Když v uplynulém ročníku Rally Dakar odtáhl jezdec Tomáš Ouředníček do cíle jedné z infarktových etap nepojízdný Ford Martina Prokopa a umožnil mu tak dokončit nejtěžší motoristický podnik planety, ani jeden z nich určitě netušil, že za několik měsíců dostane Ouředníček na oplátku lano od Prokopa, sedmého nejlepšího pilota Dakaru 2018.
„Dohodli jsme se, že na letošní dakarskou rallye vyrazíme jako druhá posádka v Martinově týmu MP-Sports,“ informoval o aktuální situaci Ouředníček.
Celou situaci v obvykle hektických přípravách popisuje i jihlavský pilot a týmová jednička Martin Prokop: „Ihned po skončení Dakaru jsem říkal, že pro boje na špici je potřeba mít v týmu víc než jedno auto, abychom si mohli vypomoct v těžkých chvílích. O tom, že takové chvíle často nastanou všichni víme a to, že jezdci z top 20 si vzájemně nepomáhají ve vidině vlastního výsledku, je také fakt. Proto je pro nás skvělou zkušeností pomoc právě Tomáše Ouředníčka, který u nás jako jediný zastavil, když se nám porouchal alternátor a Shrek se na dobro zastavil. Bez jeho odtahu k týmovým mechanikům bychom tam stáli ještě teď. Na Dakar 2019 jsme postavili novou evoluci Raptoru F-150, takže prověřený Shrek je k dispozici právě druhé týmové posádce.“
Ouředníček absolvoval letošní jihoamerický Dakar spolu s navigátorem Davidem Křípalem v barvách mezinárodního týmu South Racing, hned první velký závod sezony v Maroku však přinesl namísto obhajoby vítězství z předešlého roku velké zklamání.
„V první rychlostní zkoušce jsme asi sto metrů před cílem vjeli stoosmdesátikilometrovou rychlostí do neoznačené díry a zastavili jsme se až po nekonečných čtrnácti vteřinách, během nichž šlo naše auto devětkrát přes střechu,“ popsal Ouředníček.
Oba muži v kabině sice zázrakem přežili bez vážnějších zranění, jejich speciál Ford Ranger byl ale na odpis. Zatímco posádka byla v kondici, konkurenceschopný vůz k dispozici stále neměla.
„Auto stavíme vlastně celé znovu. Z nabouraného Rangeru jsme mohli použít jen převodovku a diferenciál. Pohromadě už máme i motor, ale ten ještě není vyzkoušený,“ vysvětluje Ouředníček.
Stejný pětilitrový osmiválec z Fordu Mustang však čeká v prověřeném speciálu Ford Raptor jen o pár desítek kilometrů dál, v dílnách jihlavské stáje MP-Sports. Čeká na dvojici, která by v jižní Americe kryla záda kmenovému stájovému duu Martin Prokop a Jan Tománek.
„Martin Prokop je velmi dobrý a zkušený jezdec, poskládal kolem sebe opravdu špičkový tým a nabídku, abychom s ním jeli jako druhá posádka, jsme nemohli odmítnout. Náš úkol bude samozřejmě pomáhat Martinovi a společně máme určitě šanci na úspěch. Máme výborná auta a skvělý tým, Martin je neuvěřitelně dobrý v dunách a to se bude v Peru určitě hodit,“ říká Ouředníček, který se musel pro blížící se Dakar dočasně vyvázat ze smlouvy s mateřskou stájí South Racing. „Bylo to trochu choulostivé jednání, ale dohodli jsme se korektně,“ komentoval pilot.
Manažer týmu MP-Sports Quirin Müller dodává: „S Tomášem jsme během roku párkrát mluvili, když se byl podívat na několika letošních závodech, ale měl plány se svým týmem. Měli jsme rozjednáno několik dalších posádek, ale žádná z nich se nakonec nerozhoupala k tomu krýt Martinovi v lednu na Dakaru záda. Jsem rád, že jsme se s Tomášem spojili, i když na poslední chvíli. Věřím, že Martinovo původní osvědčené auto naši záložní posádku spolehlivě převeze přes duny a také že její služby Martin s Jendou nebudou tak úplně potřebovat. Tomáš s Davidem jim tak budou spíše psychickou oporou a novou jistotou za zády.“
V barvách jihlavské stáje MP-Sports se tak v lednu do peruánských dun vypraví dva vůbec nejúspěšnější čeští účastníci dakarské rallye v kategorii osobních aut. Martin Prokop s Janem Tománkem, kteří v letošním roce obsadili na Dakaru fantastické sedmé místo a Tomáš Ouředníček, který na stejné umístění dosáhl ještě jako navigátor spolu s Miroslavem Zapletalem v roce 2009.
Trojlístek závodních speciálů v soupisce týmu MP-Sports doplňuje asistenční truck T4 s posádkou Filip Škrobánek, Petr Lesák a Radim Baculík.
Legendární Rally Dakar zavítá v roce 2019 pouze na území Peru a v termínu od 6. do 17. ledna přichystá pro účastníky nástrahy na deseti etapách a pěti tisících kilometrech.
Tisková zpráva týmu MP-Sports