Posádka Aleše Lopraise s Pragou v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu má za sebou víc než polovinu dvoudenní pouštní etapy vytyčené v nejvýchodnější části Saúdské Arábie. Do další části šesté etapy Rally Dakar 2024 odstartuje v pátek ráno, ale ještě před tím ji čeká značně netradiční noc ve skrovném a od okolního světa zcela odříznutém bivaku v nitru čtvrté největší pouště světa.
Ve čtvrtek 11. a v pátek 12. ledna pokračuje Rally Dakar 2024 dvoudenní etapou se startem a cílem v Šubajtá. Soutěžní automobily a kamiony musí v jejím rámci překonat celkem 765 kilometrů, z nichž se 547 km jede jako rychlostní zkouška.
V dunách Pusté končiny bojují závodníci s měkkým pískem, těžkými a často dlouhými výjezdy na vysoké písečné hory a velký pozor si musí dát na tzv. zlomené duny, za jejichž hranami následují strmá klesání. Ovšem v neméně záludné pasti se dokáží během okamžiku proměnit také písečné trychtýře za dunami, které navíc často nejsou z jejich vrcholů dobře vidět. A stejně jako v předchozích dnech zůstává velmi obtížná i navigace.
Obtížnost dvoudenní etapy dokládají postřehy, o které se s mediálním týmem pořadatelů podělili soutěžící v tankovací zóně na 193. kilometru. Řada z nich poukazovala na mimořádnou fyzickou náročnost testu a některé posádky dokonce přiznaly, že v dunách trpí žaludeční nevolností podobnou mořské nemoci.
Hlavní specifikum však tkví ve speciálním formátu etapy. S její tratí se závodníci mohli ve čtvrtek prát pouze do čtvrté hodiny odpolední a následně museli zastavit v nejbližším improvizovaném bivaku. Těch je na trati celkem sedm a soutěžící v nich jsou naprosto izolováni od okolního světa. Jakákoliv komunikace s kýmkoliv mimo daný bivak je přísně zakázána. Závodníci tak nemají takřka žádnou představu, jak si první den počínali jejich konkurenti, kteří nocují na jiných místech, a tudíž ani o tom, jak si sami stojí v průběžném hodnocení etapy.
Z kamionů dojely ve čtvrtek nejdále posádky Martina Macíka ml. a Mitchela van den Brinka, které do speciálky startovaly jako první ve své kategorii, a to těsně po desáté hodině dopolední. Obě trojice dnes zdolaly 347 kilometrů a noc na pátek stráví v tzv. odpočinkové zóně C, tedy ve třetím ze sedmi připravených bivaků.
Praga V4S DKR v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu vyrážela na trať o více než půl hodiny později než její výše zmínění soupeři. Po 16. hodině tudíž musela zastavit už na 294. kilometru v „odpočinkové zóně B“. Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem zde stráví noc společně s řadou motocyklistů, automobilistů a s posádkami pěti dalších kamionů, včetně nizozemské sestavy Januse van Kasterena, která před dvoudenní etapou mezi „náklaďáky“ vedla.
Na posledním mezičase (právě v místě odpočinkové zóny B), kterým projela kompletní špička kategorie kamionů, figuruje Lopraisova posádka na třetí pozici se ztrátou 39 minut na nejrychlejšího Macíka a s 25minutovým odstupem od druhého van den Brinka.
Ovšem do cíle dvoudenní etapy mají všichni stále hodně daleko. V případě dvojice kamionů, která se dnes dostala nejdál, půjde v pátek o rovných 200 kilometrů. Závodníky nocující v bivaku B, tedy včetně posádky Instaforex Loprais Praga Teamu, čeká ještě o 53 km více…
Newsletter Instaforex Loprais Praga Teamu