Stal se hrdinou páté etapy Rally Dakar 2019. Do značné míry právě jeho zásluhou ještě den žila naděje posádky Martina Macíka na pokračování v hlavní soutěži. Ale po Dakaru jako by se po palubním mechanikovi Lukáši Kalankovi slehla zem.
Loni na jaře se Lukáš Kalanka kvůli vysněné práci přestěhoval ze slovenského Martina do Sedlčan, kde má své dílny Big Shock Racing. V květnu poprvé usedl do kabiny závodní Liazky při testech v Tunisku. V létě a na podzim jej tým vyzkoušel po boku Martina Macíka ml. a Františka Tomáška i v závodech. Spolupráce fungovala a Počůvaj, jak mu v týmu přezdívali, v lednu debutoval na Dakaru.
Až do čtvrté etapy prožíval růžový sen. V kabině to fungovalo a žlutočerná Liazka se držela za továrními Kamazy. O den později ale přišla pohroma. Vylomené kolo znamenalo konec nadějí na dobrý výsledek. Přesto Počůvaj dokázal s pomocí dalších dvou členů posádky v polních podmínkách kamion opravit.
I když pořadatelé nakonec Macíkovu posádku dál pustili jen mimo hlavní soutěž v rámci takzvaného půlmaratonu, bojovala celá trojice ještě týden ze všech sil a psala příběh, který v Čechách i na Slovensku sledovaly desetitisíce fanoušků.
Výjimky neexistují
V oficiální tiskové zprávě týmu po Dakaru si Kalanka vysloužil od Martina Macíka ml. pochvalu. Přesto se neobjevil na oficiální tiskové konferenci týmu po návratu z Peru, nebyl součástí projektu Posedlí Dakarem a chyběl i na dakarském setkání v Sosnové.
Když Big Shock Racing v květnu představil nové Iveco, slovenská vlaječka na kabině chyběla. Proto jsme oslovili jak tým, tak Lukáše Kalanku, a požádali o vysvětlení.
„Lukáš v týmu od návratu z Dakaru 2019 nepracuje. Důvod je neakceptování týmových pravidel, která byla dopředu jasně známá. Nebudeme zacházet do detailů, je to zbytečné a zdlouhavé,“ sdělil Martin Macík ml. „Na Dakaru předvedl výborný výkon, což jsem o něm řekl a říkám. Nicméně jsme profesionální a funkční tým na světové úrovni. Vše funguje právě díky celé partě a pravidlům, takže neexistují výjimky.“
„O žádných konkrétních pravidlech nevím. Jedinou dohodu jsem měl pouze s Martinem Macíkem starším,“ reagoval Lukáš Kalanka. „Dohodli jsme se, že během Dakaru nebudu vůbec pít alkohol, protože jsem součástí posádky. To pro mě bylo jasné. Ale součástí dohody bylo i to, že pokud ‚Frantu‘ dostanu do cíle, tak to můžeme oslavit. Sám mi po příjezdu do cíle poslední rychlostní zkoušky vrazil do ruky lahev. Je pravda, že jsme v Limě slavili trochu víc. Ale kdo nechápe, že se v cíli Dakaru pije, není podle mě úplně v pohodě.“
Splněný sen
Vrcholový motorsport se nedá dělat bez velkého balíku sponzorských peněz, což o závodění na Dakaru platí dvojnásob. Proto záleží nejen na marketingu, ale i na reprezentativním vystupování všech členů týmu vůči zástupcům partnerů a na veřejnosti obecně. Za touto oponou však mají osobní příběhy i lidský rozměr.
„Pro mě to byl první Dakar v životě. Na autě jsem pracoval celý rok a bylo dobré. Závod byl psychicky náročný, navíc jsem si v sedačce, která měla univerzální velikost, narazil žebra a tři dny jsem v kabině kňučel bolestí. Ale vše jsem zvládl, tak jsme to pořádně oslavili. Kdyby mi Martin Macík starší dopředu řekl, že slavit můžeme až doma, také bych to pochopil. Ale tak to nebylo. Stalo se.“
„S týmem jsem zažil, po čem jsem dlouho toužil. Na Slovensku nic podobného není možné, protože tam nikdo do Dakaru takové peníze nedá. Přesto pro mě byl Dakar obrovský sen, i když jsem si myslel, že je naprosto nereálný. Asi tak jako když někdo řekne, že chce letět na Měsíc.“
„S Martinem a Frantou jsme si rozuměli skvěle a zůstáváme kamarádi. Jsem bohatší o neskutečné zážitky. Nijak jsem nezanevřel. Dál jim držím palce a sleduji jejich počínání,“ dodal Lukáš Kalanka, který by se někdy v budoucnu na Dakar rád vrátil. „Ano, pořád mě to láká. Chtěl bych ten závod zažít znovu.“
Nástupce?
Při testech v Tunisku zkouší Big Shock Racing na postu palubního mechanika Davida Švandu, který v týmu působí od loňského léta. Jeho jméno najdeme také vedle třetí české vlaječky na novém kamionu.
„Momentálně se testuje v závodním autě, Karlovi, aby zjistil, zda na to má nebo ne,“ uzavřel Martin Macík ml.