Fernando Alonso už ví, jakým směrem se bude ubírat jeho další sportovní kariéra. Jenže zatím neprozradí. Zakotví na scéně cross-country rally a okusí Dakar? Díky krokům, které podniká tým Toyota Gazoo Racing SA, vypadá tento scénář opět o něco reálněji.
Fernando Alonso se v neděli radoval ze druhé výhry při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Se Švýcarem Sébastienem Buemim a Japoncem Kazukim Nakadžimou nasbírali také nejvíc bodů do tabulky celkového hodnocení jezdců. Dvojnásobný šampion formule 1 (2005 a 2006) se tak stal teprve druhým závodníkem historie, který získal tituly mistra světa ve dvou různých sériích vypsaných Mezinárodní automobilovou federací (FIA). Podobný kousek se dosud podařil pouze Petteru Solbergovi. Nor získal nejcennější trofej nejprve v rally (2003) a následně v rallycrossu (2014 a 2015).
Už od počátku května bylo jisté, že další sezonu mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (WEC) Alonso neabsolvuje. Přesto nevylučuje návrat do Le Mans a připustil, že chce i nadále usilovat o zisk tzv. trojkoruny tvořené výhrami v šampionátu F1 (případně ve Velké ceně Monaka), v Le Mans a v 500 mil Indianapolisu. Právě americký ovál zatím nedokázal pokořit.
Nicméně dalším velkým lákadlem zůstává nejen pro samotného jezdce jeho účast na Rally Dakar.
„Ještě jsem se nerozhodl, zda se příští rok zúčastním Dakaru, ale je to možné. Hledám nové výzvy, chci opustit svou komfortní zónu a naučit se nové věci,“ připustil Fernando Alonso během závodního týdne na okruhu La Sarthe, kde jej v sobotu dopoledne před startem čtyřiadvacetihodinovky krátce navštívil také Yann LeMoenner, výkonný ředitel společnosti ASO, jež Dakar pořádá.
Na lovu u X-raidu
A značný zájem o Španělův start na nejslavnější motoristické maratonské soutěži má evidentně i jeho současný zaměstnavatel. Podle španělského deníku Marca začala Toyota už dlouho před Alonsovým prvním testem za volantem dakarského Hiluxu shánět zkušeného navigátora. Aby své hvězdě přechod do nového prostředí co nejvíce usnadnila, měl by sedačku spolujezdce obsadit některý ze zkušených Španělů.
Vedení týmu Toyota Gazoo Racing SA rozhodilo sítě u konkurence. Německý X-raid, který pro cross-country soutěže připravuje vozy Mini, odkládal rozhodnutí o podobě své účasti na Dakaru 2020 a včas neuplatnil opci týkající se prodloužení smlouvy s Carlosem Sainzem. A stejně na tom je Nani Roma.
Jako první dostal nabídku dvouletého kontraktu Lucas Cruz. Ovšem Katalánec se rozhodl pro pokračování spolupráce s „El Matadorem“, po jehož boku slavil oba své dakarské triumfy.
Àlexe Hara oslovila Toyota už v roce 2017, kdy se jej snažila přetáhnout společně s Nanim Romou. Nyní již jedná pětinásobný účastník Dakaru s managementem týmu odděleně. Podle španělských médií mají obě strany k dohodě velmi blízko a Harových služeb by Toyota využila i v případě, že by Alonso novou výzvu (zatím) nepřijal.
Kam na zkušenou?
Větší problém tak může představovat příprava samotného pilota na jeho premiérový start na Dakaru. Případný přechod do světa cross-cross country rally by byl i pro jezdce Alonsova formátu nepochybně o dost složitější než v případě jeho dřívějšího přestupu z F1 do WEC. Tentokrát se jedná o odvětví motoristického sportu s naprosto odlišným charakterem. 37letý Španěl by se musel hodně a rychle učit, pokud by chtěl stihnout už Dakar 2020.
Čas se krátí a soutěží, které by byly optimální přípravou na Dakar, nezbývá v kalendáři právě mnoho. Téměř nezbytností je účast na říjnové Rallye du Maroc. Závěrečný podnik Světového poháru FIA v cross-country rally nabízí pět dní závodění v africké poušti. V těchto podmínkách tradičně sbírají nováčci neocenitelné zkušenosti a ostřílení jezdci a týmy testují techniku před vrcholem sezony.
V úvahu připadají i podniky Světového poháru FIA v cross-country bajách. Těch se jede od července do října pět, včetně španělské Baji Aragón. Jedná se však o relativně krátké závody. Navíc evropské tratě svým charakterem nepřipomínají saudskoarabský terén ani zdaleka. Výjimkou by měla být pouze zářijová Jordan Baja v pouštní oblasti Wadi Rum.
Variantou tak mohou být i starty v rámci jihoafrické série (SACCS), která má v srpnu, září a listopadu na programu po jednom podniku. Právě v Jihoafrické republice staví Toyota své dakarské speciály a disponuje tudíž zázemím, které by zjednodušilo logistické nároky spojené s Alonsovými „cvičnými“ starty.
Variant je přeci jen několik a byl by to určitě zajímavý příběh. V první řadě ale musíme počkat na oficiální vyjádření Fernanda Alonsa týkající se dalšího směřování jeho závodnické kariéry.