Organizátoři Rally Dakar nepustili na start Juana Carlose Salvatierru, jehož čtyřkolka Barren Racer One 690 podle pořádající Amaury Sport Organisation (A.S.O.) nesplnila pravidla závodu. Problém je v tom, že Juan Carlos koupil stroj od Keese Koolena, jenž s ním absolvoval dva předchozí ročníky.
A právě na původního majitele by se měl „Chavo“ nejspíš zlobit především. Podle regulí mohou na Dakaru startovat pouze sériově vyráběné čtyřkolky, což Nizozemcův stroj vlastně nikdy nebyl. Koolen však organizátorům tvrdil, že sériová produkce brzy začne, a proto dostal v letech 2017 a 2018 speciální výjimku. Zůstalo však jen u slibu.
Pořadatelé upozornili Salvatierru na existující problém už loni v říjnu, definitivní rozhodnutí však padlo až během technických a administrativních přejímek před startem soutěže v Limě.
Situaci komplikuje fakt, že ještě během roku 2018 mohl Bolivijec se svou čtyřkolkou nastoupit jak do soutěže světového šampionátu FIM v cross-country rally (Desafío Ruta 40), tak do závodu Dakar Series (Desafío Inca), který vyhrál.
Salvatierra se v červenci loňského roku zaregistrovala na Dakar 2019 a zaslal všechny údaje o čtyřkolce. O týden později obdržel potvrzení přihlášky. Poté se zúčastnil dvou výše zmíněných závodů, přičemž pořadatelem Desafío Inca byla také A.S.O.
Zklamaný jezdec je přesvědčen, že právě jeho vítězství v Peru zburcovalo jeho soupeře, kteří pak intervenovali u pořadatelů. Ty pak obviňuje z diskriminace a vyčítá jim i další chyby, jichž se měli dopustit.
„Jako Bolivijec se cítím diskriminován, protože Evropan dostal dvakrát výjimku,“ stěžuje si Juan Carlos Salvatierra. „Nebyli schopni ukázat mi jakýkoliv paragraf, který by mi start zakazoval. Jen mi řekli, že jet nemůžu. Myslel jsem si, že se jedná o seriózní organizaci. Ale jednali způsobem, který by mohl být chápán jako zločin. V sobotu večer zničili důkazy, když vymazali údaje z oficiálního dopisu.“
A.S.O. pochopitelně vidí situaci odlišně: „Rádi bychom zdůraznili, že rozhodnutí není namířeno osobně proti Juanu Carlosovi, protože se jedná o skvělého jezdce, šampiona a přítele Dakaru. Čtyřkolka prostě nesplňuje požadavky pro start v soutěži.“
Bolivijec ve sporu argumentoval také Tomášem Kubienou startujícím se strojem vlastní výroby IBOS Hawk 690. Podle organizátorů se však nejedná o stejný případ. Český jezdec totiž svou čtyřkolku postavil kolem sériově vyráběného podvozku a několik Hawků už také prodal.
Odmítnutý čtyřkolkář hodlá podniknout právní kroky kvůli náhradě finančních škod, které utrpěl. Podle Bolivijce musí být A.S.O. potrestáno také za zločin, kterého se jeho zaměstnanci měli dle Salvatierrova mínění dopustit.