Silk Way: Kamazy zredukovaly Vjazovičův náskok

Díky obhájci loňského vítězství Andreji Karginovovi slaví Kamaz druhé etapové vítězství v letošním ročníku Silk Way Rally. Vedení v průběžném pořadí si navzdory penalizaci pohlídal Sergej Vjazovič s kamionem MAZ.

Po dvou nocích strávených v bivaku na nově budovaném letišti u mongolské metropole Ulánbátaru zamířili účastníci Silk Way Rally ve čtvrtek dále na jih země do Mandalgovi. Součástí páté etapy byla rychlostní zkouška dlouhá 337 kilometrů. Její trasa vedla ze tří čtvrtin typickou mongolskou krajinou ve stepích a nižších kopcích. Ale závodilo se také na kamenitých tratích v horách a na náhorní plošině ve výšce okolo 1600 metrů nad mořem.

Ztrátu z předchozího dne, způsobenou defekty i dalšími problémy, alespoň částečně zredukovaly tovární Kamazy. Posádka Andrej Karginov, Andrej Mokjejev, Ivan Malkov byla o čtyři minuty a osmnáct sekund rychlejší než týmoví kolegové Anton Šibalov, Dmitrij Nikitin a Ivan Tatarinov.

„Abychom se vyhnuli problémům, které jsme měli včera, vyměnili jsme pneumatiky a vsadili jsme na vyšší tlaky,“ prozradil Andrej Karginov. „A tato strategie se vyplatila. Hodně nám to pomohlo, mohli jsme držet velice vysoké tempo. Jen po stránce komfortu to bylo pro posádku horší, protože pneumatiky jsou integrální součástí zavěšení. Budeme dál útočit. Před sebou máme ještě čtyři náročné etapy, na kterých zabojujeme o první místo. V naší disciplíně se musíme rvát až do posledních metrů. Polevit můžete až v cíli. Vše se může kdykoliv úplně otočit.“

Karginov a Šibalov zopakovali etapový double z předminulé etapy a upevnili si třetí, resp. druhou pozici. Náskok konkurenčního Mazu srazili pod dvacet minut.

Sergej Vjazovič/Anton Zaporoščenko/Andrej Žigulin, MAZ 6440RR, MAZ-Sportauto. Silk Way Rally 2019. ©

Sergej Vjazovič s kapotovaný Mazem 6440RR dnes startoval jako první a ve výsledcích speciálky figuruje na třetím místě, necelých sedm minut za Karginov a necelou minutu a půl za Šibalovem. Vrásky na čele šéfovi týmu MAZ-Sportauto i jeho podřízeným dnes přidělal nefungující systém dohušťování pneumatik.

Manko pilotů Kamazu však kleslo ještě o dalších pět minut. K Bělorusovu celkovému času přibyla stejně vysoká penalizace za překročení maximální povolené rychlosti. Jeho náskok před druhým Šibalovem se po páté z deseti etap ztenčil na šestnáct minut.

Minutový trest za obdobný prohřešek obdržel Vjazovič také ve čtvrtek. Tentokrát si ale rychlost nepohlídal ani Šibalov, a tak i Rusův celkový čas nabobtnal o jednu minutu.

„Byla to obtížná etapa, protože přestalo fungovat dohušťování pneumatik a v kolech byl obrovský tlak šest a půl baru. Významně to ovlivnilo chování vozu, který se těžko řídil. Každý náraz byl obrovský,“ popsal Sergej Vjazovič. „Byli jsme tím dočasně znevýhodněni, proto jsme neriskovali a v klidu jsme speciálku odjeli v prachu za Andrejem Karginovem. Naši soupeři riskují a je to vidět. Pokud Andrej pořád pojede tak jako dnes, pak jeho vůz jen těžko vydrží až do cíle.“

Ajrat Mardějev/Dmitrij Svistunov/Sergej Kreněv, Kamaz 43509, Kamaz-Master. Silk Way Rally 2019. © Kamaz

Dnes čtvrtý Ajrat Mardějev (Kamaz) byl o čtyři minuty rychlejší než Martin van den Brink (Renault). Dvojnásobný vítěz SWR si díky tomu upevnil čtvrtou příčku i v průběžném pořadí. Odstup celkově pátého Nizozemce narostl na více než 16 minut.

„Dlouho jsme jeli za Antonem Šibalovem zaseklým za autem čínské posádky. Anton se před ně dokázal dostat, když je objel mimo cestu v úseku, který to umožňoval. Ale my jsme za nimi museli jet posledních šedesát kilometrů speciálky,“ posteskl si Ajrat Mardějev. „Oni prostě nepouštějí, nijak na nás nereagují. Jenže pravidla je potřeba znát a dodržovat! Přece vědí, že pokud startovali daleko před námi a my jsme je přesto dohnali, znamená to, že jsme mnohem rychlejší. Kdyby nás rovnou pustili, nebrzdili by ani nás, ani sebe. Ale rozhodli se jinak a celý tento úsek prášili před námi.“

Alexandr Vasiljevskij/Maxim Novikov/Vitalij Muriljov, MAZ 5309RR, MAZ-Sportauto. Silk Way Rally 2019. © SWR Media

Zatímco včera obsadily Mazy v etapě první tři místa, ve čtvrtek se oba trambusové 5309RR seřadily až na sedmém a osmém místě. Alexej Višněvskij dorazil do bivaku s poškozeným výfukovým systémem, Alexandra Vasiljevského na speciálce limitovaly nefunkční tlumiče uchycení kabiny.

V pátek 12. července absolvují závodníci poslední etapu Silk Way Rally 2019 na mongolském území. Cestou z Mandalgovi do Dalanzadgadu na ně čeká pouze kraťoučký čtyřkilometrový spojovací úsek, ale hlavně druhá nejdelší rychlostní zkouška celé soutěže (408 km). Závodit se bude znovu hlavně ve stepní krajině. Proto lze očekávat další velice rychlý test, při kterém bude ve změti paralelních cest do značné míry záležet také na umění a intuici navigátorů.

Silk Way Rally 2019
KAMIONY
Průběžné pořadí po 5. etapě
1. Vjazovič / Zaporoščenko / Andrej Žigulin MAZ 6440RR 12:34:05
2. Šibalov / Nikitin / Tatarinov Kamaz 43509 +16:04
3. Karginov / Mokjejev / Malkov Kamaz 43509 +18:35
4. Mardějev / Svistunov / Kreněv Kamaz 43509 +32:06
5. Van den Brink / De Graaff / Van den Brink Renault CBH 385 +48:29
6. Kuprijanov / Kuprijanov / Galjautdinov Kamaz 4326 +51:04
7. Vasiljevskij / Novikov / Muriljev MAZ 5309RR +1:00:12
8. Višněvskij / Haranin / Něvěrovič MAZ 5309RR +3:58:21
Exit mobile version