Navigátor David Křípal zaskočil při víkendové Dubai International Baja za nemocného kolegu Jana Tománka. Poprvé startoval společně s Martinem Prokopem a v cíli s týmem MP-Sports slavili třetí místo. Mimochodem historicky dosud nejlepší výsledek české posádky na dubajské baje.
Na mezinárodní scénu cross-country rally a na sedadlo navigátora po boku Tomáše Ouředníčka naskočil David Křípal bez předchozích spolujezdeckých zkušeností. Prostředí dálkových rally znal do té doby z pozice fanouška a zástupce sponzora.
„Přišel jsem k tomu opravdu jako slepý k houslím a svým způsobem mám dodnes jistou výčitku vůči lidem, kteří se tomuto sportu věnují dlouho a třeba nikdy se takhle vysoko nedostanou,“ vrací se na úplný začátek své zatím nedlouhé kariéry David Křípal.
„V rámci technické podpory a sponzoringu jsem komunikoval s Tomášem Ouředníčkem a Tomášem Tomečkem. Vždycky jsem rád poslouchal jejich vyprávění o závodech. Byl jsem velkým fanouškem vděčným za každou zajímavou informaci. Vůbec by mě ale tehdy nenapadlo, že relativně brzy budu sám součástí této komunity.“
Výstřel naslepo. A trefa do černého!
Situace se však změnila ve chvíli, kdy Tomáš Ouředníček přesedl do nového vozu a jeho tehdejší mitfára Pavel Vaculík řešil zdravotní problémy. Během obchodního jednání dvojice Ouředníček, Křípal se zrodila provokativní myšlenka. Pojeďme spolu Morocco Desert Challenge!
„Byl to naprostý výstřel naslepo. Tomáš se mě zeptal, jestli bych to s ním nezkusil. Byl to obrovský risk! Měl nové auto, s účastní na soutěži byly spojené obrovské náklady a na druhé straně stál nezkušený navigátor, který mohl vše pokazit.“
Přesto slovo dalo slovo a do MDC 2017 odstartovala nově zformovaná posádka Tomáš Ouředníček, David Křípal s novotou vonícím Fordem Ranger Dakar.
„Šli jsme do toho s tím, že se poznáme a zjistíme, jestli se neztratím a jestli vše bude fungovat. A ono to skutečně fungovalo a my jsme nakonec zvítězili.“
Zkouška odolnosti
Společně absolvovali několik dalších soutěží. Extrémní prověrkou jejich sportovního přátelství byla Rally Dakar 2018. David debutoval na nejslavnější maratonské soutěži světa v ročníku, který se stal jedním z nejtěžších za poslední roky. Posádka týmu South Racing CE si v jeho průběhu prošla doslova martyriem. Ale navzdory mnoha těžkostem to nevzdala a probila se až do cíle.
A to ještě nikdo netušil, jakou zkouškou projde Tomášův a Davidův zápal pro cross-country rally o čtvrt roku později.
Při pokusu o obhajobu vítězství v Maroku havarovali v úplném závěru první rychlostní zkoušky. Jejich Ford předvedl dech beroucí sérii kotrmelců. Pro někoho by to mohl být důvod k zamyšlení, zda má cenu se závoděním pokračovat. Ale bezprostřední úvahy jihlavského navigátora směřovaly zcela jiným směrem.
„O ničem takovém jsem nepřemýšlel. Naopak. Z auta jsme se dostali bez cizí pomoci a na základě všech zážitků z Dakaru 2018, kdy jsme si museli poradit s lecčím, jsem se odpoutával z pásů a vystupoval s tím, že budeme opravovat, ale třeba i s velkou ztrátou pojedeme dál. Až když jsme stáli před autem, bylo mi jasné, že není co opravovat,“ vzpomíná David Křípal dnes už s úsměvem.
Za šest dní jedeš Dubaj
U dálkových soutěží oba s Tomášem Ouředníčkem zůstali. Jejich Ford Ranger nebyl po marocké havárii pro Dakar 2019 připraven, přesto na startu 41. ročníku nechyběli. Do Peru vyrazili s druhým vozem týmu MP-Sports. A jak ukázaly další měsíce, tento krok otevřel Davidovi dveře k další mimořádné závodnické zkušenosti.
A že ji opět provázelo rychlé rozhodování, to se snad už v Davidově případě rozumí tak nějak samo sebou…
„V pátek 1. března jsem dopoledne seděl na jednání, když mi zavolali, jestli bych s Martinem nejel Dubaj a že se odlétá v úterý. Rozhodnutí tedy muselo padnout téměř okamžitě.“
Sednout si do kokpitu s jezdcem, který dnes patří do poměrně úzké světové špičky, je velkou výzvu. A ty se neodmítají. Těm se zkrátka čelí. David Křípal souhlasil. Jistou představu o tom, do čeho jde, navíc měl.
„S týmem MP-Sports jsme se sblížili už během přípravy na letošní Dakar, kdy jsem na jejich dílně trávil několik týdnů večery. Na trati soutěže jsme často odkázáni sami na sebe, leccos na autě musíme zvládnout opravit vlastními silami, proto jsem se učil a trávil s týmem spoustu času. A pak jsme samozřejmě s MP-Sports prožili samotný Dakar.“
Dubajské „moře“
Tým tedy David znal, dubajskou baju však nikoliv. Další výzvou byl její charakter. Soutěž se jede v nízkých dunách, na kterých se soutěžní vozy houpou jako lodě na vlnách. I velmi zkušení navigátoři tu proto někdy trpí nevolnostmi typickými pro mořskou nemoc.
„Doufám, že to tímhle nepřivolám, ale s nevolnostmi jsem zatím v závodním autě problémy nikdy neměl. Myslím, že za to vděčím i Dakarům, které jsme jeli prakticky jenom v dunách. Ty jsou v Peru samozřejmě nesrovnatelně větší, ale řekl bych, že to byla dobrá příprava na dubajskou poušť.“
„Každopádně je pravda, že v Dubaji si připadáte jako na horské dráze. Ale ještě náročnější je v těchto menších dunách udržet koncentraci.“
Moc nemluv
Martin Prokop je dlouhé roky – a nejen v cross-country rally – zvyklý na styl svého už dvorního navigátora Jana Tománka. Čemu se tedy David Křípal musel přizpůsobit?
„Martin si během závodu tolik nepovídá. Chce jen nejnutnější informace. Před závodem mi říkal, abych zbytečně moc nemluvil. Ale nakonec to bylo skoro stejné jako s Tomášem. Jsem rád, jak to mezi námi fungovalo. Navigace v Dubaji je jednodušší, řešili jsme jen běžné věci, nic mimořádného. Třeba otáčení, když jsme najeli na měkkou dunu, ale to k těmto závodům patří.“
Start na Dubai International Baja 2019 nicméně přinesl Davidu Křípalovi mnoho nových zkušeností.
„S Tomášem Ouředníčkem jsme začínali od začátku, vše mě učil od základů. Díky tomu jsme si vytvořili vlastní slovník, a i když spolu jezdíme teprve dva a půl roku, všechno už je pro nás přirozené. Víme, jak ten druhý v jednotlivých situacích reaguje.“
„S Martinem jsme se v tomto ohledu poznávali. Změnu jsem cítil okamžitě. Navíc na krátších soutěžích světového poháru se jede v úplně jiném tempu, než jaké držíme s Tomášem třeba na Dakaru. Tady se pořád tlačí naplno, jede se na hraně i v nebezpečných úsecích.“
V jiném světě
Zajímavé je, jaké pocity spolujezdec řeší ve chvílích, kdy se jeho závodnické hranice zase posouvají o něco dál. Jak se zdá, hlavní roli hraje adrenalin.
„Když sednu do závodního auta, strach neřeším. Jiné by to asi bylo, kdybych měl jet se začínajícím pilotem, ale s Tomášem nebo Martinem takové myšlenky nemám. Jakmile si nasadím helmu a zapnu pásy, dostávám se do úplně jiného světa,“ uzavírá David Křípal.
Martin o Davidovi: Nesmírný pohodář
„Jak jsem říkal už před závodem, Dubaj má po stránce navigace tu výhodu, že se tam prakticky pořád jede podle šipky na azimut. Takže jsme řešili pouze pár obratů. S Davidem jsme potřebovali najít jen správnou formu spolupráce. Řekl jsem mu, ať mi v autě do ničeho nemluví, protože jsem zvyklý řešit si všechno sám. Musel se s tím nějak popasovat a soustředit se na navigaci.“
„Davida jsem poznal už při přípravě na letošní Dakar a pak na něm. Věděl jsem, že lidsky je to nesmírný pohodář a skvělý člověk na tyhle závody, kde posádka společně tráví spoustu času. S ním to je radost! Naše spolupráce fungovala fakt výborně.“