Kuba Przygoński s Mini suverénně zvítězil v krátkém prologu italské baji. Polský jezdec vyrážel na trať dlouhou 12 a půl kilometru jako první. Díky tomu se obhájce vítězství nemusel potýkat se zvířeným prachem, který potrápil prakticky všechny další favority.
Úvodní superspeciálka třetího podniku Světového poháru FIA v cross-country bajách 2019 se jela na březích řeky Meduny. Zatímco z dopoledního shakedownu dorazila technika obalená blátem, na odpolední rychlostní zkoušce představovala hlavní problém spíše suchá šotolina v kombinaci s bezvětřím a pouze dvouminutovými startovními intervaly.
Kuba Przygoński s německým navigátorem Timem Gottschalkem zvládli úvodní test za 8 minut a 34 sekund a byli o téměř 36 sekund rychlejší než Argentinci Orlando Terranova a Ronnie Graue s dalším Mini JCW Rally z dílen německého X-raidu.
„Mám velkou radost, protože první erzeta byla dobrá rozcvička a díky vítězství budeme mít dobrou startovní pozici do další etapy,“ pochvaloval si Kuba Przygoński. „Úvod prologu byl poměrně rychlý. Prvních jedenáct kilometrů jsme jeli podél břehu, později jsme vjeli do řeky a několikrát jsme skočili do hluboké vody. Závěrečná pasáž vedla lesem. Jsem rád, že jsme test zajeli dobře a máme velký náskok před další posádkou.“
Proti bílé zdi
Orlando Terranova se za volant Mini vrátil poprvé od lednového Dakaru. Druhé místo pro něj znamená dobrý vstup do soutěže, nicméně s odstupem spokojený nebyl.
„Velice pěkná trať, ale rozestup mezi jednotlivými vozy nebyl zrovna velký. Jeli jsme neustále v prachu. Bylo by potřeba, abychom startovali tři minuty za předchozím autem. Jinak nelze jet naplno,“ konstatoval Orlando Terranova.
Martin Prokop letos se svým Fordem absolvuje pouze vybrané podniky a na rozdíl od loňské sezony neusiluje o přední umístění v celkovém hodnocení poháru. Tým MP-Sports upírá veškeré síly a snažení k přípravě na Dakar 2020.
„Dnešní shakedown byl perfektní, přesto budu potřebovat nějaký čas, abych se dostal do tempa. Uvidíme, jestli dokážeme Kubu [Przygońského], Vladimira [Vasiljeva] nebo Orlanda [Terranovu] aspoň trochu dostat pod tlak. Pro mě je ale důležité hlavně najet nějaké kilometry,“ řekl Martin Prokop na tiskové konferenci před startem.
„Loni jsme Kubu nedokázali dohnat, tak uvidíme letos. Zkusíme jet od začátku naplno a uvidíme, jak se budeme cítit. Víme, co bylo před rokem špatně, kde jsme na Kubu ztráceli. Zkusíme to změnit. Navíc jsme přešli na jiné pneumatiky, což nám třeba také v některých sekcích pomůže. Rozhodně se nevzdáváme.“
Do prologu startovali Prokop s Janem Tománkem za Andrejem Novikovem, kterého porazili o více než minutu. Tím se na minutu zkrátil také rozestup obou soupeřů na trati. Při rozhovoru v cíli testu bylo cítit zklamání českého jezdce: „Bylo to velice obtížné. Jeli jsme ve spoustě prachu. Dojeli jsme soupeře, který byl jen kousek před námi. Prachu bylo příliš, takže jsme nemohli jet ani normální rychlostí. Museli jsme jet opravdu pomalu, abychom trefili zatáčky, protože ta clona byla jako zeď.“
Prokop byl jen o čtyři a půl sekundy pomalejší než Terranova, ovšem do vedoucího Przygońského jej před sobotní etapou dělí více než 40 sekund.
Hozák mezi pronásledovateli
Na čtvrté a páté pozici se seřadili leader celkového hodnocení světového poháru Vladimir Vasiljev a Litevec Benediktas Vanagas. Oba jedou s Toyotami a za Prokopem dnes zaostali shodně o 13,9 sekundy.
Pro Petra Hozáka je Italian Baja prvním letošním cross-country závodem a poprvé jede také s navigátorem Reném Kilianem. Na prologu se svým černožlutým Hummerem předjeli dvě posádky a přenocují na šesté pozici.
V sobotu jsou na programu tři průjezdy téměř 80kilometrovou erzetou Barbeano. Podle předpovědi meteorologů by v noci mělo v oblasti konání rally pršet.
Italian Baja 2019 průběžné pořadí po RZ1 |
|||
1. | Przygoński / Gottschalk | Mini JCW Rally | 8:34,6 |
2. | Terranova / Graue | Mini JCW Rally | +35,8 |
3. | Prokop / Tománek | Ford F-150 Evo | +40,3 |
4. | Vasiljev / Žilcov | Toyota Hilux | +54,2 |
5. | Vanagas / Rozwadowski | Toyota Hilux | +54,2 |
6. | Hozák / Kilian | Hummer H3 RS | +1:12,1 |
7. | Dorosinskij / Upěrenko | Can-Am Maverick XRS | +1:19,8 |
8. | Navarro / Sola Terradellas | Can-Am Maverick X3 | +1:25,3 |