Dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso v současnosti usiluje o ceněnou trojkorunu motoristického sportu, k jejímuž zisku mu po loňském vítězství v Le Mans chybí jen výhra v Indy 500. Španěl však chce ještě víc a pošilhává po Dakaru.
A má plnou podporu svého současného zaměstnavatele, japonské Toyoty, za kterou závodí v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. Její sportovní oddělení Gazoo Racing na projektu pracuje už dva měsíce.
Přitom ještě na začátku loňského podzimu Fernando Alonso tvrdil: „Rally jezdit nebudu. Musím k sobě být upřímný a vědět, kde mám své hranice. Na rally nemám talent. Pokud jde o Dakar, nemyslím si, že bych ho někdy jel.“
Teď ale usiluje přinejmenším o testování.
Dakarský projekt Toyoty má své centrum v Jižní Africe. Společnost Glyna Halla, Hallspeed, v roce 2011 postavila první čtyři Hiluxy, které se v lednu následujícího roku poprvé postavily na start Rally Dakar. Právě Hall, jenž je nyní šéfem týmu Toyota Gazoo Racing South Africa, a vedoucí muž průběžného hodnocení aktuálního ročníku dakarské rally Nasser Al-Attiyah v těchto dnech potvrdili, že se s Alonsem už jedná dokonce o konkrétním datu jeho prvního svezení s maratonským speciálem.
Test by se mohl uskutečnit koncem února nebo na počátku března. Toyota by jej chtěla uspořádat v Jižní Africe, ještě před tím ale Alonso nejspíš vyzkouší jiný off-road v Al-Attiyahově domovském Kataru.
Offroadový speciál je samozřejmě něco zcela odlišného než okruhové závoďáky, na které je Španěl dosud zvyklý. V tom však Glyn Hall problém nevidí: „Podobnou situaci jsme už zažili s Ginielem de Villiersem, který byl čtyřnásobným jihoafrickým šampionem v závodech cestovních vozů, ale v terénu nikdy nejel. A o dva roky později obsadil při svém prvním startu na Dakaru páté místo. Všechno je tedy možné, i když se rozhodně nejedná o jednoduchý závod.“
„Ze všeho nejdřív by měl absolvovat testování v podmínkách, které dobře známe. Pak obě strany uvidí, jak to vypadá. Třeba se mu to nebude líbit, nebo nebude možné sladit start na Dakaru s jeho kalendářem. Každopádně Fernando má mimořádný talent, což jsme mohli v posledních sedmnácti letech sledovat. Stal se z něj jeden z nejlepších závodníků světa.“
„Ve formuli 1 se naučil, že i ve vysokých rychlostech musí být schopen poslouchat pokyny a zpracovávat je, i když jede na limitu. Tato dovednost je v cross-country rally klíčová, protože jezdec poslouchá navigátora a musí přemýšlet o tom, co mu spolujezdec říká, i když jede komplikovaný závod.“
Alonso se už dlouho přátelí s Al-Attiyahem, což mu může vstup do světa cross-country značně usnadnit.
„Dva týdny před Dakarem mi řekl, že by mé auto někdy rád otestoval,“ popisuje Nasser Al-Attiyah. „Protože pak budu v Kataru, kde mi začne sezona domácího šampionátu v cross-country rally, dohodli jsme se, že přijede. Vyzkouší si tam můj vůz, aby zjistil, o čem to je.“
„Jsme dobří přátelé a já jsem jeho závody ve formuli 1 vždy se zájmem sledoval. Je jedním z nejlepších závodníků. Dobře, nevyhrál tolik závodů, ale moc se mi líbilo, jak si v nich počínal. Teoreticky by se mohl postavit na start Rally Dakar už v roce 2020. Bylo by samozřejmě dobré, kdyby Dakar přitáhl další velké jméno. Mám dobré kontakty také s Valentinem Rossim a ten mi také kdysi řekl: ‚Nassere, jednoho dne Dakar pojedu‘,“ prozradil dvojnásobný dakarský vítěz.
A Glyn Hall na závěr dodává: „Bylo by to skvělé nejen pro Toyotu a pro nás v Jižní Africe, kde se tato auta staví, ale i pro Dakar a celou komunitu kolem cross-country rally. Bylo by to inspirativní a byl by to skvělý příběh. Myslím si, že pokud by Fernando jel Dakar, tak by zájem o náš sport naprosto explodoval.“