Kuba Przygoński s buggy Mini vyhrál třetí etapu Abu Dhabi Desert Challenge 2019 a v průběžném hodnocení kategorie automobilů se přiblížil pódiovým příčkám. Stéphane Peterhasel byl na nejdelší rychlostní zkoušce celé soutěže druhý nejrychlejší. Díky tomu Francouz téměř zdvojnásobil svůj náskok na čele.
Kuba Przygoński s Timem Gottschalkem dohánějí menší ztrátu z úvodní etapy, kdy je do cíle musel na laně dotáhnout Martin Prokop. Úterní rychlostní zkoušku dlouhou 298 kilometrů zvládla polsko-německá posádka za tři hodiny a 48 minut. Obhájce loňského vítězství ve světovém poháru v cross-country rally tak byl o dvě minuty a devatenáct sekund rychlejší než Peterhansel s Mini JCW Rally.
„V prostřední části rychlostní zkoušky jsme se sjeli do tříčlenné skupiny. Chvíli jsme jeli za Qassimim a pokusili jsme se ho předjet, ale jel skvěle a my jsme ho předstihnout nedokázali,“ popsal Kuba Przygoński, jemuž i jízda v této skupině pomohla k vítězství v etapě.
Peterhansel, kterého na soutěži naviguje manželka Andrea, se včera ujal vedení a dnes si jej upevnil. Průběžně druhého Bernharda ten Brinkeho s Toyotou porazil o minutu a 57 sekund a v celkovém součtu tak má před Nizozemcem k dobru už téměř čtyři a půl minuty.
„Začali jsme velice rychle, dojeli jsme Yazeeda [Al-Rajhiho] a viděli jsme, že má problém. Pak jsme dostihli Jakuba [Przygońského]. Bohužel jen o chvíli později nám na rychlém rovném úseku explodovala levá přední pneumatika. Vyměnili jsme ji, ale po deseti kilometrech jsme měli další defekt,“ popisoval Bernhard ten Brinke.
Silná smečka pronásledovatelů
Ten Brinke navíc nemůže pomýšlet jen na útok dopředu, ale musí si také hlídat záda. Ve výsledcích etapy se mezi něj a druhého Peterhansela vklínil ještě Khalid Al Qassimi s Peugeotem. Domácí pilot zůstává po dnešku průběžně třetí, ovšem od Ten Brinkeho jej dělí už pouze třináct sekund.
„Dnešní rychlostní zkouška byla pěkná a bylo příjemné jet jako první,“ pochvaloval si Khalid Al Qassimi. „Udrželi jsme se ve formě a nikdo nás nedokázal předjet. Byl to příjemný den se spoustou měkkého písku.“
Zezadu se přibližuje také čtvrtý Przygoński, jehož ztráta na třetí pozici je méně než dvouminutová.
Martin Prokop s Viktorem Chytkou si připsali pátý čas dne (+ 6:00 min) a na páté příčce zůstává posádka Fordu týmu MP-Sports i celkově.
„Včera jsme měli příležitost jít do vedení, ale nevyužili jsme jí. Dnešní etapu jsme projeli v pohodě, ale nevymysleli jsme nic extra. Jeli jsme jenom standardně,“ připustil Martin Prokop. „Neprojelo kolem nás žádné auto, proto jsme neměli žádnou referenci. Nevěděli jsme, že nejedeme moc rychle. V cíli jsem byl smutný, protože čas nebyl dobrý. Je strašně těžké odhadnout, jestli jedeme rychle, nebo pomalu. V autě to cítit není. Nejdelší erzeta se nám nepodařila, ale dnes to bylo spíš takové na oddechnutí, technicky náročné to nebylo. Myslím si, že zítra a pozítří pořadatelé zase něco vytáhnou. Snad ještě dostaneme šanci něco s výsledkem udělat.“
Navzdory mírnému zklamání, které z něj bylo po etapě cítit, zůstává Prokop stále mezi uchazeči o nejvyšší příčky. Od vedoucího Peterhansela dělí českého závodníka jen čtvrt hodiny a v dalších dvou dnech na posádky čeká ještě 500 kilometrů rychlostních zkoušek.
Velký závod i ve druhé polovině elitní desítky
Střídavě horší a lepší dny zatím při letošní ADDC prožívá Vladimir Vasiljev. Po nevydařené úvodní etapě se Rus se svým BMW včera posunul na šestou pozici, ale dnes o ni přišel na úkor Poláka Arona Domżały (Toyota).
„Dnes to pro nás nezačalo dobře. Yazeed [Al-Rajhi] vypadl kousek po startu, takže jsme z aut jeli jako první a projížděli jsme stopu, což nikdy není snadné. Pak jsme zapadli do hluboké prolákliny. Cyril [Despres] nám pomohl a vytáhl nás, za což jsem mu velice vděčný. Nebýt jich, byli bychom tam ještě teď,“ děkoval Vladimir Vasiljev.
Ani Aron Domżała však neprožil právě bezproblémový den: „Dvakrát jsme uvízli, podruhé v hnusné díře, ve které jsme poničili levou přední část auta. Ale počasí dnes bylo o hodně lepší a my jsme rádi, že jsme v cíli.“
Také ve třetí etapě pokračoval napínavý duel o osmé místo absolutně a hlavně o první příčku ve třídě T3 (SxS). Casey Currie byl o 61 sekund rychlejší než Reinaldo Varela (oba Can-Am) a celkově má před Brazilcem k dobru minutu a deset sekund.
„Varela do toho šel opravdu zostra a my jsme se drželi za ním. Nechali jsme ho jet vpředu a hráli to na jistotu. Jeli jsme naplno, neudělali jsme žádnou chybu a před koncem jsme se do toho mohli opřít ještě o něco víc a předjet ho,“ popsal Casey Currie další dějství dramatu, jehož hlavními hrdiny jsou kolegové z továrního týmu Can-Am.
Po protrápeném pondělku klesl Cyril Despres (Mini JCW Buggy) z první na desátou pozici, na které zůstává s výraznou ztrátou i nadále. Šestý čas ve třetí etapě (+19 min) Francouzi nijak zvlášť nepomohl.
„Dnes to bylo o poznání jednodušší než včera, kdy jsme ohnuli hever, tekl nám olej a porouchalo se řízení,“ vrátil se k událostem předchozí etapy Cyril Despres. „První půlka dnešní rychlostní zkoušky byla hodně rychlá se spoustou dlouhých sjezdů z dun. Bylo to skvělé a s autem jsme neměli žádné problémy.“
Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou (Ford) nedokončili druhou etapu kvůli technickým problémům, ale s penalizací v závodě pokračují. V úterý byla posádka týmu Offroadsport jedenáctá (+ 37 min).
Ve středu 3. dubna pokračuje Abu Dhabi Desert Challenge 2019 předposlední etapou, jejíž rychlostní zkouška měří 286 kilometrů.
Průběžné pořadí Abu Dhabi Desert Challenge 2019
Automobily po 3. etapě
1. | Peterhansel / Peterhansel | Mini JCW Rally | 11:07:29 |
2. | Ten Brinke / Colsoul | Toyota Hilux | +4:23 |
3. | Al Qassimi / Panseri | Peugeot 3008 DKR | +4:36 |
4. | Przygoński / Gottschalk | Mini JCW Buggy | +6:28 |
5. | Prokop / Chytka | Ford F-150 Evo | +15:00 |
6. | Domżała / Marton | Toyota Hilux | +39:26 |
7. | Vasiljev / Žilcov | BMW X3 | +46:37 |
8. | Currie / Lichtleuchter | Can-Am Maverick X3 | +1:12:21 |
9. | Varela / Gugelmin | Can-Am Maverick X3 | +1:31:31 |
10. | Despres / Oliveras | Mini JCW Buggy | +3:45:48 |
19. | Zapletal / Sýkora | Ford F-150 Evo | +121:30:10 |