Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Jiří Stross si v pondělí 8. ledna 2024 připsali první společně vítězství v dakarské etapě. Na trati mezi Davadmí a Salamíjou byli se svou Pragou V4S DKR nejen nejrychlejší ze všech kamionů, ale zároveň dokázali najet tolik času na Januse van Kasterena, aby obhájce loňského vítězství sesadili z čele průběžné klasifikace kamionů.
Účastníky Rally Dakar 2024 čekala mezi Davadmí a Salamíjou další velká porce kilometrů (634 km), která zahrnovala také rychlostní zkoušku o délce 437 km. Speciálka začínala v kamenitých řečištích s řadou nevyzpytatelných děr a hrbů a pokračovala v písčitém terénu v kaňonech mezi skalami. Dovednosti posádek následně prověřily velmi rychlé šotolinové pasáže, technické úseky nebo další porce záludného kamení všech velikostí. Hned několikrát projížděla soutěžní vozidla také dunami, v nichž poprvé čelila i složitějším výjezdům. Stejně jako v předchozích dnech se soutěžící museli vypořádat s náročnou navigací.
„Zatím nejtěžší etapa, jakou jsme absolvovali. Velmi těžké duny, dokonce jsme třikrát při výjezdu na dunu neuspěli hned napoprvé a museli jsme to zkoušet z různých stran. Strašně moc prachu, kamení, děr, skoků,“ rekapituluje Aleš Loprais, jenž však se svou posádkou zvládl první polovinu maratonské dvojetapy velmi úspěšně.
Pragovka se startovním číslem 602 se od prvního mezičasu pevně usadila na druhé příčce a později si ještě polepšila. Zhruba za polovinou testu se po průjezdu dunami posunula na první místo a udržela jej až do cíle, třebaže zhruba poslední čtvrtinu měřeného úseku absolvovala v prachu za jedním z vozidel, které na trati dostihla.
Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Jiří Stross vyhráli třetí etapu Rally Dakar 2024 s více než čtyřminutovým náskokem před Martinem Macíkem ml. a dnes třetího Januse van Kasterena porazili o šestnáct minut. Díky tomu v průběžném hodnocení odsunuli obhájce loňského vítězství z první na druhou příčku a sami se mezi kamiony ujali vedení. Před Nizozemcem mají nyní k dobru tři a čtvrt minuty.
„Za výsledek jsem rád, ale není to o tom, že bychom chtěli atakovat. Vůbec ne. Prostě se to tak semlelo. První čtyřka kamionů jede dost ostře a my se snažíme, abychom nikde zbytečně nenechali ani vteřinu. Na druhou stranu rally je dlouhá a my musíme myslet i na to, abychom auto pošetřili,“ trvá na původní strategie pilot červeno-černé pragovky.
Po dojezdu do cíle pondělní speciálky zamířily závodní vozy do improvizované servisní zóny, kde měli mechanici pouhé dvě hodiny na veškerou údržbu i nezbytné opravy. A v táboře Instaforex Loprais Teamu bylo živo.
„Auto toho dnes schytalo hodně, dokonce jsme vysklili čelní okno na mé straně,“ přiznává Loprais.
Po krátkém servisu se závodníci přesunuli do Salamíji, kde své stroje odevzdali do uzavřeného parkoviště. Odtud si je vyzvednou až těsně před startem úterní etapy. V maratonském bivaku se navíc musí obejít bez tradičního zázemí svých týmů, neboť doprovody se ze servisní zóny vydaly rovnou do Hofufu, kde zítra skončí následující čtvrtá etapa (698 km). Úterní speciálka (299 km) by podle pořadatelů měla být poměrně rychlá a s ohledem na fakt, že půjde o druhou polovinu maratonské dvojetapy, snad i o něco jednodušší než měřené úseky, které účastníci Dakaru 2024 zdolali v předchozích dnech.
Newsletter Instaforex Loprais Praga Teamu