Po čtyřleté přestávce chce Miroslav Zapletal opět na Dakar. A rád by jej pojal ve velkém stylu. Přípravě dává maximum. Její součástí budou i starty v saúdskoarabském šampionátu v cross-country rally.
Miroslav Zapletal odjel v první polovině letošního roku už deset soutěží a další jej čeká příští víkend v Rumunsku. Se slovenským navigátorem Markem Sýkorou sbírali body do Světového poháru FIA v cross-country rally, do SP v cross-country bajách, středoevropského, polského i maďarského šampionátu. Ve druhém pololetí by své pole působnosti měli rozšířit o Saúdskou Arábii. Důvod je zřejmý: co nejlépe se připravit na Dakar, který se poprvé pojede právě na Arabském poloostrově.
„Saúdská Arábie je pro mě jednou ze srdcových záležitostí. Startoval jsem tam na čtyřech závodech a strašně se mi líbily,“ pochvaluje si Miroslav Zapletal. „Po politické stránce stěhování soutěže hodnotit nebudu, protože politika mě nikdy zásadně nezajímala. Ale ze závodnického hlediska za mě velký palec nahoru. Myslím si, že to bude jeden z úžasných Dakarů. Díky lokalitě a terénům, ale i díky penězům, které se do závodu napumpují. Podle mě to bude udělané velkoryse.“
Zkušenosti k nezaplacení
Všechny zmíněné saúdskoarabské závody absolvoval 52letý přerovský rodák na severozápadě země v regionu Ha’il. Právě tudy povedou některé z etap první poloviny Rally Dakar 2020. Představu o charakteru následujícího ročníku má také díky řadě startů v emirátu Abu Dhabi, jenž s pořádající zemí sousedí na jihovýchodě. Poušť Rub al-Chálí, čtvrtá největší na světě a jedna z nejpustších, se na obou stranách hranice zásadně neliší.
Zkušeností ale není nikdy dost. Zapletal se Sýkorou proto počítají s účastí v kompletním letošním saúdskoarabském šampionátu v cross-country rally. Sérii zahájí červencová Baja Aseer, zbývající čtyři závody jsou na programu od poloviny října do poloviny prosince.
Nové auto? Jen když se neudá
Sportovní program dvojice Zapletal, Sýkora je letos mimořádně bohatý. Ze širší světové špičky byl zatím podobně aktivní pouze Rus Vladimir Vasiljev. Přesto v dřevohostickém Offroadsportu běží naplno práce na stavbě dalších vozů.
„Já sám auta nestavím, mám lidi, kteří to umí parádně, takže i teď stavíme auto,“ vysvětluje závodící majitel společnosti. „Mám rozpracované dva klienty, ale nikdo zatím nesložil zálohu. Ale to mě vůbec nemrzí. Kdybych auto neprodal, použil bych ho na Dakar. Tedy pokud bych skutečně jel.“
S ohledem na náročnou logistiku spojenou s nabitým kalendářem, střídá Miroslav Zapletal v současnosti dva vozy, starší Hummer H3 Evo a novější Ford F-150 Evo.
„Hummer mi objel intenzivně tři sezony. Teď mu dávám další dávky, proto se určitě můžeme bavit o třech a půl sezonách. Ford jede druhou. U takových aut se před Dakarem musí udělat velká repase. Při ní se může na něco pozapomenout a něco může zkolabovat jen proto, že se jedná o jeté auto. Ideální je vyrazil na Dakar s novým neunaveným autem, ale s vyzkoušenými prvky. Nedělat žádné experimenty.“
Úplné novinky nepřipravuje Offroadsport ani v případě právě rozestavěného vozu.
„Chtěl bych udělat nějaký facelift, možná Rangera, Raptora nebo něco takového, ale není to vůbec podmínkou. Ovšem co se týká techniky – převodovky, rámu, diferenciálu, poloos, ramen a další komponentů – a tam není rozdíl ani mezi Hummerem a Fordem. Nebo mezi mým a Prokopovým autem. To je všechno stejné.“
Pokud jednání s oběma zájemci dospějí do úspěšného konce, bude se muset Zapletal přeci jen spolehnout na některého ze svých věrných „koní“.
„V takovém případě by bylo nereálné, abych si postavil auto, protože stavba nám trvá cirka tři měsíce,“ přibližuje Zapletal, který by v takovém případě logicky sáhl po mladším Fordu. „Hummerem bych jel jedině v případě, kdyby se náhodou podařilo Forda pronajmout. Ale to jsme ve zcela hypotetické rovině. Pokud Dakar 2020 pojedu, pak to bude na 99 procent s Fordem. Jen je otázka, jestli půjde o nové, nebo staré auto.“
Čas až do uzávěrky přihlášek
Veškeré úsilí Offroadsportu směřuje k tomu, aby se tým na lednovém Dakaru představil v plné síle.
„Chtěl bych se na Dakar vrátit se vším všudy. Proto teď pracuji na variantě, kdy bych chtěl plnou verzi. To znamená s Fordem, rychlým asistenčním kamionem kategorie T4 a s doprovodným kamionem kategorie T5. Jedním z partnerů, který by měl teoreticky jet, je Andrej Čerednikov. S ním jsme se o Dakaru bavili zcela konkrétně [při posledním podniku SP rally] v Kazachstánu. Uvidíme, jestli se přidá ještě někdo další. Podle toho se bude odvíjet vše ostatní. Pracuji na tom, snažím se pro to udělat maximum, ale jestli to vyjde, to je otázka následujících měsíců. Jisté není nikdy nic, ale mám to v plánu.“
Definitivní rozhodnutí tak může padnout až na počátku listopadu, na kdy pořádající společnost ASO stanovila uzávěrku přihlášek.
„Nebylo by to poprvé, co bych se přihlašoval na poslední chvíli,“ směje se pětinásobný účastník Rally Dakar, který v roce 2009 obsadil s Tomášem Ouředníčkem (Mitsubishi L200) sedmé místo. Při zatím posledním startu v roce 2016 byli s polským navigátorem Maciejem Martonem (Hummer H3 Evo) šestnáctí.
Hlavně si to užít
V případě následujícího ročníku Zapletal výsledkové ambice neřeší: „Nemám vůbec představu, jaké tam bude obsazení, ale nedělám si iluze. Myslím si, že to bude hodně tvrdé. Já dnes nemám vlastní závodění navázané na nějaký výsledek. Dobré umístění je vždycky příjemná věc, ale nejdůležitější je, abychom si to užili. Nejsme fabrický tým. Sice vyrábím auta, ale sám si žádné cíle nedávám.“
Přestože pro zajištění účasti musí Miroslav Zapletal rozlousknout ještě celou řadu otázek, jedna věc je jistá. Pokud se 4. ledna na start 42. ročníku nejslavnější maratonské rally světa opravdu postaví, pak společně s navigátorem Markem Sýkorou.
36letý Slovák se zúčastnil Rally Dakar zatím jednou. V roce 2016 tvořili s Robertem Randýskem a Petrem Zábranským posádku kamionu MAN plnícího v týmu Offroadsport roli rychlé asistence.