Tatra Buggyra Racing absolvoval testování na Sahaře v Tunisku. V jeho závěru okomentovali David Vršecký a mentor týmu Martin Koloc aktuální dění v týmu. Koloc se vyjádřil i k situaci Martina Kolomého, který byl v posledních pěti letech jezdeckou stálicí roudnické stáje, ale v současnosti je suspendován.
Martin Kolomý závodil za Buggyra Racing od roku 2014, kdy tým na Dakaru poprvé nasadil vlastní vůz. V jeho barvách se zúčastnil šesti jihoamerických Dakarů. Sedmé místo, které Kolomého posádka vybojovala v roce 2015, zůstává pro Buggyru dodnes jejím dakarským maximem. Výsledek od té doby nepřekonala, pouze jej v roce 2017 zásluhou posádky Aleše Lopraise zopakovala.
Vzájemná spolupráce přinesla Kolomému a Buggyře také několik prvních míst v kategorii kamionů v kratších bajách a tři etapová vítězství na Silk Way Rally 2017.
Nicméně Dakar 2019 byl nejspíš pro Kolomého a Buggyru posledním společným závodem. Po havárii, k níž došlo v dubnu při akci pro partnery ve Zlíně, tým jezdce suspendoval.
„Nehodu způsobil svou nedisciplinovaností a byla úplně zbytečná,“ komentoval s více než měsíčním odstupem Martin Koloc (na titulní fotografii), podle kterého se incident jen zázrakem obešel bez zranění spolujezdců. „Myslím si, že chybělo třicet padesát centimetrů a nehoda mohla být naprosto fatální.“
Pod smlouvou, ale suspendován
„Martin Kolomý je smluvním jezdcem týmu Tatra Buggyra Racing. V této chvíli má kompletně pozastavenou závodní a marketingovou činnost,“ potvrdil trvání smluvního vztahu Koloc. „Důvodem je opakované nerespektování dohod, které jsme měli v týmu. O disciplíně nebudu mluvit. Vyústěním toho všeho byla [výše zmíněná] nehoda. Ale nemyslím si, že by tohle byla hlavní příčina. My potřebujeme budovat tým na silných základech a mít jezdce, kteří za tým dýchají. Ne jezdce, kteří tým pomlouvají.“
Podle Koloce se rozcházejí představy obou stran v otázce profesionality jezdce.
Livestream týmu Buggyra z Tuniska s D. Vršeckým a M. Kolocem
Existence stále platné smlouvy je klíčová, pokud jde o potvrzení další případné spolupráce či jejího ukončení. Díky kontraktu vedení týmu budoucnost v současnosti komentovat nepotřebuje a jezdec nemůže. Zvlášť, pokud by chtěl s týmem dospět například k dohodě, která by jej závazku zbavila dříve.
Proto nelze zcela vyloučit, že si na oficiální vyjádření budeme muset počkat až do podzimu. Kolomého současný kontrakt by měl vypršet až v poslední čtvrtině roku.
Otazník tak visí nad jezdcovým startem na Dakaru 2020. Pokud se obě strany nedohodnou na dřívějším rozchodu, bude pro Kolomého příprava na první saudskoarabský ročník slavné rally přinejmenším komplikovaná.
Prioritou Dakar 2021 a následující ročníky
Minulý a tento týden testoval Buggyra Racing v okolí tuniského kempu Zmela Labrissa. Není bez zajímavosti, že jen několik kilometrů na sever leží oáza Ksar Ghilane, kde na přelomu května a června trénoval Big Shock Racing.
Buggyra se v Tunisku soustředila na vyzkoušení nových kardanů, které byly v posledních letech Achillovou patou jejích Tater, ale prověřovala i další technická řešení a komponenty.
„S kardany to vypadá poměrně dobře. Máme novou zesílenou konfiguraci,“ prozradil šéfkonstruktér David Vršecký. „Pro kardany je v podstatě nejhorší malá řada, malé ‚kvalty‘, sypký písek, kde se s ‚krouťákem‘ dostáváme opravdu hodně vysoko. V tuto chvíli máme natestováno několik set kilometrů opravdu v kritických podmínkách. Tak jako tady to nikde v Evropě rozhodně neotestujeme.“
Při velmi vysokých teplotách, které v oblasti během posledních dnů panovaly, zkoušel tým také pneumatiky a chlazení celého systému.
Podle vedení týmu zatím není rozhodnuto, kolik závodních kamionů se v barvách Buggyra Racingu postaví 4. ledna v Džiddě na start 42. ročníku dakarské rally.
„Dneska víme, že na Dakar 2020 pojede posádka Martina Šoltyse. V této chvíli není rozhodnuto, jestli pojede druhé auto nebo ne, protože nás dneska zajímá hlavně Dakar 2021, 22, 23 a dál. Připravujeme zásadní upgrade a posun týmu na rok 2021,“ uzavřel Martin Koloc.