Nasser Al-Attiyah a Mathieu Baumel vyhráli Rally Kazakhstan a po třetím ze čtyř podniků letošní sezony se osamostatnili na čele průběžného hodnocení Světového poháru FIA v cross-country rally.
Nebýt penalizace po první etapě, kterou obdržela za prohřešek v zóně s omezenou maximální povolenou rychlostí, vedla by posádka továrního týmu Toyota Gazoo Racing SA v Kazachstánu od startu až do cíle. Přesto nebyla Al-Attiyahova cesta k vítězství úplně hladká.
Katařan se po druhé etapě usadil na čele průběžného hodnocení, ale v závěru soutěže se musel o výsledek obávat. V pátek jej na 40 minut zastavily technické potíže a do poslední etapy vyrážel s náskokem pouhých pěti a půl minuty před Stéphanem Peterhanselem. Právě tato dvojice se před Rally Kazakhstan dělila o vedení v průběžném hodnocení světového poháru.
Čtyřnásobný vítěz světového poháru na poslední krátké speciálce (149 km) drama nepřipustil a jako první z jezdců dokázal kazašský závod vyhrát podruhé. Poprvé v Aktau uspěl v roce 2017. Ve světovém poháru nyní vede o devět bodů před Peterhanselem.
Al-Attiyah s Baumelem zůstávají letos neporaženi. Po triumfu na lednovém Dakaru ovládli také oba závody SP FIA CCR, v nichž startovali (Katar, Kazachstán), stejně si počínali i při dvou podnicích šampionátu Blízkého východu v rally (Katar, Jordánsko) i na marocké Merzouga Rally, kde „pozlatili“ svou premiéru v kategorii SxS.
„Z vítězství na Rally Kazakhstan mám samozřejmě velkou radost. Teď vedeme šampionát a musíme počkat na Maroko. Zatím prožíváme dobrý rok. Všech šest závodů, v nichž jsem startoval, jsem vyhrál. Dnes jsme jeli tak, abychom si pohlídali výsledek. Byla to pěkná rychlostní zkouška bez jakýchkoliv problémů,“ shrnul Nasser Al-Attiyah.
Peterhansel v roli učedníka
Stéphane Peterhansel byl v Kazachstánu oproti Al-Attiyahovi v mírné nevýhodě. Soutěž absolvoval poprvé, s manželkou Andreou jeli s vozem elitní kategorie T1 společně teprve podruhé a jednalo se také o premiéru posádky v tomto složení s Mini JCW Buggy týmu X-raid.
Francouzsko-německý pár hned v úvodu výrazně ztratil, ale později dokázal naplno využít svých bohatých zkušeností. Peterhanselovi postupně stoupali pořadím a když v předposlední etapě zaváhali ten Brinke a Przygoński, poskočili na druhou příčku. Navíc odstup od vedoucího Al-Attiyaha snížili ze 34 na pět a půl minuty. Jezdce Toyoty dokázali porazit i v sobotu, ale jen o sedmnáct sekund, což už pořadím zamíchat nemohlo.
„V úvodní etapě jsme bohužel měli problém s pneumatikou a první dva dny pro nás byly trochu komplikované,“ připustil Stéphane Peeterhansel. „Ale od třetího dne to bylo lepší. Rally Kazakhstan je jiná než ostatní soutěže. S Andreou jsme si nejprve museli zvyknout na vysoké průměrné rychlosti, jichž se tu dosahuje. Chvílemi jsme jeli až 200 km/h a v takových podmínkách je navigování opravdu obtížné. Každopádně naše spolupráce se neustále zlepšuje. Společně získáváme zkušenosti a celá příprava je správně načasovaná. Z druhého místa máme radost. Odvážíme si spoustu nových zkušeností.“
Przygoński opět na pódiu
Po diskvalifikaci v Kataru a problémech v Abu Dhabi získali první body sezony Kuba Przygoński s Timem Gottschalkem. Loňský vítěz světového poháru se po dvou startech s buggy Mini vrátil za volant čtyřkolky Mini JCW Rally, s níž v Kazachstánu v předchozích dvou letech vybojoval shodně druhé místo. S vozem, který pro polský Orlen Team připravuje německý X-raid, sahal po stříbru i tentokrát, ovšem havárie v předposlední etapě jej srazila o příčku níž.
„Pro nás to byl dobrý závod a se třetím místem jsme spokojení,“ tvrdil v cíli Kuba Przygoński. „Mohlo to být lepší, ale včera jsme udělali velkou chybu a docela vážně jsme poškodili auto. Naštěstí se to dalo opravit. Celkově jsme jeli rychle, ale postrádali jsme špetku štěstí, abychom toho dokázali naplno využít.“
Těsně pod stupni vítězů
Nejcennější výsledek letošní sezony si na své konto připsali Miroslav Zapletal s Markem Sýkorou. Posádka týmu Offroadsport zatím absolvovala všechny podniky světového poháru v cross-country rally, SP v cross-country bajách i středoevropského šampionátu, a proto střídavě startuje s Fordem F-150 Evo a Hummerem H3 Evo.
Zatímco Ford Zapletala potrápil jak v Kataru, tak v Abu Dhabi, s Hummerem vybojoval v Kazachstánu slušnou porci bodů za čtvrté místo absolutně a v průběžném hodnocení série poskočil do první desítky. Úplně bez problémů to ale nebylo ani tentokrát. Miroslav Zapletal jel od druhého dne s bolestivě naraženým palcem a v posledních dnech se potýkal s občasným vynecháváním motoru.
V závěrečné etapě si Zapletal se Sýkorou hlavně hlídali Denise Krotova a Dmitrije Cyra s Mini. Rusové dnes byli o 29 sekund rychlejší, v celkovém součtu ale zaostali o 16 a tři čtvrtě minuty a musí se spokojit s pátým místem.
Alespoň nějaká útěcha
Až za domácím Andrejem Čerednikovem s Fordem a Kamazem Dmitrije Sotnikova skončili Yazeed Al-Rajhi s Dirkem von Zitzewitzem s Toyotou týmu Overdrive. Saudského závodníka vyřadila z boje o umístění na stupních vítězů havárie ve třetí etapě a následná penalizace. Přesto si v klasifikaci poháru polepšil a posunul se na čtvrtou příčku před Vladimira Vasiljeva, jenž vzdal už po druhé etapě.
S průběhem sezony zatím nemohou být příliš spokojení Bernhard ten Brinke a Tom Colsoul, kteří s druhým Hiluxem hájí barvy oficiálního týmu Toyoty. Nizozemec dokáže být velice rychlý, ale jeho výkonům zatím stále chybí vyrovnanost. Tentokrát musel odstoupit z předposledního dne soutěže a s výraznou penalizací skončil hluboko v poli poražených mimo bodované pozice. V sobotu už neměl co ztratit, jel naplno a připsal si nejlepší čas. I díky němu Toyota v Kazachstánu triumfovala ve všech šesti etapách.
Světový pohár FIA v cross-country rally nyní čeká dlouhá přestávka. Čtvrtým a zároveň závěrečným podnikem bude Rallye du Maroc, která se v Maroku pojede od 3. do 9. října.