Stěhováním do Saúdské Arábie a jmenováním Davida Castery novým ředitelem zásadní proměna Rally Dakar rozhodně nekončí. Tým, jenž si respektovaný bývalý motocyklista a navigátor sestavil, naplánoval řadu kroků, které mají přispět k dalšímu zatraktivnění závodu.
Po prvním setkání pořadatelů dakarské rally s jejími účastníky, které proběhlo minulý týden v Paříži, se stejný seminář určený pro východoevropské týmy uskutečnil tento čtvrtek (23. května) v polské Varšavě. Díky tomu získává Rally Dakar 2020 konkrétnější obrysy. Ředitel soutěže David Castera představil celou řadu novinek a nastínil, v jakých podmínkách se bude příští rok v lednu mezi Džiddou a Al Qiddiyou závodit.
Podobně jako kdysi v Africe musejí i v Saúdské Arábii účastníci počítat s velmi chladnými nocemi a příliš se neohřejí ani přes den. V lednu se denní teploty v oblasti konání rally pohybují okolo 15 stupňů Celsia.
Tratě jednotlivých etap by měly v první polovině rally nabídnout kombinaci písku a kamení, druhý týden by se mělo závodit téměř výhradně v poušti a dunách.
Roadbook v barvě
Jedna z nejzásadnějších změn se týká roadbooků. Černobílou verzi nahradí barevná. Všechna nebezpečná nebo jinak důležitá místa budou v itineráři barevně vyznačena rovnou organizátory. Padá tak dosavadní praxe, kdy si navigátoři museli tato místa v itineráři předchozí večer označit sami.
Navíc čtyřikrát během soutěže budou roadbooky distribuovány až těsně před startem dané etapy. Díky tomu by o jistou výhodu mohli přijít jezdci z absolutní špičky a zároveň by tento krok měl vést k dalšímu zvýšení bezpečnosti závodníků.
Velké týmy totiž v předchozích letech zaměstnávaly specialisty, kteří na základě satelitních snímků hledali pro své závodníky zkratky mezi jednotlivými kontrolními body. Jejich jezdci tak mohli najet důležité minuty, zároveň však riskovali zranění v nebezpečných místech, jejichž záludnost nebyla ze satelitních snímků patrná.
Ze stejných důvodů budou detailnější informace o jednotlivých etapách zveřejněny až těsně před soutěží. Také tímto způsobem chce pořádající A.S.O. eliminovat možnost dřívějšího „nastudování“ tratě, případně jejích alternativ.
A ještě dodejme, že od roku 2021 budou roadbooky elektronické. Soutěžící si tak dopředu nepřipraví vůbec nic. Popisy následujících úseků tratě a kontrolní body se jim budou zobrazovat jen při jízdě přímo na trati.
Druhá šance
Podruhé v historii Rally Dakar budou mít její účastníci možnost pokračovat i v případě, že nedokončí některou z etap. Poprvé se tak stalo letos při posledním jihoamerickém ročníku, jehož trasa vedla nejprve z Limy na jihovýchod Peru a následně se prakticky stejnou cestou vracela. Posádky automobilů a kamionů, které odstoupily během prvního týdne, se díky tomu do soutěže mohly vrátit na začátku její druhé poloviny v rámci tzv. půlmaratonu.
V Saúdské Arábii je trať naplánována jinak a podobný systém neumožňuje. Přesto odstoupení z etapy ještě nemusí znamenat úplný konec. Posádky a závodníci, tzn. tentokrát včetně motocyklistů a čtyřkolkářů, budou mít k dispozici po jednom „žolíku“, který jim umožní restart do soutěže.
Pokud závodní stroj nedokončí některou z etap, může se do soutěže vrátit. K restartu nemusí dojít hned následující den, ale klidně i později.
Využití žolíka nicméně automaticky znamená vyškrtnutí z výsledků hlavní soutěže a přeřazení do oddělené klasifikace označované „Explorer“.
Pokud posádky pokračující v soutěži v hodnocení „Explorer“ pomohou závodníkům jedoucím stále v hlavním závodě, nebude tato pomoc – na rozdíl od Dakaru 2019 – považována za nedovolenou.
Nejlépe umístěným posádkám v hodnocení „Explorer“ nebudou při závěrečném ceremoniálu předávány žádné trofeje a jezdci, kteří soutěž dokončí jen za cenu využití žolíka, neobdrží ani tradiční medaili, jež je určena pouze úspěšným pokořitelům celého závodu.
Do „závodu útěchy“ se nemohou zapojit jezdci a posádky, které podle seznamu A.S.O. patří do kategorie „Elite“. Pro ně soutěž při odstoupení končí definitivně.
Supermaratonská etapa
Součástí Dakaru 2020 bude tradiční dvoudenní maratonská etapa, v jejímž rámci se soutěžní posádky musí po prvním dnu v uzavřeném bivaku obejít bez pomoci mechaniků a zázemí svých týmů.
Kromě toho čeká motocyklisty a čtyřkolkáře ještě tzv. supermaratonská etapa. Do programu rally bude zařazena jindy než „klasická“ maratonská etapa a také v tomto případě půjde o dvoudenní záležitost. Motocyklisté dorazí do klasického bivaku a osobně budou moci přes noc využít týmového zázemí, ovšem na svých strojích budou smět pracovat jen deset minut po dojezdu. Následně předají techniku do uzavřeného parkoviště, odkud si ji vyzvednou až další den před startem následující etapy.
Za stejné peníze více muziky
Z pohledu týmů jsou jistě zajímavé informace ohledně startovného, které se nebude zvyšovat. Nově bude pokrývat kompletní náklady soutěžních vozů na pohonné hmoty, tzn. týmy budou mít palivo během rally zdarma.
Nezanedbatelná změna se týká také zdravotního pojištění. V případě potřeby budou v jeho rámci účastníkům nově hrazeny výlohy až do výše třicet tisíc eur namísto dosavadních čtyř a půl tisíc. Týmy si tak nemusí hradit další zdravotní pojištění, což dosud většinou činily. V důsledku jde tedy o další úsporu.
Ačkoliv to může v souvislosti se společenskými poměry panujícími v hostitelské Saúdské Arábii působit až paradoxně, A.S.O. se snaží přilákat na start další závodnice a zvýhodní je. Čtvrtinu na startovném ušetří debutující motocyklistky a čtyřkolkářky, stejně jako dámské posádky v dalších kategoriích. I v jejich případě ale platí, že pilotka musí jet Dakar poprvé.
Jisté finanční úlevy jsou připraveny i pro motorkáře, quadisty a nováčky obecně.
Nalodění až v prosinci
Zatímco do Jižní Ameriky odplouvala technika z Normandie už koncem listopadu, do Saúdské Arábie bude z Jižní Francie vyrážet o něco později. Nalodění proběhne první prosincový týden v Marseille, případně v Toulonu. Z přístavu v Džiddě si týmy vyzvednou závodní a doprovodné stroje 1. a 2. ledna.
Organizátoři jsou ale připraveni pomoci s přepravou i z jiných destinací, což se týká hlavně týmů, pro které by cesta do Francie představovala zbytečně dlouhou zajížďku.
Jiný kraj, jiný mrav
O poměrech v Saúdské Arábii bylo od zveřejnění informací o přesunu Dakaru do této země napsáno již mnohé. Pro zajištění osobní bezpečnosti budou muset účastníci rally některá nařízení dodržet striktně. V zemi platí bez výjimky zákaz importu a konzumace alkoholu. Držení a konzumace drog se trestá smrtí.
Návrat ke kořenům
Ervín Krajčovič (Moto Racing Group), Tomáš Ouředníček a Aleš Loprais, kteří se s DAKAR MANIÍ podělili o informace a osobní dojmy z varšavského semináře, se vzácně shodují: kroky, které chce Casterův tým podniknout, míří správným směrem a pokud se jich alespoň většinu podaří realizovat, mohl by se arabský Dakar po sportovní stránce hodně přiblížit někdejším africkým ročníkům.
Rok 2020 navíc znamená „jen“ počátek nové éry. Na další novinky se můžeme těšit i v následujících letech.