Svou dakarskou premiéru zvládl Brabec velmi dobře, když obsadil 39. místo v celkovém hodnocení kategorie motocyklů a mezi nováčky se vešel dokonce do první desítky. Při svém druhém startu si však 35letý rodák z Hustopečí posouvá laťku ještě výš.
K dispozici má novou Husqvarnu WR 450 F, která na Dakaru 2019 ponese číslo 46 a je oproti své předchůdkyni užší, lehčí a tudíž i ovladatelnější.
„Letošní model pro dálkové závody se hodně přiblížil motokrosové motorce, nádrže jsou níž, ovladatelnost je mnohem lepší. Navigační věž je užší, takže mám lepší výhled,“ popisuje Jan Brabec.
V průběhu roku absolvoval s týmem Big Shock Racing intenzivní přípravu a na motocyklu seděl prakticky každý den.
Na přelomu května a června trénovala celá skupina téměř měsíc v Tunisu, kde Honza pod vedením dakarské legendy Ladislava Fajtla pracoval hlavně na navigaci, se kterou se při prvním startu na Dakaru poněkud potýkal.
V létě a na podzim pak následovaly čtyři závody. Červencová Baja España Aragón i srpnová HunGarian Baja byly součástí třídílného FIM Světového poháru v cross-country bajách. Přestože Brabec startoval na rozdíl od většiny soupeřů na těžší a hůře ovladatelné dakarské motorce, vybojoval ve Španělsku sedmé místo a v Maďarsku byl třetí, což jej v součtu vyneslo až na čtvrtou příčku konečného hodnocení světového poháru, přestože neabsolvoval úvodní podnik sezony v Dubaji.
V září Brabec přidal čtvrté místo na Baja Poland a neztratil se ani na prestižní Rallye du Maroc, která na počátku října uzavírala sezonu FIM Mistrovství světa v cross-country rally. V nabité konkurenci továrních jezdců i zkušených soukromníků obsadil solidní třinácté místo.
„Během roku jsme makali hlavně na navigaci, protože ta je v poušti pekelná, a podařilo se mi také podstatně zrychlit. Technicky i vytrvalostně jsem svůj první Dakar zvládal. Během minulého ročníku jsem jen sbíral informace, ale teď už vím, co mě čeká. Nicméně roli bude hrát spousta okolností, často zasáhne i náhoda. Chci v Peru zúročit letošní tvrdou práci, ale zároveň si to jedu užít. Do dun musíš jet s klidnou hlavou, lehkým stylem, plynule klouzat. Už se těším na surfování v dunách s výhledem na moře, to jinde nezažiješ,“ říká Brabec, jemuž se budou o motocykl v roli mechaniků starat otec se strýcem.
Tým Big Shock Racing nasazuje do Rally Dakar už tradičně také kamion Liaz pilotovaný Martinem Macíkem.
Soutěž odstartuje 6. ledna v Limě a skončí tamtéž o jedenáct dní později. Na účastníky čeká trasa dlouhá přes 5500 kilometrů, z nichž se téměř 3000 pojedou na čas a převážně v písku.