Přestože etapa z Ulánbátaru do Mandalgovi uzavřela první polovinu letošního ročníku Silk Way Rally, kategorie automobilů zná zatím pouze jediné etapové vítěze: Nassera Al-Attiyaha s Mathieuem Baumelem a Toyotou.
„V této fázi závodu tu nejsme proto, abychom zbytečně riskovali,“ shrnul současnou taktiku vedoucí posádky navigátor Mathieu Baumel. „Naplno jedeme jen tam, kde to terén skutečně dovolí bez sebemenšího rizika. Neustále se s Nasserem radíme.“
Čtvrteční rychlostní zkoušku dlouhou 337 kilometrů vyhráli Al-Attiyah a Baumel s náskokem tří minut a sedmi sekund před Mathieuem Serradorim pilotujícím buginu Century. Francouz patřil k černým koním soutěže, ovšem po včerejších problémech s akcelerátorem vypadl ze souboje o umístění na stupních vítězů. I po dnešku je se ztrátou půldruhé hodiny až jedenáctý.
„Pro nás skvělá speciálka! Byla rychlé a vše klaplo,“ pochvaloval si Mathieu Serradori. „Předjeli jsme spoustu aut a tři kamiony. Chvílemi to bylo komplikované a někdy i riskantní. Vím, že při předjíždění jednoho z Kamazů jsme jeli až 192 km/h. Tajně jsme doufali v etapové vítězství. Každopádně se potvrzuje, že jsme udělali dobře, když jsme se rozhodli použít novou buginu.“
Při svém premiérovém startu na Silk Way aspiroval na umístění na stupních vítězů také Erik van Loon. Nizozemcovy ambice však vzaly za své po technických problémech už ve druhé etapě. Od té doby jede s Toyotou alespoň o dobré umístění na jednotlivých rychlostních zkouškách. Dnes opět zkompletoval sestavu na medailových pozicích (+7:39 min), přestože musel jednou zastavit kvůli výměně proražené pneumatiky.
Druhé místo absolutně udržel Liu Kun (SMG), byť jeho odstup narostl už na více než 36 minut.
Pozici čínského závodníka by rád ohrozil Jérôme Pelichet s buggy Optimus. Dnes byl Francouz rychlejší, ovšem jen o třináct sekund. Ze šestiminutové ztráty tudíž umazal jen minimum.
Z vedoucí skupiny si nejvíce polepšil Denis Krotov s Mini. Díky čtvrtému času Rus poskočil ze šesté na čtvrtou příčku i v průběžném pořadí.
Číňan Han Wei (Geely) začal ve čtvrtek zostra, na prvním průjezdním bodě na 60. kilometru dokonce těsně vedl před Al-Attiyahem, ale závěr testu nezvládl podle vlastních představ. Do cíle dorazil s třináctiminutovým mankem jako devátý a musel se smířit s poklesem za Krotova.
Navzdory Al-Attiyahově suverenitě má soupeření na špici kategorie automobilů – minimálně pro zainteresované posádky – solidní náboj. Pětici na druhé až šesté pozici dělí jen patnáct minut.
V pátek 12. července absolvují závodníci poslední etapu Silk Way Rally 2019 na mongolském území. Cestou z Mandalgovi do Dalanzadgadu na ně čeká pouze kraťoučký čtyřkilometrový spojovací úsek, ale hlavně druhá nejdelší rychlostní zkouška celé soutěže (408 km). Závodit se bude znovu hlavně ve stepní krajině. Proto lze očekávat další velice rychlý test, při kterém bude ve změti paralelních cest do značné míry záležet také na umění a intuici navigátorů.