Mládí vpřed. Lategan udolal de Villierse

25letý Henk Lategan o víkendu opět potvrdil, že je v současnosti jednou z největších nadějí jihoafrického motorsportu. Při závodě Berg 400, který byl druhým podnikem národního šampionátu v cross-country rally, porazil hvězdného týmového kolegu Giniela de Villierse.

Toyota Gazoo Racing SA v jihoafrické sérii (SACCS) vládne, ale její jezdci nejsou svázáni týmovou taktikou. Díky tomu může mladý Lategan měřit své síly se 47letým de Villiersem bez jakéhokoliv omezení.

Další příležitost dostal při novém podniku ve Wintertonu. De Villiers byl rychlejší v krátkém pátečním kvalifikačním závodě a v sobotu vyrážel na trať jako první. O vedení ale přišel po pouhých dvou kilometrech.

Giniel de Villiers/Dennis Murphy, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing SA. Berg 400 2019. © Toyota SA

„Sotva jsme odstartovali, už nás potkal defekt. Ale to byl jen začátek,“ upozornil v cíli Giniel de Villiers.

Úřadující šampion musel později měnit kolo ještě jednou. Navíc na posledních třiceti kilometrech jej přibrzdily také problémy s řízením.

„Byl to brutální závod. Přestože jsme se do toho při druhém průjezdu pořádně opřeli, nedokázali jsme se před týmovými kolegy udržet,“ připustil vítěz Rally Dakar z roku 2009, který v SACCS od loňska startuje společně s Dennisem Murphym.

Horké chvilky

Své si užil také Henk Lategan. Ani jemu se nevyhnuly defekty, navíc musel hasit menší požár. Při zastávce kvůli výměně proražené pneumatiky se vzňala tráva, která se dostala nebezpečně blízko k rozpáleným brzdám u předního kola.

Henk Lategan/Brett Cummings, Toyota Hilux, Toyota Gazoo Racing SA. Berg 400 2019. © Toyota SA

Přesto byl v celkovém součtu téměř o čtyři a půl minuty rychlejší než de Villiers. Po loňské Atlas Copco Rally vyhrál Lategan podnik SACCS v absolutní klasifikaci už podruhé.

Poprvé si vítěznou radost vychutnal Henkův spolujezdec Brett Cummings. Bývalý motocyklista, který v roce 2014 jako první Jihoafričan dokončil Dakar v kategorii malle moto (bez asistence), naviguje Lategana teprve od letošní sezony, do které v březnu vstoupili druhým místem při úvodní soutěži Mpumalanga 400.

„Trať byla místy mimořádně zrádná a v drsném terénu bylo snadné udělat chybu. Brett byl skvělý, přestože v autě trpěl nevolností. Z výsledku mám obrovskou radost,“ shrnul Henk Lategan.

Jihoafrický šampionát pokračuje třetím podnikem v polovině června v sousední Botswaně. Kalahari Desert Race je jedinou maratonskou rally sezony SACCS.

Kdo je Henk Lategan?

Henk Lategan (*1994) byl jistou dobu považován za jihoafrickou naději v klasických automobilových soutěžích. V domácím šampionátu v rally debutoval už ve svých šestnácti letech. Od roku 2012 závodil s podporou jihoafrického Volkswagenu s Polem S2000. Na mezinárodní scéně sbíral zkušenosti s Fabií S2000. Se Škodovkou byl pátý na podniku evropského šampionátu 2013 v Chorvatsku, v roce 2015 s ní dvakrát startoval v rámci WRC2 (Monte Carlo a Portugalsko).

Cross-country rally se naplno věnuje od roku 2017. S Fordem vybojoval v jihoafrickém šampionátu (SACCS) čtvrté místo ve třídě T a byl vyhlášen nejlepším nováčkem sezony.

Od sezony 2018 závodí v SACCS za Toyota Gazoo Racing SA. Při Atlas Copco Rally 2018 slavil první vítězství v absolutní klasifikaci. V celkovém hodnocení SACCS obsadil v nejprestižnější kategorii Production druhé místo za týmovým kolegou de Villiersem.

Exit mobile version