Ouředníček: Rádi bychom v Maroku dopsali happy end

Rubrika: Auto, Morocco Desert Challenge  
/ Aktualizováno:

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem se v dubnu postaví na start jedenáctého ročníku Morocco Desert Challenge. Do Maroka se vrátí s příjemnou vzpomínkou na vítězství z roku 2017 i mnohem temnějšími pocity spojenými s loňským dramatem.

V roce 2017 se Tomáš Ouředníček na Morocco Desert Challenge (MDC) radoval ze svého úplně prvního vítězství v absolutním hodnocení některé ze soutěží od chvíle, kdy z navigátorské sedačky přesedl za volant. Obrovským úspěchem byl tento triumf i pro Davida Křípala, který si právě na MDC 2017 odbyl svou premiéru na scéně cross-country rally.

O dvanáct měsíců později startovali Ouředníček s Křípalem do úvodní rychlostní zkoušky jako první a od začátku se snažili bojovat o obhajobu vítězství. Jejich tažení však těsně před cílem speciálky ukončila terénní nerovnost, která katapultovala rozjetý Ford Ranger Dakar do série dechberoucích kotrmelců. Bylo až neuvěřitelné, že posádka vyvázla bez vážnějších zranění.

[foogallery id="3979"]

Paradoxní příčina

„Z počátku jsem měl pocit, že možná máme malé právo být naštvaní, ale z toho jsem se rychle dostal,“ vzpomíná Tomáš Ouředníček. „Brzy jsem si uvědomil, že se nejednalo o žádný naschvál a že nemůžu být naštvaný na nikoho. Šlo o nešťastnou shodu několika okolností.“

MDC je pověstná vysokou kvalitou svých roadbooků. Právě ona paradoxně sehrála roli v Ouředníčkově havárii.

„Roadbooky v Maroku jsou fantastické. Na rozdíl na příklad od letošního Dakaru, kde s nimi byla spousta problémů, na MDC se můžu na roadbook spolehnout. Díky tomu vím, že přede mnou není nic neočekávaného. V našem případě to ale byla nevýhoda. Před sebou jsem už viděl cíl, jel jsem naplno a spoléhal se na opravdu špičkový roadbook. Proto pro nás byla ona osudná díra o to větším překvapením. Možná byla škoda, že se pořadatelé na tento úsek trati nedokázali podívat úplně našima závodnickýma očima. Pak by třeba do roadbooku přidali varování. Kdybychom jeli o deset metrů vedle, nic by se nestalo. Ale v cross-country rally je i náhoda jedním z faktorů.“

Tomáš Ouředníček, Morocco Desert Challenge 2018
Tomáš Ouředníček u zle pochroumaného Fordu po havárii na Morocco Desert Challenge 2018. © TomasOurednicek.cz

Stín havárie zůstává

Následky havárie cítil Tomáš Ouředníček ještě na lednovém Dakaru.

„V Peru jsem zdravotně trpěl, hodně mě bolela záda. Proto jsem si řekl, že buď budu do konce února v pohodě, nebo budu muset závodnickou kariéru minimálně přerušit,“ připouští 49letý jezdec, který navzdory zmíněným těžkostem dosáhl sedmnáctým místem v kategorii automobilů svého nejlepšího dakarského výsledku v roli pilota.

Ve chvíli, kdy se únor přehoupl do března, se ale Tomáš Ouředníček cítil fyzicky o moc lépe a svou účast v dalším ročníku MDC potvrdil. Byť prožité dramatické okamžiky zatím úplně do pozadí své mysli odsunout nedokázal.

„Stín havárie mě pořád pronásleduje, i když se s tím snažím bojovat. Ale na Dakaru jsem viděl, že to ještě není vyhraný boj. Pořád mám někde v hlavě, že se něco podobného může stát kdykoliv. Navíc takové věci přicházejí naprosto nenadále.“

Tomáš Ouředníček, Morocco Desert Challenge 2017
Tomáš Ouředníček a David Křípal slaví s týmem triumf na Morocco Desert Challenge 2017. © TomasOurednicek.cz

Nikoliv ambice, ale přání

Přesto by letos v Maroku rád dopsal k příběhu podstatně veselejší kapitolu.

„Pořadatelé MDC byli z naší nehody strašně nešťastní. Z komunity kolem závodu od počátku cítíme obrovskou podporu, všichni nám strašně fandí. Je to silný příběh,“ uvědomuje si Ouředníček. „Samozřejmě bychom rádi tento příběh uzavřeli happy endem. A tou nejlepší tečkou by pochopitelně bylo vítězství. Ale nejde o ambice! Spíš je to jen přání. Konkurence v Maroku bude zase o dost větší.“

Zatímco jezdec se cítí být na návrat do severní Afriky připraven, o jeho Fordu Ranger Dakar se to zatím říct nedá.

„Z počátku jsme na opravě dělali u nás. Z Jižní Afriky, kde se tato auta staví, jsme dostali nový rám, na který jsme se snažili přesázet nezničené použitelné komponenty. Ale musím přiznat, že jsme zjistili, že to sami nezvládneme. Proto je auto od října v dílnách v Portugalsku a my doufáme, že se vše stihne. Nejde to tak rychle, jak jsme doufali. Některé komponenty musely projít revizí u výrobců, což samozřejmě nějakou dobu trvá. Vše je o penězích. To je prostě motorsport. I proto se snažíme použít co nejvíc původních věcí, ale právě ty musí být po tak velké havárii důkladně zkontrolovány.“

Tomáš Ouředníček, Morocco Desert Challenge 2017
Tomáš Ouředníček a David Křípal na cestě k vítězství na Morocco Desert Challenge 2017. © TomasOurednicek.cz

Nejhezčí závod na světě

Navzdory všemu, co za poslední rok kvůli havárii prožil a musel řešit, zůstává Tomáš Ouředníček velkým fanouškem a propagátorem marocké rally.

„Z mého pohledu to je nejkrásnější závod na celém světě, který je stoprocentně orientovaný na závodníky. Má v sobě dobrodružství starého Dakaru. Pořadatelé navíc v kategorii automobilů na start nepustí tovární jezdce, přestože ti projevují zájem neustále. Díky tomu může v Maroku vyhrát prakticky kdokoliv. Letos bude konkurence opravdu nabitá. Ve startovním poli by měly být na příklad tři Peugeoty a více než deset Toyot od Overdrivu. Tři z nich budou v poslední specifikaci, takže půjde vlastně o stejná auta, s jakým Nasser Al-Attiyah vyhrál letošní Dakar,“ uzavírá Tomáš Ouředníček.

Tomáše Ouředníčka s Davidem Křípalem uvidí čeští fanoušci v akci při již tradičním dakarském setkání v Sosnové, které se na tamním autodromu koná v neděli 24. března. Kromě toho se mohou zájemci už příští pondělí (11. března) vydat na besedu s posádkou do kina Jupiter Club ve Velkém Meziříčí.

Morocco Desert Challenge 2019 odstartuje 12. dubna v Agadiru. Na programu je osm etap. Rychlostní zkoušky měří celkem více než 2 700 kilometrů a trať pořadatelé připravili prakticky bez přejezdů. Vyhlášení vítězů proběhne 20. dubna v Saïdii.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Mobile Sliding Menu