Na počátku roku 2019 se Tatra Buggyra Racing postaví na start Rally Dakar už pošesté. Jako jediný z českých týmů nasazuje v kategorii kamionů dva vozy a těží z přímé spolupráce s automobilkou.
Buggyra se na Dakaru poprvé angažovala už v roce 2011, kdy připravila motor pro Tatru pilotovanou Markem Spáčilem. O dva roky později spoléhali na pohonné jednotky z Roudnice nad Labem kromě Spáčila také Tomáš Vrátný a Martin Kolomý, jenž se v cíli Dakaru 2013 radoval z pátého místa v kategorii kamionů.
Od roku 2014 nasazuje Tatra Buggyra Racing na Dakaru vlastní vozy. Nejprve se jednalo o Tatru 815 Buggyra, které jen málokdo řekl jinak než Fat Boy. S „tlouštíkem“ obsadil Kolomý s bratry Kilianovými v roce 2015 sedmé místo celkově. O rok později vybojovala stejná posádka pro tým první dakarské etapové vítězství, ale po havárii ve druhé polovině rally dojela do cíle až jako sedmnáctá.
Čest týmu tak na Dakaru 2016 zachraňovala trojice Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jiří Stross, která s novou Tatrou Phoenix dorazila do cíle na osmém místě, přestože také Valtr v desáté etapě položil svůj vůz v dunách na bok.
V roce 2017 se Buggyra dohodla na spolupráci s Alešem Lopraisem, který společně s navigátorem Janem Tománkem a mechanikem Jiřím Strossem sedmým místem zopakoval zatím nejlepší umístění týmu na Dakaru.
Martin Kolomý se v posledních dvou ročnících po technických problémech nevešel do první desítky a jeho dakarským maximem tak stále zůstává páté místo z roku 2013. V lednu odstartuje bruntálský matador do slavného maratónu již podesáté, na závodění v peruánských dunách se těší, ale po předchozích zkušenostech o výsledkových ambicích otevřeně nemluví.
„Písek mám rád. Doufám jen, že nebudeme vylézat z auta a vykopávat nebo ležet na boku,“ přeje si Martin Kolomý. „V rozježděném písku to bude peklo na zemi. Když se dostaneme zdraví do cíle, budeme spokojení. Jsem velký optimista, ale na druhou stranu si uvědomuji, že už jsme měli mnohokrát různé problémy, snad se nám tentokrát vyhnou.“
Dalšími členy posádky Tatry Phoenix se startovním číslem 508 budou navigátor Rostislav Plný a mechanik Jiří Stross, kteří už před Dakarem 2018 vystřídali bratry Kilianovy.
Druhý Phoenix se startovním číslem 515 bude pilotovat Martin Šoltys, který při svém debutu na Dakaru letos v lednu obsadil dvanácté místo v kategorii kamionů a tentokrát by rád pronikl do první desítky.
„Doufám, že druhý start bude o něco jednodušší. I když jsem se při premiéře písku trochu bál, nakonec jsem si ho zamiloval. Jsem celkem rád, že se pojede jen v Peru a nepojede se ve velkých nadmořských výškách v Bolívii,“ říká Martin Šoltys.
Zatímco mechanik Tomáš Šikola v Šoltysově posádce zůstává, na postu navigátora dochází ke změně. Dakarskou legendu Josefa Kalinu vystřídá David Schovánek, jenž má na svém kontě dva starty na Dakaru v roli navigátora doprovodného kamionu týmu MP-Sports.
41. ročník Rally Dakar se poprvé v historii soutěže uskuteční v jediné zemi, konkrétně v jižní části Peru. Na účastníky čeká deset náročných etap převážně v písečných dunách. Celkem trasa měří přes 5500 kilometrů, z nichž se téměř 3000 pojedou na čas. Soutěž odstartuje 6. ledna v Limě a 17. ledna v peruánském hlavním městě také skončí.