Přestože v lednu absolvoval svůj první Dakar, vybojoval nejlepší umístění ze všech českých motocyklistů, kteří se na start jubilejního 40. ročníku postavili. Před Rally Dakar 2019 proto Jana Brabce provázejí velká očekávání.
Svou dakarskou premiéru zvládl Brabec velmi dobře, když obsadil 39. místo v celkovém hodnocení kategorie motocyklů a mezi nováčky se vešel dokonce do první desítky. Při svém druhém startu si však 35letý rodák z Hustopečí posouvá laťku ještě výš.
K dispozici má novou Husqvarnu WR 450 F, která na Dakaru 2019 ponese číslo 46 a je oproti své předchůdkyni užší, lehčí a tudíž i ovladatelnější.
„Letošní model pro dálkové závody se hodně přiblížil motokrosové motorce, nádrže jsou níž, ovladatelnost je mnohem lepší. Navigační věž je užší, takže mám lepší výhled,“ popisuje Jan Brabec.
V průběhu roku absolvoval s týmem Big Shock Racing intenzivní přípravu a na motocyklu seděl prakticky každý den.
Na přelomu května a června trénovala celá skupina téměř měsíc v Tunisu, kde Honza pod vedením dakarské legendy Ladislava Fajtla pracoval hlavně na navigaci, se kterou se při prvním startu na Dakaru poněkud potýkal.
V létě a na podzim pak následovaly čtyři závody. Červencová Baja España Aragón i srpnová HunGarian Baja byly součástí třídílného FIM Světového poháru v cross-country bajách. Přestože Brabec startoval na rozdíl od většiny soupeřů na těžší a hůře ovladatelné dakarské motorce, vybojoval ve Španělsku sedmé místo a v Maďarsku byl třetí, což jej v součtu vyneslo až na čtvrtou příčku konečného hodnocení světového poháru, přestože neabsolvoval úvodní podnik sezony v Dubaji.
V září Brabec přidal čtvrté místo na Baja Poland a neztratil se ani na prestižní Rallye du Maroc, která na počátku října uzavírala sezonu FIM Mistrovství světa v cross-country rally. V nabité konkurenci továrních jezdců i zkušených soukromníků obsadil solidní třinácté místo.
„Během roku jsme makali hlavně na navigaci, protože ta je v poušti pekelná, a podařilo se mi také podstatně zrychlit. Technicky i vytrvalostně jsem svůj první Dakar zvládal. Během minulého ročníku jsem jen sbíral informace, ale teď už vím, co mě čeká. Nicméně roli bude hrát spousta okolností, často zasáhne i náhoda. Chci v Peru zúročit letošní tvrdou práci, ale zároveň si to jedu užít. Do dun musíš jet s klidnou hlavou, lehkým stylem, plynule klouzat. Už se těším na surfování v dunách s výhledem na moře, to jinde nezažiješ,“ říká Brabec, jemuž se budou o motocykl v roli mechaniků starat otec se strýcem.
Tým Big Shock Racing nasazuje do Rally Dakar už tradičně také kamion Liaz pilotovaný Martinem Macíkem.
Soutěž odstartuje 6. ledna v Limě a skončí tamtéž o jedenáct dní později. Na účastníky čeká trasa dlouhá přes 5500 kilometrů, z nichž se téměř 3000 pojedou na čas a převážně v písku.