Tým Kamaz a posádka Eduarda Nikolajeva zatím stoprocentně diktují tempo Rally Dakar 2019 v kategorii kamionů. Rusové se připsali druhé etapové vítězství, i když o něj museli svést poměrně vyrovnaný duel s Nizozemcem De Rooyem.
Bitva loňského dakarského šampiona proti vítězi posledního ročníku Africa Eco Race ozdobila druhou etapu dakarské rally, která zavedla účastníky z Pisca do San Juanu de Marcona a měřila 553 kilometrů, z nichž 342 tvořilo trať rychlostní zkoušky.
Nikolajev vedl na všech mezičasech a ani Gerard de Rooy s Ivecem jej nedokázal bezprostředně ohrozit, ačkoliv nikdy nezaostal o více než minutu a tři čtvrtě. Díky tomu Rus zvýšil svůj náskok na čele průběžné klasifikace na čtyři minuty a 23 sekund. Na druhé místo postoupil právě De Rooy.
Dmitrij Sotnikov s dalším Kamazem porazil v souboji o etapový bronz Holanďanova týmového kolegu Federica Villagru, nicméně v celkovém hodnocení udržel třetí příčku Argentinec. Rus si polepšil o jedno místo a je čtvrtý.
Ze druhého na páté místo absolutně dnes klesl další nizozemský pilot Iveca Ton van Genugten.
Souboj o pozici nejlepšího z jezdců nestartujících s kamiony Kamaz nebo Iveco svedl ve druhé etapě Martin Macík (Liaz) se Sergejem Vjazovičem (MAZ). Na posledním mezičase měl ještě navrch Bělorus, kterému však nevyšla závěrečná část speciálky, ve níž byl o patnáct minuty pomalejší než český jezdec týmu Big Shock Racing. Šestý čas v dnešní etapě posunul Macíkovu posádku na osmé místo celkově.
„Jak jsem předpokládal, dneškem to vážně začalo! Rychlá etapa, dlouhá 340 kilometrů, kde byly velké duny, skály, pláže, pisty, feshfesh, no prostě všechno. Užil jsem si to se vším všudy, jen posledních asi 150 km už nefungovaly tlumiče na levém předním kole,“ hodnotil den Martin Macík jr. „K tomu ještě musíme počkat na vyjádření pořadatelů, protože jsme údajně neprojeli jeden bod, ale my jsme si téměř jistí, že ano!“
S odstupem pouhých dvaceti sekund figuruje za Macíkem v průběžných výsledcích Tatra pilotovaná Martinem Kolomým, který byl devátý i v úterní etapě. Martin Šoltys s druhým vozem týmu Buggyra Racing dnes ztratil více než hodinu a klesl na šestnácté místo absolutně.
Ještě hůř dopadla etapa pro Aleše Lopraise, který za nejrychlejším Nikolajevem zaostal o 85 minut a z osmého místa se propadne na osmnáctou pozici.
Posádka Instaforex Loprais Teamu měnila dva defekty, prakticky celou etapu absolvovala bez intercomu a její Tatra má navíc technický problém.
„Najednou se ozval obrovský hluk, rány do kabiny. Myslel jsem si, že odešlo tlumení kabiny, ale mechanik Petr Pokora se bál, že máme utržené uchycení motoru,“ popsal po dojezdu do cíle speciálky Aleš Loprais. „Proto jsme dvakrát zastavili a kontrolovali to. Rozhodli jsme se jet dál, ale bylo to takové přežívání. První dvě etapy zatím nic moc, ale nevzdáváme to, valíme dál.“
Posádku nyní čeká přibližně dvouhodinový přejezd do bivaku, kde tým podrobí vůz důkladné kontrole.
Ve středu 9. ledna pokračuje Rally Dakar 2019 třetí etapou ze San Juanu de Marcona do Arequipy. Poprvé v historii Rally Dakar okusí její účastníci písečné duny oblasti Acarí Celkem musí zdolat trať dlouhou 798 kilometrů, z nichž se 331 pojede na čas.