Giniel de Villiers ani Henk Lategan se úspěchu při rally Botswana Kalahari Desert 1000 nedočkali. Oba hlavní favorité na celkové vítězství v jihoafrické sérii v cross-country se v průběhu třetího podniku sezony dostali do problémů. Opravami svých Toyot ztratili spoustu času a skončili hluboko v poli poražených. Čest japonské značky zachraňoval farmář Chris Visser závodící s Hiluxem týmu Atlas Copco.
Na letošní ročník Botswana Kalahari Desert Race budou účastníci jihoafrické série ještě dlouho vzpomínat jako na jeden z mimořádně náročných závodů. Nejdelší soutěž roku a také jediná, která se jede v zahraničí, se letos přestěhovala do nového teritoria. Tentokrát se závodilo v okolí Selebi-Phikwe ležícího na východě Botswany. Na všechny startující tak čekaly naprosto neznámé terény.
Posádky Giniel de Villiers, Dennis Murphy a Henk Lategan, Brett Cummings s Hiluxy továrního týmu Toyota Gazoo Racing SA posbíraly v úvodních dvou podnicích sezony shodný počet bodů a dělily se o vedení v celkovém hodnocení šampionátu.
Po krátkém kvalifikačním závodě, který určuje startovní pozice do hlavní soutěže, se Lategan a de Villiers seřadili na druhé a třetí pozici následováni týmovým kolegou Shameerem Variawou. Ovšem v průběhu dalších dvou dnů spokojenosti v táboře Toyoty postupně ubývalo.
Nemilosrdné pařezy
Nejprve se do problémů dostal vítěz Rally Dakar z roku 2009.
„Od začátku jsme do toho šli opravdu naplno, ale bohužel jsme poškodili auto. Ve chvíli, kdy jsme měli zařazený šestý rychlostní stupeň, jsme trefili pařez,“ popsal Giniel de Villiers, jenž při následné opravě ztratil více než hodinu.
Lategan po prvním dnu vedl a v případě úspěchu mohl de Villiersovi v tabulce šampionátu odskočit. Místo radosti si v neděli užil sérii vlastních dramat.
„Začali jsme dobře, jenže pak jsme měli jeden defekt za druhým a vypotřebovali jsme všechny rezervy. Ale Shameer zastavil a dal nám jednu svou, za což jsem mu velice vděčný,“ ocenil Henk Lategan.
Po výměně kola však jel v prachu za týmovým kolegou a také on přehlédl nebezpečný pařez. Náprava škod trvala ještě o půl hodiny déle než o den dříve v případě zkušenějšího parťáka. Do cíle tak Lategan dorazil až jako sedmnáctý, tři místa za celkově čtrnáctým de Villiersem.
Vítězství na Kalahari Desert Race 2019 je největším úspěchem dosavadní kariéry pro Chrise Vissera a Phillipa Herselmana. Druhé místo obsadil se sedmiminutovým odstupem Variawa, třetí byl Lance Woolridge s Fordem.
Sezona SACCS pokračuje první srpnový víkend závodem Bronkhorstspruit 400.