Jošimasa Sugawara nevynechal ani jeden z posledních 36 ročníků Rally Dakar. Na vlastní kůži tak zažil legendární africké časy i celé jihoamerické období historie nejprestižnější dálkové rally světa. Saudskoarabskou epochu však už bude sledovat jen v roli zasvěceného diváka a pozorovatele.
Dakarskou komunitu opouští jako držitel dvou platných rekordů zapsaných v Guinessově knize rekordů. Kromě 36 startů v řadě se může pochlubit také dvacítkou dokončených po sobě jdoucích ročníků dakarské rally.
Věčně druhý
Největších úspěchů na Dakaru dosáhl Jošimasa Sugawara ve druhé polovině 90. let minulého století a na počátku nového milénia, kdy v kategorii kamionů od Karla Lopraise postupně začal přebíral vládu tým Kamaz. Právě oni jistým způsobem odsoudili Japonce do role „věčného korunního prince“.
Stříbro totiž vybojoval celkem šestkrát, přičemž čtyřikrát nestačil právě na českou legendu, jednou na týmového kolegu Petera Reifa a jednou na Firdause Kabirova s Kamazem. Svou medailovou bilanci rozšířil ještě v roce 2002, kdy byl třetí za Vladimirem Čaginem (Kamaz) a Lopraisem.
Úplný odchod z týmu
Kromě toho, že oficiálně ukončil svou kariéru pilota závodního kamionu, rezignoval 77letý Japonec v dubnu také na funkci ředitele týmu Hino Team Sugawara.
„Po Rally Dakar 2019 jsem se rozhodl ukončit svou kariéru a uvolnit cestu novým závodníkům,“ vysvětluje Jošimasa Sugawara. „Vedení týmu předávám svému synovi Teruhitovi, který bude zodpovědný také za výběr nového jezdce.“
„Rally Dakar jsem se účastnil od roku 1983 a se společností Hino Motors jsem začal spolupracovat v roce 1992. Bylo fascinující závodit za takových podmínek. Všechna ta léta jsem se držel zásady, že ‚cíl jedné rally je začátkem rally následující‘. A než jsem se nadál, 36 let uteklo jako voda. Dakar opouštím, ale i v následujících letech jsem připraven čelit novým výzvám.“
Dakarský účet Jošimasy Sugawary
Jošimasa Sugawara se slavného maratonu poprvé zúčastnil v roce 1983, kdy Thierry Sabine vedl karavanu dobrodruhů z Paříže do Dakaru teprve popáté. Ve svých 41 letech usedl za řídítka motocyklu Honda. Závod však nedokončil a neuspěl ani o rok později.
V letech 1985 až 1991 závodil s Mitsubishi. Soutěž poprvé dokončil v roce 1986 (33. místo). V kategorii automobilů dosáhl nejlepšího výsledku v roce 1991, kdy byl dvaadvacátý.
V následujícím ročníku přesedl za volant Hina. S japonskými kamiony slavil největší úspěchy. Šestkrát byl druhý (1994, 1995, 1997, 1998, 2001 a 2005) a jednou třetí (2002). Sedmkrát zvítězil v kategorii kamionů do 10 tun. V letech 1992 až 2006 nikdy neskončil hůře než šestý. Všechny tyto úspěchy posbíral ještě v Africe.
V roce 2009 dokončil Jošimasa Sugawara Rally Dakar podvacáté v řadě. © Hino Motors
Po přesunu Dakaru do Jižní Ameriky se v roce 2009 radoval z dvacátého dokončeného Dakaru v řadě. Na nejvyšší příčky se však už neprosazoval. Nejlepším výsledkem za jedenáct jihoamerických ročníků bylo třinácté místo z roku 2011. Při posledních dvou startech (2018 a 2019) do cíle nedojel, přesto se může na Dakaru chlubit vynikající bilancí. Z 36 ročníků, kterých se zúčastnil, dokončil 29.