Do devátého ročníku Silk Way Rally odstartuje v kategorii kamionů šestnáct posádek. Největšími soupeři továrních Kamazů by měly být běloruské Mazy a van den Brinkův Renault.
Kamaz ovládl v kategorii kamionů sedm z osmi předchozích ročníků Silk Way Rally. Tentokrát „modrá armáda“ nasadí trojici trambusových Kamazů 43509. Za volanty usednou Andrej Karginov, Ajrat Mardějev a Anton Šibalov.
SILK WAY RALLY 2019
Zatímco Karginov zvítězil loni, Mardějev je se dvěma triumfy (2012 a 2016) zatím nejúspěšnějším pilotem kamionu v historii SWR. Velmi solidní bilancí se může pochlubit i dvakrát druhý (2013, 2017) a dvakrát třetí (2012, 2018) Šibalov.
Sestavu ruského týmu už tradičně doplňuje posádka Sergeje Kuprijanova s Kamazem 4326 využívajícím jako palivo směs zemního plynu a nafty.
Bez Nikolajeva, Sotnikova i „kapotniku“
Do Mongolska a Číny se tentokrát nevydá kapotovaný Kamaz, který bude na začátku července jednou z mnoha atrakcí Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu.
„Na ‚kapotnik‘ nijak zvlášť nesázíme, nepočítáme s tím, že bychom ho využili jako hlavní sportovní náčiní našeho týmu,“ tvrdí Sergej Savostin, zástupce ředitele týmu Kamaz-Master zodpovědný za výrobu a vývoj. „Kapotovaným vozům našich soupeřů se snažíme čelit s vozy tradiční koncepce. A docela úspěšně. Vlastní ‚kapotnik‘ máme proto, abychom pochopili, s kým bojujeme a jakým směrem jde vývoj v této oblasti.“
Při absenci Eduarda Nikolajeva a Dmitrije Sotnikova mohou o vítězství usilovat všichni piloti Kamazu. Podle Savostina by však stejnou možnost měli i při účasti obou nejlepších truckerů letošního ročníku Rally Dakar.
„V našem týmu nikdy před závody neexistovalo žádné speciální nařízení o tom, kdo by měl jet na výsledek a kdo by mu při tom měl pomáhat. Ano, jeden z vozů plníval roli rychlé asistence. Nyní však používáme modulární systém uchycení a uložení náhradních dílů, který se snadno přendá z auta do auta. Každý večer se podle aktuální situace v průběžném hodnocení rozhodujeme, na čí vůz bude tato konstrukce osazena a čí stroj tedy bude další den těžší,“ popisuje osminásobný vítěz Rally Dakar, jenž bude na Silk Way plnit roli manažera týmu, zatímco jeho šéf Vladimir Čagin se během rally soustředí na řízení soutěže.
Testování techniky i mužstva
Rusové budou na SWR samozřejmě usilovat o další triumf, zároveň ale soutěže využijí k dalšímu testování technických novinek i vyzkoušení kandidátů na posty navigátorů a palubních mechaniků.
„Pokračujeme v práci na automatických převodovkách. Manuální zůstává pouze v Kuprijanovově voze. Díky palivu se jeho kamion rychleji rozjíždí a dosahuje maximálního výkonu při nízkých otáčkách, což je mimořádně důležité v písku,“ vysvětluje Savostin. „Nekonečná je práce na zavěšení. V této oblasti neustále hledáme nová zajímavá řešení. Vymýšlíme, zkoušíme. Některé posádky jedou s listovými pery, jiné s pružinami. Dál testujeme zavěšení kabiny. Rychlosti rostou a posádky čelí obrovské zátěži.“
Kapotovaný MAZ poprvé proti nejsilnějším
K hlavním vyzyvatelům Kamazu bude patřit tovární tým MAZ. Bělorusové nasadí trojici vozů. Další prověrkou projde kapotovaný speciál 6440RR. S novým vozem, který svou soutěžní premiéru ozdobil vítězstvím na dubnové Morocco Desert Challenge, pojede opět Sergej Vjazovič. Šéf běloruského týmu už má ve své sbírce i pohár ze SWR. V roce 2013 vybojoval třetí příčku.
„V Maroku fungovalo nové auto dobře, ale já chci vždy něco vylepšovat. Jde nám hlavně o odolnost všech komponentů a pohodlí posádky. Zapracovali jsme hlavně na uchycení kabiny a kapoty,“ popisuje Sergej Vjazovič.
Za volanty trambusových 5309RR usednou Alexej Višněvskij a Alexandr Vasiljevskij. Podobně jako u Kamazu dostane i v běloruské sestavě příležitost několik nových členů posádek. MAZ vnímá Silk Way především jako generálku na lednový Dakar.
„V jednotlivých etapách chceme ukázat svou rychlost, ale máme i důležitější cíle. Chceme připravit nové závodníky a ukázat jim maratonské soutěže ze všech stran, aby je na Dakaru nic nezaskočilo. Nejednalo by se o nic strašného, pokud by se teď dostali do obtížných situací. Vždyť k úspěchu často vede trnitá cesta,“ upozorňuje Vjazovič.
Pozlobí van den Brink?
Do boje o místa na stupních vítězů bude chtít zasáhnout také Martin van den Brink s Renaultem, který pro tým Mammoet Rallysport připravuje severočeská společnost MKR Technology. Zkušený Nizozemec obsadil před třemi lety na SWR třetí místo. V dubnu byl na Morocco Desert Challenge čtvrtý. V roli palubního mechanika se stejně jako na lednovém Dakaru představí Martinův teprve sedmnáctiletý syn Mitchel.
Hino vstupuje do nové epochy
Dva kamiony do soutěže přihlásilo Hino. Japonský tovární tým prochází restrukturalizací po odchodu dakarské legendy Jošimasy Sugawary. Jeho syn a nový šéf stáje Teruhito odstartuje do závodu s osvědčeným modelem 500. Premiéru nového kapotovaného Hina 600 obstará čerstvá posila Ikuo Hanawa. Japonci by v budoucnu znovu chtěli se svými vozy atakovat stupně vítězů v absolutním pořadí. Vystrčí růžky už na Hedvábné stezce?
Silk Way Rally 2019 oficiálně odstartuje v sobotu 6. července z ruského Irkutsku. V dalších deseti dnech posádky absolvují více než 5000 kilometrů, z nichž se téměř 2600 pojede na čas v rámci rychlostních zkoušek. Do cíle v čínském Tun-chuangu dorazí v úterý 16. července.