Posádka Eduarda Nikolajeva vyhrála první ze tří podniků, které jsou v rámci ruského šampionátu v cross-country rally vypsány pro kamiony. V celkovém hodnocení nestačil pětinásobný vítěz Rally Dakar pouze na Vladimira Vasiljeva s vozem Mini Cooper Countryman.
Rally Zoloto Kagana (Zlato Velkého chána) se uskutečnila v Astrachaňské oblasti ve dnech 25. až 27. dubna. Po krátkém čtvrtečním prologu (15 km) následovaly dvě klasické etapy s náročnými speciálkami (266 a 290 km) ve stepní zvlněné krajině s hlinitopísčitým povrchem porostlým travou i v několika dunových polích s měkkým pískem.
Modrá armáda
Kamaz-Master v Astrachani tradičně zahajuje novou sezonu a zkouší technické novinky implementované na základě posledního Dakaru. Poznatky ze Zoloto Kagana hrají klíčovou roli při výběru ideálních variant jednotlivých řešení před jejich nasazením při Silk Way Rally. Letos do soutěže nasadil dokonce sedm (!) vozů.
Čtyři speciály, které absolvovaly Dakar 2019 a jsou osazeny motory DCEC-ISZ-Cummins, pilotovali Eduard Nikolajev, Andrej Karginov, Dmitrij Sotnikov a Anton Šibalov. Ajrat Mardějev měl tentokrát na starost další vývoj kapotovaného Kamazu.
Pětici továrních jezdců doplnili Sergej Kuprijanov s vozem, který jako palivo využívá směs zemního plynu a nafty, a mnohonásobný ruský šampion v klasické rally Sergej Uspenskij, jenž si Kamaz v závodě vyzkoušel úplně poprvé.
Na pozici ‚palubních‘ mechaniků si svůj soutěžní debut odbyli hned čtyři mladí členové týmu.
„Potřebovali jsme vyzkoušet spoustu věcí, které nelze testovat jen na jednom nebo dvou autech. Bylo nutné tyto novinky rozptýlit, abychom získali objektivní data, která budeme moci porovnat a využít v budoucnu,“ vysvětluje osminásobný vítěz Rally Dakar Sergej Savostin, jenž je v současnosti zástupcem ředitele týmu pro výrobu a rozvoj a v Astrachani plnil roli týmového manažera. „Kromě závodních kamionů se novinky testují také na doprovodných autech. Jde třeba o pneumatiky od společnosti Kama Tyres.“
Ring volný
Na čtvrtečním prologu byl v absolutní klasifikaci nejrychlejší Eduard Nikolajev, ale v pátek měl technické problémy s řízením a klesl na třetí pozici celkově. Vedl týmový kolega Ajrat Mardějev s kapotovaným Kamazem, druhý byl Vasiljev s Mini (+22 s), Nikolajev zaostával o minutu a 36 sekund.
Po celou soutěž plnily posádky Kamazů své úkoly v rámci testování, ale nebyly svázány žádnou týmovou taktikou. Díky tomu se z vítězství v nejdelší speciálce celé soutěže mohl v sobotu radovat Dmitrij Sotnikov, který byl o 47 sekund rychlejší než Vasiljev, třetí čas (+1:09 min) patřil Nikolajevovi.
„Všechny nejlepší posádky průběžného hodnocení startovaly před námi a pro nás bylo výhodné sledovat jejich souboj,“ popsal průběh závěrečné etapy Dmitrij Sotnikov. „Vyráželi jsme dvě minuty za posádkou Eduarda Nikolajeva a celý den jsme jeli za nimi. V závěru jsme dojeli i ‚kapotnik‘ Ajrata Mardějeva a bylo to ještě zajímavější. Posledních asi padesát kilometrů to byl přímý souboj s Ajratem a Edikem. K prvnímu místu mezi kamiony nám nakonec chybělo jen dvanáct sekund.“
Čtyři v první desítce
Přestože jezdci Kamazů byli nejrychlejší ve všech etapách, v celkovém součtu přeci jen uspěl Vasiljev. Pravidelný účastník Světového poháru FIA v cross-country rally porazil Nikolajeva o minutu a 36 sekund.
„Poslední tři dny potvrdily, že naše úsilí v uplynulých třech měsících nebylo marné. Inženýři a mechanici odvedli vynikající práci a s výsledky této zkoušky jsme spokojení,“ bilancoval v cíli Eduard Nikolajev. „Naše posádka navíc slaví vítězství, byť poněkud lokálního charakteru. Ale všechny naše posádky patří na špici cross-country rally, a proto máme z dobrého výsledku radost.“
V hodnocení kamionů vyhrál Nikolajev před Sotnikovem, Mardějev v sobotu klesl na třetí příčku. V absolutní klasifikaci se do první desítky prosadily čtyři Kamazy. Kromě zmíněné trojice na druhé až čtvrté pozici se jednalo ještě o sedmého Andreje Karginova.
Ve třídě T4 byly jedinými soupeři Kamazů tři vozy Gaz, z nichž jeden soutěž nedokončil. Kamazům patřilo prvních šest míst, za dva Gazy klesl pouze Sergej Kuprijanov, který kvůli poruše převodovky nedokončil páteční etapu a v sobotu pokračoval jen za cenu 30hodinové penalizace.
Pátý mezi truckery a čtrnáctý celkově dojel do cíle Sergej Uspenskij. „Jsem vděčný celému týmu Kamaz-Master, že jsem mohl být jeho součástí a zúčastnit se zkoušek pohonných jednotek. Připravujeme se na Silk Way. Dáváme vše dohromady, tak doufám, že to vyjde,“ řekl účastník několika podniků mistrovství světa v rally a také Rallye du Maroc, Africa Eco Race a Silk Way Rally.
Vítězství v kategorii SxS a deváté místo absolutně vybojoval Igor Čagin. Mladší syn dakarské legendy Vladimira Čagina absolvoval soutěž s buggy Can-Am Maverick X3.
Druhým podnikem vypsaným v rámci ruského šampionátu pro kamiony bude podzimní Baja Rostov (19. až 21. září).