Marc Coma: Dvoutýdenní maratony patří do historie

Rubrika: Rally Dakar  
/ Aktualizováno:

Marc Coma postavil všemi vychvalovanou trať Rally Dakar 2018. Přestože letošní ročník bude nejkratší v historii soutěže a poprvé se celý odehraje v jediné zemi, Španěl je přesvědčen, že to vůbec není špatná varianta.

Rally Dakar je od svého počátku považována za mimořádně náročný a nebezpečný podnik. Zorganizovat závod, který prochází několika zeměmi, není vůbec snadné. V podstatě je malý zázrak, že až na jedinou výjimku, se soutěž koná každoročně už od roku 1979.

Jako vše na světě i Dakar se ale postupně mění. V roce 2009 se z Afriky přesunul do Jižní Ameriky, kde jeho trať v uplynulé dekádě obvykle protínala území dvou nebo tří států. Letos však o pořádání závodu projevilo zájem jenom Peru. Co to znamená pro budoucnost slavného maratonu?

O svůj názor se podělil Marc Coma, účastník dvanácti ročníků soutěže a pětinásobný vítěz kategorie motocyklů, který v uplynulých třech letech zastával také funkci sportovního ředitele dakarské rally.

Coma, Dakar 2006
První vítězství slavil Marc Coma v roce 2006 ještě v senegalském Dakaru. Foto: KTM Racing

„Máme před sebou jiný Dakar, než na jaký jsme zvyklí, ale jeho trať bude náročná,“ míní Marc Coma. „Účastníky čeká méně přejezdů. Etapy však budou mít stále dakarský charakter. Peru je výjimečné svými rozsáhlými dunovými oblastmi. Dvě třetiny soutěže se pojedou v poušti a nejdůležitější bude Atacama. Podle mě je dobře, pokud je písek největší výzvou závodu. Afrika byla výjimečná díky svým rozlehlým pouštím a v Jižní Americe dokázalo podobně kouzelné etapy nabídnout jen Peru.“

Řadu let je zásadním tématem v motoristickém sportu zvyšování bezpečnosti. Podle Comy se pořadatelé Dakaru letos zbavili jednoho velmi nebezpečného elementu, který jihoamerické ročníky soutěže provázel.

„Rally bude bezpečnější, protože účastníci nebudou čelit velkým nadmořským výškám jako v Bolívii. Zvládnout závod ve výšce 3500 metrů nad mořem bylo obtížné jak pro závodníky, tak pro techniku. Navíc v Bolívii v lednu obvykle prší, proto se jen komplikovaně hledaly vhodné cesty, kterými by v takových podmínkách mohla projet karavana tří set vozidel,“ popisuje nesnáze organizátorů z předchozích let 42letý Španěl.

Coma, Dakar 2009
V roce 2009 vyhrál Marc Coma první Dakar, který se jel v Jižní Americe. Foto: KTM Racing

Na základě zkušeností v roli organizátora přehodnotil Marc Coma také svůj pohled na tradiční formát maratonských soutěží. Bývalý tovární jezdec KTM vidí budoucnost v kratších a intenzivnějších závodech, jakým podle všeho bude právě 41. ročník Dakaru.

„Soutěže jako Silk Way Rally a Dakar jsou moc velké. Jejich průběh se velmi obtížně kontroluje a řídí. Dva týdny jsou prostě příliš, je to moc komplikované. Maratony tohoto typu patří do historie. Podle mě by se mělo jet maximálně sedm až devět etap. Měli bychom hledat lokality, kde se prakticky obejdeme bez spojovacích úseků.“

Nicméně i Coma ví, jak obtížně se soutěž staví na relativně malém území, navíc konkrétně v Peru.

„Vytyčit trať v dunách nebylo snadné,“ vzpomíná na vlastní zkušenosti z předchozích let. „V peruánské poušti jsme se potýkali s tím, že jsme často jeli přes archeologická naleziště, což značně komplikovalo naši práci. Organizace závodu je náročný úkol. Najít oblast, v níž se závod uskuteční, je opravdová odysea, protože úřady hlavně chtějí zachovat své kulturní hodnoty.“

Coma, Dakar 2015
Jako závodník se Marc Coma s Dakarem rozloučil obhajobou vítězství v roce 2015. Foto: KTM Racing

Přestože Dakar 2018, jehož trať Coma postavil, sklidil všeobecnou chválu, nejednal Španěl s pořádající společností ASO o prodloužení kontraktu a letos už součástí pořadatelského týmu není.

„Svou práci jsem udělal. Po třech letech ve funkci sportovního ředitele jsem cítil, že je čas začít zase s něčím jiným. Bylo úžasné poznat Dakar ze zákulisí, protože organizace tohoto podniku je něco mimořádného. Teď ale potřebuji odpočinek. Po ukončení své závodnické kariéry jsem na něj neměl čas, protože jsem okamžitě začal pracovat pro ASO. Více než dvě stě dní z roku jsem nebyl se svou rodinou, což už bylo příliš.“

Po odchodu od ASO dostal Coma celou řadu lákavých nabídek, včetně pozic manažera dakarského týmu Hondy, nebo šéfa KTM pro Španělsko. Čemu se tedy bude Katalánec nyní věnovat?

„Ohledně své budoucnosti nebudu zatím zacházet do detailů. Teď se připravuji, abych mohl čelit novým výzvám. Ne, nemám pivní pupek. Pořád sportuji, mým největším koníčkem je cyklistika. Víc budu schopen říct po Dakaru 2019,“ uzavírá Marc Coma.

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu