Rally Kazakhstan měla být pro Eduarda Nikolajeva náhradou za červencovou Silk Way Rally, které se nemůže zúčastnit. Jenže jednička továrního týmu Kamaz nepříjemně havarovala už na třetím kilometru úvodní rychlostní zkoušky.
Eduard Nikolajev se dostal do problémů hned po startu. Na rychlé trati mohly jet kamiony maximální povolenou rychlostí 140 km/h. K jejímu překročení by díky automatickému omezovači prakticky nemělo dojít.
Jenže zařízení GPS, které závodníci obdržely od organizátorů a bylo umístěno u pilota, začalo hlásit rychlost 143-144 km/h. Nikolajev začal ověřovat údaje se záložním přístrojem, který má k dispozici navigátor Jevgenij Jakovlev. V tomto případě displej ukazoval 138-139 km/h, což také odpovídalo hodnotám na tachometru.
Přesto ruská posádka znervózněla, neboť překročení povolené rychlosti o každý km/h znamená penalizaci. Nikolajev s Jakovlevem proto řešili, jakým údajům mají věřit.
Ačkoliv se jednalo o pouhé sekundy, ztratil jezdec koncentraci a jeho Kamaz spadl na třetím kilometru do hluboké jámy vedle trati. Vůz se otočil o 180 stupňů a převalil se na bok.
Posádka vyvázla z nepříjemného incidentu bez zranění. Na kola vrátil Nikolajevův stroj týmový kolega Dmitrij Sotnikov jedoucí hned za ním. Přesto pětinásobný vítěz Rally Dakar z etapy odstoupil a zatím není jasné, zda bude zítra v soutěži s výraznou penalizací pokračovat.
Sotnikov je navzdory ztrátě způsobené zmíněnou pomocí po první etapě průběžně desátý absolutně.