celý tým děkuju za obrovskou podporu,“ uzavírá Loprais.

Aleš Loprais, Dakar 2024
Aleš Loprais / Jaroslav Valtr ml. / Jiří Stross, Praga V4S DKR, Instaforex Loprais Praga Team. Dakar 2024. © Loprais Team

V pondělí 8. ledna budou soutěžící čelit další velké výzvě. Přestože Dakar 2024 za sebou zatím nemá ani první polovinu úvodního týdne a nejen nováčci jsou jeho náročností překvapeni, organizátoři rozhodně nehodlají nasazenou laťku snižovat. Naopak. V následujících dnech soutěž ještě více připepří.

Součástí třetí etapy z Davadmí do Salamíji bude rychlostní zkouška dlouhá 437 km, která opět nabídne pestrý mix dakarských terénů: od drsných kamenitých sekcí, přes rozbitá vádí, rychlé, ale o to prašnější šotolinové úseky až po písečné pláně a dunová pole.

A aby toho nebylo málo, třetí a čtvrtá etapa se pojedou jako maratonské, což znamená, že po dojezdu do cíle pondělní speciálky budou mít mechanici jen dvě hodiny na údržbu a případné opravy soutěžní techniky v improvizované servisní zóně. Následně se přesunou rovnou do bivaku v Hufufu, vzdáleného přes 500 kilometrů, kde v úterý skončí čtvrtá etapa.

Posádky mezitím zamíří do Salamíji, kde stráví noc z pondělka na úterý v maratonském bivaku. V něm se budou muset obejít bez obvyklého zázemí svých týmů a nebudou smět pracovat na svých vozidlech. Ta hned po příjezdu odevzdají do uzavřeného parkoviště, odkud si je vyzvednou teprve těsně před startem čtvrté etapy.

Newsletter Instaforex Loprais Praga Teamu

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu