Carlos Sainz patří k jezdcům, kteří absolvovali Dakar jak v Africe, tak v Jižní Americe. Dvojnásobný vítěz soutěže nechce chybět ani při jejím prvním ročníku v Saúdské Arábii. Zatím ale není jasné, s jakým vozem 4. ledna vyjede v Džiddě na startovní rampu.
V podobné situaci byl už před rokem. Po Dakaru 2018 ukončil Peugeot svůj dakarský program, ovšem Carlos Sainz si mohl vybírat ze dvou atraktivních nabídek. Ve hře byla Toyota, v jejíchž barvách získal v 90. letech minulého století oba své tituly mistra světa v rally.
S ohledem na plánovaný charakter ročníku 2019 vsadil Španěl nakonec na X-raid a jeho Mini JCW Buggy. S německým týmem podepsal roční kontrakt s opcí na další období. Jenže termín pro prodloužení původního kontraktu už vypršel.
![Carlos Sainz, Dakar 2019](https://www.dakarmania.cz/wp-content/uploads/2019/05/19-dakar-sainz-08-1024x682.jpg)
Vlastní úsilí vs. prokázaná kvalita
Při dubnové prezentaci Dakaru 2020 v saudskoarabské Al Qiddiyi potvrdil, že se hodlá pustit do dakarského dobrodružství i potřinácté. Zároveň zmínil, že by bylo příjemné sklidit plody vlastní práce, kterou od léta 2018 věnoval intenzivnímu vývoji buggy Mini.
Ale je tu ještě Toyota. Japonská automobilka nabízela Sainzovi smlouvu už v roce 2018. Letos s Hiluxem Dakar vyhrála. A je možné, že v jejích barvách na Dakaru debutuje Sainzův blízký přítel Fernando Alonso.
Naopak X-raid se na Dakaru 2019 trápil se systémem automatického dohušťování pneumatik a žádný z jeho jezdců se neprosadil na stupně vítězů. Cyril Despres skončil pátý, Sainz byl po sérii problémů dokonce až třináctý.
![Carlos Sainz, Dakar 2019](https://www.dakarmania.cz/wp-content/uploads/2019/05/19-dakar-sainz-09-1024x643.jpg)
Váhání X-raidu
Není pochyb, že tým velikosti X-raidu dokáže dalším vývojem podobnou záležitost během roku vyřešit. Mnozí konkurenti jsou navíc přesvědčeni, že buggy Mini mohou v blízké budoucnosti na Dakaru dominovat podobným způsobem jako Peugeot v roce 2018.
Jenže… tým se ještě definitivně nerozhodl, jestli buggy na Dakaru 2020 vůbec nasadí.
Jisté je, že práce na speciálu s jednou poháněnou nápravou, jehož síla se ukazuje hlavně v písečných dunách, běží dál. Kuba Przygoński vybojoval pro Mini JCW Buggy premiérové vítězství na březnové Dubai International Baja. S buginou jel Polák i dubnovou Abu Dhabi Desert Challenge, kde stejný vůz pilotoval i Despres. Na květnové Rally Kazakhstan převzal štafetu Stéphane Peterhansel.
![Carlos Sainz, Dakar 2019](https://www.dakarmania.cz/wp-content/uploads/2019/05/19-dakar-sainz-02-1024x682.jpg)
„V tuto chvíli čekám na novinky ohledně jejich plánů. Zatím nic nesdělili,“ komentuje aktuální situaci Carlos Sainz. „Rád bych se Dakaru příští rok zúčastnil, ale ne za každou cenu. Chci jet s konkurenceschopným vozem. Loni jsme odvedli skvělou práci a byla by škoda, kdybychom z ní teď nemohli profitovat.“
57letý Sainz v minulosti závodil na Dakaru vždy pouze s buginami s jednou poháněnou nápravou. Přesto se přesednutí za volant „čtyřkolky“ nebrání: „Pokud bude konkurenceschopná, pak je mi to úplně jednou.“
Přetlak u Toyoty?
Na Dakaru 2019 Toyotu oficiálně reprezentovali Nasser Al-Attiyah, Giniel de Villiers a Bernhard ten Brinke. S účastí obhájce vítězství lze počítat napevno. Své by měl mít jisté i ten Brinke, který pod hlavičkou Toyota Gazoo Racing SA závodí celou sezonu ve Světovém poháru FIA v cross-country rally.
Pokud by na Dakaru 2020 s japonským vozem postaveným v Jižní Africe a servisovaným belgickým Overdrivem startovali také Alonso a Sainz, muselo by dojít k rozšíření týmu.
![Nasser Al-Attiyah, Dakar 2019](https://www.dakarmania.cz/wp-content/uploads/2019/01/19-dakar-al-attiyah06-1024x683.jpg)
A je tu už zmíněný de Villiers. Vítěz Dakaru 2009 sice přišel o svého spolujezdce pro mezinárodní závody Dirka von Zitzewitze, který se dohodl na spolupráci s Yazeedem Al-Rajhim, přesto dál zůstává obrovskou oporou týmu. Umí přijmout roli „nosiče vody“ a v rámci jihoafrického šampionátu (SACCS) se dlouhodobě podílí na vývoji soutěžních Hiluxů. V novém prostředí Saúdské Arábie, které nikdo nezná, mohou mít jeho zkušenosti a schopnosti cenu zlata.
Navíc Al-Attiyah, de Villiers a případně Sainz představují trojici jezdců, kteří by mohli reálně pomýšlet na boj o vítězství. Alonsovi by chyběly nezbytné zkušenosti, ten Brinkeovy výkony zatím stále postrádají vyrovnanost.
A aby toho nebylo málo, v SACCS po de Villiersově boku rychle roste nadějný Henk Lategan. Dříve či později se bude chtít 25letý Jihoafričan ukázat i na mezinárodní scéně. A Toyota by mu měla dát příležitost, aby jí neutekl ke konkurenci. Vždyť takhle mladých a opravdu talentovaných jezdců není v cross-country rally rozhodně nadbytek.
Management týmu, který ovládl poslední Dakar, má co řešit. Ale starosti tohoto typu nepochybně patří k těm nejpříjemnějším.