Manažer týmu Moto Racing Group Ervín Krajčovič v posledních týdnech neví, jaký hovor nebo mail má vyřizovat dřív. Ale jsou to vesměs příjemné starosti. O pokračování spolupráce s MRG má zájem velezkušený Joan Pedrero, ovšem partneři týmu prosazují rozšíření jeho sestavy o dalšího českého jezdce.
Joan Pedrero se v cross-country rally může pochlubit vynikající závodnickou minulostí. Letos se na start dakarské rally postavil už pojedenácté. Na Dakaru debutoval po přesunu soutěže do Jižní Ameriky v roce 2009 a od té doby nevynechal jediný ročník. V letech 2011 až 2013 plnil u KTM roli „nosiče vody“ hvězdného Marca Comy. Ale výborné výsledky sbíral také sám. V prvním a pak v posledním roce spolupráce s rakouským továrním týmem obsadil na Dakaru páté místo absolutně.
V letech 2014 a 2016 až 2018 byl oporou ambiciózního týmu Sherco TVS. V jeho službách si připsal dvě dakarská etapová vítězství a loni obsadil jedenácté místo celkově, což je historicky nejlepší výsledek Sherca na Dakaru. Ještě v dubnu pro něj vybojoval sedmé místo na Merzouga Rally, ale právě po marocké soutěži navázal kontakt s českým MRG.
Překvapení v mailu
„Po Merzouze přišel mail od dvou španělských závodníků, kteří projevili zájem o spolupráci s naším týmem. Jedním z nich byl Joan Pedrero. Přiznávám, že jsem si nejdřív myslel, že si trošku spletl adresu,“ vzpomíná s úsměvem Ervín Krajčovič. „Nicméně pak jsme jeli na testování pneumatik do Španělska a já jsem měl jednu motorku volnou. Tak jsem mu nabídl, ať za námi přijede, pokud chce. Bylo to 500 kilometrů a on opravdu s batůžkem přijel a odjezdil dva testovací dny.“
„Do té doby jsme se úplně neznali, jen jsme se potkávali v bivacích, ale jeho přístup během testu mě skutečně oslovil. Řekl mi, že chce pracovat pro tým a na druhé straně chce mít v týmu svůj komfort. Na rovinu říkám, že jezdec takového formátu je úplně o jiných penězích, ale Joan je profesionál na tisíc procent.“
Od léta Pedrero s MRG trénoval a na podzim v jeho barvách vyhrál rally Hearts of Morocco. Slibně začal také v Peru, kde po druhé etapě Dakaru figuroval na dvacáté pozici. Jenže o den později jej vyřadila banální závada. Přesto byl na straně jezdce i týmu zájem o pokračování spolupráce.
Rodinné zázemí
„Po Dakaru jsme si řekli, že si dáme čtrnáct dní a pak budeme jednat dál. Joan má stále zájem, je s týmem spokojený a chce být jeho součástí. Už nechce jít do tovární stáje. Chce mít spíše rodinné zázemí, což ve ‚fabrických‘ týmech není,“ pokračuje Krajčovič.
Dva týdny ale uplynuly, dokonce uplynuty celé další dva měsíce, přesto tým MRG zatím stále obnovení kontraktu nepotvrdil.
„Pořád platí, že si chci Pedrera udržet, protože je obrovským přínosem pro Milana [Engela] i pro mě. Joan má na svém kontě jedenáct Dakarů, já šest. I pro mě je to velký přínos informací. Navíc jak to bývá, kouzlo je v detailech. Když Joan na Dakaru vypadl a čekal na letadlo, hned šel za Milanem a ptal se ho, jestli nepotřebuje pomoct s roadbookem nebo motorkou. Prostě byl neustále cennou součástí týmu, z čehož jsem měl velkou radost. Znáte to. Někdy jste v jednom týmu, máte dva jezdce, ale oni se drží jeden od druhého co nejdál. Joan neustále pendloval mezi Milanem a Tomášem [Kubienou]. Chci, aby zůstal Pedrero i Milan, protože si rozumíme.“
Dakar není jen o chtění
Navzdory Španělovu brzkému odstoupení mohl Moto Racing Group po Dakaru 2019 slavit. Při svém pátém startu na slavné rally si životní výsledek připsal český jezdec Milan Engel, který do cíle dorazil jako patnáctý. Úspěch samozřejmě vždy vzbuzuje další zájem. A to platí i v případě MRG.
„Ozývají se nám zájemci. A já samozřejmě hledám v českých vodách. Ale Dakar není jen o tom, že chcete. Musíte se do toho opravdu pustit a nikde není záruka, že dobrý motokrosař nebo jezdec endura skočí na „dakarku“ a vrátí se nám večer domů. Nevíte, jestli ho za tři dny vůbec vytáhnete ze stanu do dalšího dne. Troufám si říct, že ne. Je to minimálně roční, nebo spíš dvouletá práce. A podle zkušeností s Milanem vím, že jeden takový rok vyjde na více než dva miliony korun. A to nepočítám čas, který takovému jezdci věnujete.“
Další Čech na obzoru
V březnu se navíc celá situace kolem jezdecké sestavy MRG pro Dakar 2020 příjemně zkomplikovala.
„Je tady jeden nový český jezdec. Fanoušci a partneři prostě chtějí na Dakaru dalšího Čecha. Teď probíhají jednání s tímto závodníkem a se sponzory. Záležitosti kolem Joana tudíž začnu dodělávat, až se vyřeší tato situace.“
Příchod nového člena týmu by však nemusel znamenat konec spolupráce s 41letým Španělem.
„Byl bych rád, aby se jednalo o rozšíření sestavy. V týmu by byl Milan a nový jezdec XY. A když na to budou peníze a Joan vydrží, tak bychom měli tři motorkáře. Ale záleží na Joanovi. On samozřejmě tlačí na pilu, každý týden mi volá a jsme v kontaktu, ale taky se může stát, že vypadne z kola ven. Ovšem to ani on, ani já momentálně nechceme. Já jen musím počkat na výsledek jednání se sponzory a hlavně se zmíněným českým jezdcem.“
O koho se jedná, to zatím Ervín Krajčovič prozradit nechce. Přesto alespoň naznačil: „Je to starší jezdec, známý jezdec, ale rally ještě nejel. Nechte se překvapit!“
Peníze a politika
Příprava na další ročník Dakaru však není jen o ladění ideální jezdecké sestavy. Jezdci potřebují také testovat a hlavně závodit. Šéf týmu MRG po návratu z Peru hovořil o možném startu na dubnové Morocco Desert Challenge. V Maroku se jeho jezdci ale nakonec nepředstaví. A Krajčovič si letos zřejmě nesplní ani další ze svých manažerských snů.
„Chtěli jsme jet Silk Way, která pro mě byla takovou hozenou rukavicí. Ale ta se mi teď malinko rozplývá. Řeknu to tak, jak to je. Důvodem je situace kolem Huawei. Měl jsem tři sponzory z Číny, ale můj agent, který tam pro nás dělá, mi minulý týden volal, že se stoply jakékoliv investice směrem k Evropě. Proto Silk Way pravděpodobně padá. Nicméně chceme jet baji v Maďarsku, Španělsku a řecký Hellas. To je takový můj plán B.“
Děkujeme za příjemné a otevřené povídání a za DAKAR MANII přejeme úspěch jak v jednáních s novým závodníkem a sponzory, tak hlavně na tratích světových cross-country rally.