Říjnová Rallye du Maroc představuje pro závodníky a týmy už tradičně vítanou příležitost k ostrému tréninku a otestování techniky před říjnovou Rally Dakar. Letos bude mít účast na soutěži opět ještě o něco větší přínos. Účastníci poprvé okusí některá z nových pravidel, která budou implementována v lednu v Saúdské Arábii.
Společnost ODC převzala na počátku roku 2018 pořádání Rallye du Maroc. V jejím čele stojí David Castera, jenž se letos zároveň stal ředitelem Dakaru. Nová pozice ale nutně neznamenala ukončení předchozích aktivit. Naopak. Casterův dakarský tým má k dispozici takřka ideální „pokusnou laboratoř“. A využívá ji.
Na jaké novinky se tedy během pětietapového závodu (5. až 9. října) můžeme těšit?
Ještě barevnější roadbook
Barevný roadbook připravili organizátoři Rallye du Maroc už v roce 2018. Letos v něm přibydou další barvy pro větší odlišení jednotlivých typů nástrah na trati. Druhý a třetí den bude distribuován pouhých 10 minut před startem etapy. Cílem je úspora času, který navigátoři dosud věnují přípravě, i snížení rizika podvádění.
„Dálkové rally jsou charakteristické kombinací navigace, vytrvalosti a rychlosti. S příchodem GPS v roce 1993 začala hrát klíčovou roli rychlost. GPS se stala navigačním nástrojem, který dokážou organizátoři jen těžko kontrolovat. Chci se vrátit do časů před GPS,“ vysvětluje David Castera. „Jediným prostředkem navigace by měl být roadbook. GPS by měla sloužit pouze organizátorům pro kontrolu, nikoliv jako pomůcka soutěžícím.“
Supermaratonská etapa
Týká se pouze motocyklistů a je modifikací maratonské etapy, jak ji po několik desetiletí v dálkových soutěžích známe. Po příjezdu do bivaku zamíří motocyklisté do uzavřeného parkoviště, kde budou moci deset minut pracovat na údržbě svého stroje. Výměna kol je povolena pouze za cenu penalizace. Motocykly zůstanou v uzavřeném parkovišti přes noc. Závodníci však mohou využít zázemí vlastních týmů, zatímco při klasických maratonských etapách většinou spali společně v jedné místnosti.
Povinná přestávka během rychlostní zkoušky
V průběhu druhé a čtvrté etapy, jejichž rychlostní zkoušky měří více než 400 kilometrů, si posádky automobilů dopřejí povinnou patnáctiminutovou přestávku. Ta proběhne na místě, kde budou dotankovávat motocyklisté. Práce na voze je během pauzy zakázána. Podobná praxe je známá například z Morocco Desert Challenge, kde je ještě delší polední pauza součástí každé z etap.
Pohodlnější odpočinek motocyklistů při supermaratonské etapě i krátký oddech posádek automobilů v dlouhých etapách mají vést ke snížení únavy účastníků, a tudíž ke zvýšení jejich bezpečnosti.