Po třech letech působení ve světě cross-country rally představila společnost PH Sport první vlastní vůz. Nový Zéphyr je v podstatě speciál SxS oblečený do slušivé karoserie. Jako byste rozčepýřeného nezbedníka převlékli do dobře střižených svátečních šatů. Jeho duši to nezmění, ale leckdo se za ním ohlédne.
PH Sport rozšířil své aktivity z klasických automobilových soutěží do světa cross-country rally v roce 2016, kdy se s Peugeotem dohodl na pronájmu bývalých továrních vozů.
Rally Dakar se francouzský tým poprvé zúčastnil v lednu 2017. O rok později pomohl posádce Khalid Al Qassimi, Xavier Panseri k šestému místu. Letos se díky Sébastienu Loebovi a Danielu Elenovi radoval z premiérového umístění na stupních vítězů.
Nyní přichází společnost z Langres s prvním vlastním speciálem pro cross-country rally, byť vycházejícím z už existujícího vozu.
Zéphyr (vánek) je postaven podle předpisů Mezinárodní automobilové federace (FIA) pro kategorii T3P. Díky tomu se bude moci ve stejné klasifikaci postavit současným SxS na Dakaru, na podnicích Světového poháru FIA v cross-country rally i na dalších mezinárodních soutěžích.
Základem Zéphyru je dobře známý a v současnosti dominující Can-Am Maverick X3. Ovšem na rozdíl od něj je trubkový rám opatřen lehkou karbonovou karoserií, která opticky proměnila buginu v „klasický“ terénní automobil.
S ohledem na pravidla FIA zůstává zachován původní motor i jeho restriktor. Naopak vlastní cestou se PH Sport vydal na příklad v oblasti zavěšení nebo elektroniky.
Hmotnost vozu, včetně rezervního kola, se i po úpravách drží na povolené dolní hranicí 900 kilogramů. Podle pravidel jednotlivých závodů může být Zéphyr osazen čtrnácti- či patnáctipalcovými ráfky.
Otestováno, prodáno
PH Sport již Zéphyr intenzivně testoval ve Francii a Abu Dhabi. První vozy budou k dispozici už na Dakar 2020. A to jak kupcům, tak zájemcům o pronájem.
„Zájem je už teď veliký. Většina z dvaceti vozů první série je prodaná nebo pronajatá,“ tvrdí manažer PH Sportu Bernard Piallat. „Do tohoto ekonomicky zajímavého produktu, který je skvělou alternativou vozů kategorie T1, jsme investovali veškeré naše znalosti. Novou kapitolu své činnosti ale otevíráme s pokorou, protože se musíme ještě hodně učit. Chci poděkovat závodníkům, kteří se k nám přidali již nyní a důvěřují nám, přestože projekt je stále ještě ve velice rané fázi.“
PH ZÉPHYR technické údaje |
|||
Základ: | Can-Am Maverick X3 | ||
Rám | trubkový, homologovaný FIA | ||
Karoserie: | karbonová | ||
Rozměry: | šířka zvětšena na 2,1 metru | ||
Tlumiče: | třícestné BOS s hydraulickou kompresí a dorazy, systémy CAS a FCS, ultra lehké pružiny | ||
Kola: | 14“ nebo 15“ (podle pravidel daného závodu), pneumatiky BF Goodrich | ||
Hmotnost: | 900 kilogramů, včetně jednoho rezervního kola | ||
Elektronika: | ECU, přístrojová deska, systém pro sběr dat a MoTec Power Box | ||
Palivová nádrž: | 130 litrů, v uhlíkovém/kevlarovém pouzdře |