Tovární tým MAZ-Sportauto absolvoval třídenní testy nového soutěžního speciálu 6440RR. Bělorusové již také uvažují o prvním soutěžním startu svého „kapotniku“. Dojít by k němu mělo už koncem dubna.
Po dvouletém vývoji MAZ představil své nové soutěžní náčiní loni před Vánoci a počítá s jeho nasazením na Rally Dakar 2020.
„Příští ročník Rally Dakar chceme jet s kapotovaným kamionem. Je to zcela nový vůz s novými komponenty. Letos vše otestujeme a vyzkoušíme modifikovaný MAZ v dalších závodech,“ popisuje aktuální plány ředitel týmu a zároveň soutěžní pilot Sergej Vjazovič.
Vůz je stejně jako jeho předchůdce s trambusovou kabinou osazen motorem Gyrtech. Výkon se pohybuje okolo 960 koní při 4500 Nm. Novinkou je automatická převodovka Allison. Díky ní kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za osm sekund. Nejzásadnější změnou je přemístění kabiny prakticky do středu vozu, což by mělo především ulevit posádce.
„Při všech vibracích a nárazech bude amplituda letu mnohem menší, než když členové posádky sedí nad osou vozu a letí při každém nárazu společně s přední nápravou. U ‚kapotniku‘ zůstává celé rázové zatížení z přední nápravy v přední části a není přenášeno na členy posádky,“ vysvětluje Vjazovič.
První testování absolvoval MAZ 6440RR od úterý do čtvrtka na jihu Ruska ve stepích Astrachaňské oblasti. Kromě Vjazoviče za volant usedl také Alexej Višněvskij.
„Zdejší terén je velice náročný, autům dává nesmírně zabrat. Pokud vozy vydrží v astrachaňských terénech, tak zvládnou jakýkoliv závod na světě,“ objasňuje s mírným úsměvem volbu místa konání prvních ostrých zkoušek Vjazovič.
Tým MAZ testoval na třech různě obtížných úsecích, které se lišily také konfigurací a terénem. První jízdy potvrdily některé silné stránky vozu, ale odkryly i několik drobných nedostatků.
„Nic zásadního. Jedná se o pár uvolněných kontaktů, nějaké drobné nedodělky při kompletaci vozu a jisté technologické nuance,“ popsal po jedné z prvních jízd Grigorij Packjevič, zástupce ředitele týmu pro technické otázky. „Teď to vše opravíme a pojedeme dál.“
Poprvé na start už za měsíc
Soutěžní premiéru by si MAZ 6440RR měl odbýt při soutěži, jež nese typicky rusky svérázný název „Zlato velkého chána“ (Золото Кагана). V okolí Astrachaně se pojede ve dnech 24. až 27. dubna. Na účastníky čeká step, písek i duny.
Astrachaňská rally je prvním ze tří podniků, které jsou v rámci ruského šampionátu vypsány pro kamiony. O body do celkového hodnocení ruské série budou nákladní vozy bojovat ještě od 19. do 21. září při Baje Rostov (Rostov na Donu) a od 18. do 20. října při Baje Sibiřský trakt v okolí Uljanovsku.
MAZ se letos poprvé může oficiálně utkat s Kamazem o titul ruského šampiona. Dosud se jím posádka se zahraniční závodní licencí stát nemohla. Ovšem v lednu Ruská automobilová federace schválila změnu pravidel, byť jen pro kategorii T4, tedy právě pro kamiony.
S využitím informací lotosgtrk.ru