První čínská etapa Silk Way Rally 2019 měla zásadní vliv na průběh závodu v kategorii kamionů. Dosud vedoucí Sergej Vjazovič s Mazem neodolal tlaku ze strany Kamazů a havaroval. Bělorus dnešní speciálku nedokončil.
Nedělní etapa z Bayinbaolige do Che-lan-šanu byla z letošního ročníku Silk Way Rally nejdelší (786 km). Cestou z bivaku na start speciálky musely posádky nejprve zdolat 430 kilometrů spojovacího úseku. Rychlostní zkouška dlouhá 327 km zavedla soutěžní stroje nejprve do prvních dun. Následně trať směrem k cíli zrychlovala. Menu osmé etapy bylo pestré. Organizátoři namixovali pouštní úseky s vyschlými řečišti, roklinami, kaňony i stepními pasážemi.
Po úvodních dvou dějstvích v ruské tajze a mongolských stepích vedl Sergej Vjazovič (MAZ) s více než 16minutovým náskokem před nejrychlejším z trojice konkurenčních Kamazů.
„Bude záležet na podmínkách během tří závěrečných etap. Jsme tu proto, abychom otestovali náš nový kamion. Proto pojedeme v každá situaci na hraně, abychom viděli, jestli má nějaké slabiny. I v Číně do toho půjdeme naplno, protože dosud se nám tato taktika vyplácí,“ sliboval Sergej Vjazovič po sobotní spojovací etapě, při které se nezávodilo a karavana soutěže překročila mongolsko-čínskou hranici.
Zmíněna strategie přestala Sergeji Vjazovičovi, Antonu Zaporoščenkovi a Andreji Žigulinovi fungovat v písku pouště Gobi. Na 33. kilometru šli Bělorusové s „kapotnikem“ při zdolávání jedné z dun přes střechu. Vůz přistál na kolech a chvíli se zdálo, že bude schopen pokračovat. Po dvou stech metrech se však zastavil.
Posádka se vydala na obhlídku škod. Výsledkem nechtěného kotrmelce byla značně pochroumaná nástavba a pomačkaná střecha kabiny rudého kamionu. Zásadní však bylo poškození ochranného rámu. Šéf týmu MAZ-Sportauto se vrátil na start měřeného úseku a ze soutěže odstoupil.
„Při přejíždění duny jsem viděl Vjazoviče stojícího vlevo. Zdálo se, že posádka je v pořádku a nevšiml jsem si ani žádného poškození kamionu,“ popsal Anton Šibalov. „Pokračovali jsme svou cestou, aniž bychom riskovali. Duny byly mnohem prudší než v předchozích letech. Předek vozu trefil každý hřeben, než se přes dunu přehoupl. Naštěstí jsme nemuseli zastavovat.”
První tři místa v hodnocení rychlostní zkoušky i v průběžné klasifikaci nyní patří Kamazům. První etapové vítězství získali Anton Šibalov, Dmitrij Nikitin a Ivan Tatarinov. Dnes byli o více než osm minut rychlejší než posádky Ajrata Mardějeva a Andreje Karginova, jehož limitovaly problémy s řízením.
V celkovém součtu má Šibalov před Karginovem k dobru téměř 16 minut.
Martin van den Brink s Renaultem se posunul na čtvrté místo celkově. Na průjezd speciálkou potřeboval Nizozemec téměř o tři čtvrtě hodiny více než Šibalov a jeho odstup od třetího Mardějeva narostl z 20 na 55 minut.
Lépe než jezdec týmu Mammoet Rallysport si dnes počínali Alexej Višněvskij a Alexandr Vasiljevskij. Piloti trambusových Mazů si připsali čtvrtý, resp. pátý čas. Po technických problémech v průběhu prvního týdne soutěže však figurují s více než čtyřhodinovou ztrátou na šesté a sedmé pozici absolutně.
Předposlední etapa Silk Way Rally 2019 zavede v pondělí 15. července soutěžící z Che-lan-šanu do Ťia-jü-kuan. Rychlostní zkouška dlouhá 290 kilometrů nabídne znovu kombinaci dun, písečných úseků a rychlejších šotolinových tratí.