Nasser Al-Attiyah vyhrál Qatar Cross-Country Rally už posedmé. Popáté dosáhl úspěchu na své domácí soutěži společně s francouzským navigátorem Mathieuem Baumelem. Kuba Przygoński s Mini se v poslední etapě nadechl k velkému útoku, aby se pokusil Toyotě překazit double. Nakonec ale z Kataru odjel s prázdnou.
S Hiluxem, který pro tovární tým Toyota Gazoo Racing SA připravuje belgická společnost Overdrive, vyhrál Nasser Al-Attiyah čtyři úvodní rychlostní zkoušky. Díky tomu si vybudoval komfortní náskok čtrnácti a půl minuty. Ve druhé speciálce předposlední etapy i na dnešním měřeném úseku tak mohl přejít do taktického módu a šetřit techniku. Na paměti měl situaci z minulého ročníku, kdy jej v poslední etapě vyřadila z prvního místa porucha motoru.
Nic podobného letos Toyota nepřipustila. Al-Attiyah zaznamenal na úterní rychlostní zkoušce třetí čas a v celkovém hodnocení zvítězil s více než jedenáctiminutovým náskokem. Po lednovém triumfu na Dakaru tak má letos zatím stoprocentní bilanci dvou výher ze dvou startů.
„Jsem rád, že se mi podařilo vyhrát domácí rally posedmé. Je to pěkný vstup do šampionátu,“ pochvaloval si v cíli Nasser Al-Attiyah. „Dnes jsem jel v klidu, neriskoval jsem. Během čtyř předchozích dnů jsme si vybudovali slušný náskok a teď už jsme potřebovali jen dojet bez problémů do cíle.“
„V Kataru to nikdy není jednoduché, ale naší zásadní výhodou jsou Nasserovy zkušenosti a znalost místního prostředí. Velmi rychle se dokáže rozhodnout, kudy má jet,“ připomněl Mathieu Baumel.
Boj do posledních kilometrů a pak diskvalifikace
Kuba Przygoński s Tomem Colsoulem před rokem v Kataru zvítězili. Tentokrát se jezdec Orlen Teamu soutěže zúčastnil s novým navigátorem Timem Gottschalkem. Posádka Mini figurovala před závěrečným dnem na třetí pozici. Na trati úterní speciálky dlouhé 264 kilometrů se pokusila smazat více než tříminutovou ztrátu na druhého Yazeeda Al-Rajhiho s další Toyotou z dílen Overdrivu. Przygoński poslední etapu vyhrál, ale ani to k posunu vpřed nestačilo.
Al-Rajhi, který po třech letech opustil značku Mini a tým X-raid, byl v úterý druhý nejrychlejší (+2:28 min). Se svým novým navigátorem Dirkem von Zitzewitzem stříbro v konečném hodnocení uhájili. Przygońskému chybělo k překonání saudského jezdce ještě dalších 46 sekund.
„Po celou rally to byl pěkný souboj,“ rekapituloval navigátor Timo Gottschalk. „Dnes jsme dokázali dojet Yazeeda, on se pak trochu ztratil, tak jsme ho předjeli. Následně nám to vrátil, jenže měl defekt. Opravdu pěkná bitva. Nikdo z nás to nevzdával. Celkově to nebylo snadné, ale spolupráci s Kubou jsem si užíval. Už teď se těšíme na další rally.“
Przygoński s Gottschalkem nakonec nezískali ani body za třetí místo. Jejich Mini neprošlo závěrečnou technickou kontrolou a polsko-německá posádka byla diskvalifikována.
Stabilita pomohla k cenným bodům
Vladimir Vasiljev a Konstantin Žilcov (BMW) jeli celou soutěž velice vyrovnaně, v jednotlivých rychlostních zkouškách sbírali umístění mezi čtvrtým a sedmým místem a díky tomu byli po Przygońského penalizaci klasifikováni jako třetí.
Podařenou premiéru za volantem Mini All4 Racing týmu X-raid prožil Yasir Hamad Seaidan ze Saudské Arábie. S francouzským spolujezdcem Laurentem Lichtleuchterem skončili čtvrtí.
Smolaři
Výměnu navigátorů u Przygońského a Al-Rajhiho inicioval návrat Toma Colsoula k Bernhardu ten Brinkeovi. Nizozemsko-belgická dvojice se v Kataru sžívala a po problémech ve druhé etapě klesla až na jedenáctou pozici. V závěru rally ale dokázal Ten Brinke zrychlit a s druhou tovární Toyotou nakonec obsadil pátou příčku.
„S ohledem na druhou a třetí etapu si na výsledek nemůžeme stěžovat, i když není takový, v jaký jsme doufali. Ale na dvou rychlostních zkouškách jsme byli druzí a to je pro tuto chvíli dobré,“ zhodnotil Bernhard ten Brinke.
O umístění v první šestce bojovali až do předposledního dne soutěže také Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou. Z pondělní etapy však musela posádka týmu OffroadSport odstoupit s poškozenou poloosou. S velkou penalizací se dnes černý Ford na trať vrátil a Zapletal se s katarskou rally rozloučil osmým časem (+29:29 min), byť i dnes musel jednou zastavovat kvůli defektu.
Varela suverénní
Ve třídě T3 (SxS) dominovali Brazilci Reinaldo Varela a Gustavo Gugelmin s Maverickem továrního týmu Monster Energy Can-Am. Druhého Rusa Fjodora Vorobjova porazili o více než dvě a půl hodiny. V celkovém hodnocení skončili šestí.
Ibrahim Al-Muhanna, který se soutěže jako jediný účastnil s kamionem, musel podobně jako Zapletal odstoupit z předposlední etapy. Závěrečný den ale se svým Mercedesem Unimog zvládl a celkově byl klasifikován jako šestnáctý.
Druhým podnikem Světového poháru FIA v cross-country rally 2019 bude pětidenní Abu Dhabi Desert Challenge. Soutěž odstartuje 31. března.
Konečné výsledky Qatar Cross-Country Rally 2019
1. | N. Al-Attiyah / Baumel | Toyota Hilux | 13:18:44 |
2. | Al-Rajhi / Von Zitzewitz | Toyota Hilux | +11:10 |
3. | Vasiljev / Žilcov | BMW X3 CC | +55:48 |
4. | Seaidan / Lichtleuchter | Mini All4 Racing | +1:33:58 |
5. | Ten Brinke / Colsoul | Toyota Hilux | +2:57:34 |
6. | Varela / Gugelmin | Can-Am Maverick X3 | +5:55:24 |
7. | Vorobjov / Šubin | Can-Am Maverick X3 | +8:28:36 |
8. | Liparoti / Delfino | Yamaha YZX1000R | +9:46:42 |
9. | Amos / Delaunay | Ford 2WD Buggy | +97:50:54 |
10. | Zapletal / Sýkora | Ford F-150 Evo | +98:36:12 |