Takovou převahu kamionů MAZ ve čtvrté etapě Silk Way Rally 2019 čekal asi jen málokdo. Běloruské speciály se v hodnocení dne seřadily na prvních třech místech. Díky tomu narostl náskok vedoucího „kapotniku“ Sergeje Vjazoviče v průběžném pořadí už na 23 minut.
Rychlostní zkouška středeční etapy startovala pouhé dva kilometry od bivaku situovaného na nově budovaném letišti u mongolské metropole Ulánbátaru. Jen kratičký spojovací úsek čekal účastníky také po průjezdu cílem dnešního testu. Proto se mohly posádky stoprocentně koncentrovat na 470 kilometrů, které se v mongolských stepích jely na čas.
Trojice Sergej Vjazovič, Anton Zaporoščenko, Andrej Žigulin strávila na trati jen o málo víc než čtyři hodiny a připsala si už třetí etapový triumf. Úspěch týmu MAZ-Sportauto zvýraznily posádky Alexandra Vasiljevského (+8:46 min) a Alexeje Višněvského (+13:33), které dnes obsadily druhé a třetí místo.
„Nic zvláštního jsme dnes neudělali. Měli jsme výhodnou startovní pozici, před sebou jsme měli dva soupeře od Kamazu. Na stém kilometru jsme dostihli Antona [Šibalova], ale v úsecích, kde všichni jedeme maximální rychlostí, jej nebylo možné předjet,“ popsal průběh etapy Sergej Vjazovič. „V prachu jsme ho zkusili předjet na 180. kilometru, ale skončili jsme v díře. Raději jsme zastavili, abychom zkontrolovali auto. Vše bylo v pořádku, tak jsme znovu vyrazili. Opět jsme dohnali Kamaz a po čase jsme viděli Andreje [Karginova], který stál se zvednutou kabinou. Pro nás tedy minus jeden soupeř. V klidu jsme jeli za Antonem, protože nám to stačilo k udržení celkového vedení. Pak ale zastavil také on. Od té chvíle jsme už pokračovali v tréninkovém režimu, protože jsme věděli, že jsme svůj dnešní úkol splnili.“
Nejlepší z konkurenčních Kamazů zaostal téměř o další čtyři minuty. Jednalo se o experimentální vůz Sergeje Kuprijanova, který jako palivo využívá směs nafty a zemního plynu.
„Pro nás to byl dobrý den,“ pochvaloval si Sergej Kuprijanov. „Jen jednou jsme zastavili, abychom pomohli vytáhnout posádku, která uvízla v rokli a sama se nedokázala dostat ven. Místy mi to připomínalo Maroko, bylo to hodně podobné. Zvládli jsme navigaci, nebylo příliš horko. Dnešek mě jednoduše nadchl.“
Z kmenových pilotů Kamazu, stíhajících v dosavadním průběhu vedoucího Vjazoviče, se více dařilo dnes pátému Antonu Šibalovovi (+17:33), který se navzdory defektům vrátil v celkové klasifikaci na druhou příčku.
„Hodně se jelo maximální rychlostí a kvůli tomu jsme prorazili dvě gumy, přestože jsme zvolily správné tlaky,“ konstatoval Anton Šibalov. „Výměna nás stála přibližně dvacet minut. Dnes to nebyl náš den. Tahle etapa nebyla náročná na fyzičku, ale dala zabrat technice.“
Šibalov postoupil před Andreje Karginova. Obhájce loňského vítězství ve středu ztratil více než 27 minut.
„Přibližně v polovině speciálky jsme ucítili zápach a sledovali jsme rostoucí teplotu motoru. Když se situace stala kritickou, zastavili jsme a dolili jsme vodu,“ vysvětlil Andej Karginov. „Pokračovali jsme, ale teplota začala opět stoupat. Další vodu jsme si vzali od Antona Šibalova. Celkem jsme ji dolévali čtyřikrát. Pak jsme navíc měnili dvě kola. Zatím přesně nevíme, proč došlo k úniku chladící kapaliny. Věděli jsme, že ztratíme méně času doléváním, než kdybychom pátrali po příčině a snažili se to opravit. Velmi pravděpodobně jde o trhlinku v chladiči.“
Za Šibalova a Karginova se v průběžném pořadí posunul týmový kolega Ajrat Mardějev, i když také on vyčerpal kompletní zásobu náhradních kol.
„Výměna kol nás stála dvakrát po pěti a půl minutách,“ bilancoval Ajrat Mardějev. „V závěru jsme nemohli riskovat a museli jsme trochu zvolnit, protože jsme už neměli náhradní gumy a za námi byl pouze Sergej Kuprijanov. Celkově toho máme před sebou ještě hodně. Je škoda, že jsme zatím každý den trochu ztratili, ale před námi je Čína a duny. Uvidíme, co se bude dít tam. Celkové pořadí se může radikálně změnit, což se už nejednou stalo jak na Dakaru, tak na Silk Way. Důležité je nevzdávat se!“
Dvojnásobný vítěz SWR byl přesto na speciálce o 16 minut rychlejší než Martin van den Brink s Renaultem, který pro nizozemský Mammoet Rallysport připravuje židovický konstruktérský tým MKR Technology. Díky tomu si Rus polepšil na čtvrtou příčku, Nizozemec je s dvanáctiminutovým odstupem pátý.
Ve čtvrtek 11. července pokračuje Silk Way Rally 2019 pátou etapou z Ulánbátaru do Mandalgovi. Rychlostní zkouška dlouhá 337 kilometrů opět provede účastníky typickou mongolskou stepí, ale závodit se bude také v horách a na náhorní plošině ve výšce okolo 1600 metrů nad mořem.
Silk Way Rally 2019 KAMIONY Průběžné pořadí po 4. etapě |
|||
1. | Vjazovič / Zaporoščenko / Andrej Žigulin | MAZ 6440RR | 9:35:45 |
2. | Šibalov / Nikitin / Tatarinov | Kamaz 43509 | +23:38 |
3. | Karginov / Mokjejev / Malkov | Kamaz 43509 | +31:27 |
4. | Mardějev / Svistunov / Kreněv | Kamaz 43509 | +37:30 |
5. | Van den Brink / De Graaff / Van den Brink | Renault CBH 385 | +49:46 |
6. | Kuprijanov / Kuprijanov / Galjautdinov | Kamaz 4326 | +50:17 |
7. | Vasiljevskij / Novikov / Muriljev | MAZ 5309RR | +50:45 |
8. | Sugawara / Somemija / Močizuki | Hino 500 | +1:38:45 |