FIA stále počítá s transformací poháru ve světový šampionát

Rubrika: Auto, FIA SP CCR  
/ Aktualizováno:

Mezinárodní automobilová federace (FIA) by ráda učinila krok, k němuž se její motocyklová obdoba FIM odhodlala už v roce 2003. Ze Světového poháru FIA v cross-country rally by se měl stát světový šampionát.

Návrh je na stole a zainteresované subjekty o něm jednají už nějakou dobu. Loni se dokonce podle některých náznaků zdálo, že se světového šampionátu dočkáme už letos. Prosincové zveřejnění kalendáře pak způsobilo překvapení a do jisté míry i rozčarování. Statut světového poháru byl zachován, navíc došlo k jeho rozdělení. V kalendáři Světového poháru FIA v cross-country rally (SP CCR) zůstalo jen pět podniků, osm kratších baj bylo vyčleněno do samostatné série.

Po zrušení Turkmen Desert Race zbylo ze SP CCR jen čtyřdílné torzo. Navíc neatraktivně roztažené do osmi měsíců. Zatímco Qatar Cross-Country Rally, Abu Dhabi Desert Challenge a Rally Kazakhstan se odjely v podstatě během tří měsíců, závěrečnou Rallye du Maroc dělí od zmíněné trojice čtyřměsíční přestávka.

Stéphane Peterhansel, Rally Kazakshtan 2019
Rally Kazakshtan a závěrečnou Rally du Maroc dělí v kalendáři SP 2019 více než čtyři měsíce. © Red Bull Content Pool

Sejde z očí, sejde z mysli

Takový formát je z pohledu mediálního i fanouškovského zájmu přinejmenším nešťastný. Žijeme v době, kdy příznivci jakéhokoliv sportu chtějí svou porci zábavy podstatně častěji a pokud možno pravidelně. Jinak ztrácejí pozornost. Na příklad fotbal, který co do sledovanosti a popularity stále zůstává celosvětovým fenoménem, se hraje každý víkend a v týdnu se servíruje pohárový nášup. Ale i motoristické sporty sytí své fanoušky často ve čtrnáctidenních – a někdy i týdenních – intervalech (F1, IndyCar, NASCAR). Divácky podstatně atraktivnější formát má také disciplína, která je cross-country rally nejbližší. Sezona mistrovství světa v rally ubíhá přibližně v třítýdenním rytmu.

Přitom cross-country rally má trumfy ve svých rukou. Příchuť extrémní zábavy, jakou další sporty (včetně většiny motoristických disciplín), jejichž kolbištěm jsou uzavřené stadiony nebo jiná stálá sportoviště, jednoduše mít nemohou. Podmínky, které nelze nikdy stoprocentně předvídat, a proto se mohou každý den postarat o napsání hned několika – často celé řady – zajímavých sportovních příběhů. Divácky mimořádně atraktivní záběry. Moderní technologie, díky nimž lze zprostředkovat velmi detailně průběh závodu, ať už se jede v jakémkoliv koutě planety.

Odpovědné osoby a osobnosti z FIA si výše zmíněné dobře uvědomují. Aktivní propagátorkou změny je současná prezidentka komise FIA pro cross-country rally Jutta Kleinschmidt. Z jejích vyjádření lze usuzovat, že i letošní poněkud nešťastná podoba SP CCR nebyla počátkem pouti špatným směrem, ale spíš prvním krokem na cestě k vytvoření ideálního formátu budoucího mistrovství světa.

Jutta Kleinschmidt, Baja Aragón 2016
Jutta Kleinschmidt ještě jako pilotka při Baja Aragón 2016. © X-raid

„Jednoznačně se jedná o období změn. Aby závodníci rostli, potřebují jednu plnohodnotnou sérii. Naším cílem je zaujmout více soutěžících, získat větší mediální pokrytí a transformovat světový pohár do mistrovství světa. Světový šampionát by zvýšil hodnotu cross-country rally jako sportovní disciplíny,“ věří Jutta Kleinschmidt.

Méně podniků podmínkou

V roce 2018, kdy se o body do SP CCR bojovalo jak při delších rally, tak při kratších bajách, čítal kalendář jedenáct podniků. Tak náročný program účastníky případného světového šampionátu nečeká.

„V minulosti jsme měli i třináct závodů za rok, což je pro soukromé týmy příliš,“ připomíná vítězka Rally Dakar v kategorii automobilů z roku 2001. „Menší počet podniků snižuje náklady týmů. Proto bychom tolik závodů mít neměli.“

FIA nemusí nic vymýšlet. Fungující model existuje. Inspiraci lze čerpat u již zmíněné FIM. Ta kromě mistrovství světa v cross-country rally pořádá také samostatný světový pohár v bajách. Šampionát má svou váhu, prestiž a těší se zájmu nejlepších továrních týmů. Pohár slouží jezdcům, kteří se na scéně cross-country etablují a získávají první zkušenosti, stejně jako „hobíkům“, jimž kratší soutěže stačí k jejich sportovnímu vyžití.

Adrien van Beveren, Silk Way Rally 2019
Letos se Silk Way Rally stala součástí motocyklového MS. Budou na jejích tratích za rok bojovat o body do světového šampionátu i automobily? © Monster Energy

Silk Way horkým kandidátem

Jak by tedy mohl kalendář budoucího mistrovství světa vypadat? Čtveřice závodů, které jsou součástí SP CCR letos, má svou kvalitu a pravděpodobně by měla tvořit kostru série i do budoucna.

Nepříjemně dlouhou přestávku by mohla rozbít letní Silk Way Rally. Její devátý ročník se organizátorům díky pestrosti a náročnosti tratí mimořádně povedl. A jel se jako kandidátský podnik FIA. Navíc SWR byla letos poprvé součástí světového šampionátu FIM. Díky tomu v kategorii motocyklů přilákala na start vynikající konkurenci a jezdci pěti továrních týmů se postarali o velmi atraktivní průběh závodu. Kdyby v budoucnu SWR nabídla něco podobného i v kategorii automobilů, její už tak nemalá prestiž by opět o něco stoupla.

Africa Eco Race nebo Dakar?

Již na jaře se v italských médiích objevily informace, že o zařazení svého afrického závodu do kalendáře SP/MS s FIA jedná Jean-Louis Schlesser. Důvod je zřejmý: Francouz by na start Africa Eco Race (AER) rád přilákal opravdu velká jména. Je však otázkou, kolik špičkových týmů a jezdců by kvůli bodům do SP/MS, skutečně oželelo mediálně – a tudíž i marketingově – jednoznačně atraktivnější vrchol sezony, jímž stále zůstává Rally Dakar.

Jean-Louis Schlesser, Africa Race 2019
Prosadí Jean-Louis Schlesser zařazení Africa Eco Race do kalendáře mistrovství světa, resp. světového poháru? © AER Media

A proč by pod novým vedením nemohl o místo v kalendáři usilovat Dakar? Kalendář SP CCR otevíral už v 90. letech minulého století. Navíc prezident motocyklové federace Jorge Viegas projevil zájem o zařazení Dakaru do světového šampionátu FIM. Pokud dakarský ředitel David Castera najde společnou řeč s jednou federací, proč by se neměl dohodnout s druhou?

Kdyby k dohodě mezi ASO a FIM opravdu došlo, byla by Schlesserova vyjednávací pozice oslabena. Špičkové motocyklové týmy by se na Arabský poloostrov vydaly stoprocentně a po zkušenostech z minulých let víme, že z předních truckerů přilákaly jednotlivé ročníky AER spíše jednotlivce, než že by mezi zástupci širší špičky vedly k hromadnému úprku z Dakaru do severní Afriky.

Proto není jisté, že by se velcí hráči kategorie automobilů chtěli ve stejném termínu účastnit jiného závodu. Dakar má marketingovou váhu. Je to značka. Úspěšná. Ať se jede kdekoliv.

Konec sezony v lednu?

Nicméně pokud by se Schlesser s FIA dohodl, existuje způsob, jak vážné uchazeče o zisk titulu světového šampiona k účasti na AER přimět. A znovu není potřeba vymýšlet nic nového. Jedná se o koncept, který sama FIA již několik let využívá v případě formule E a nově jej zavedla i v mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (WEC).

24h Le Mans 2019
To nejlepší nakonec. 24h Le Mans nově uzavírá sezonu WEC. Vydá se stejnou cestou i světová série cross-country rally? © Toyota

Jde o rozprostření sezony do dvou kalendářních let. Díky němu se štědřeji bodovaná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans přesunula na úplný závěr sezony WEC. Legendární závod byl vrcholem šampionátu i v dobách, kdy se jel v jeho úvodní části. Problém tkvěl v tom, že zájem o sérii po Le Mans opadal. A to jak ze strany fanoušků a médií, tak nezřídka i v případě některých týmů. Od počátku roku se připravovaly na čtyřiadvacetihodinovku, po ní šetřily zdroje, aby pak od přelomu podzimu a zimy znovu upřely pozornost k dalšímu ročníku.

A ve světě cross-country rally to je podobné. Navzdory lednovému termínu vnímá většina týmů Dakar, případně AER, jako konec sezony, nikoliv jako její začátek. Ne před Dakarem, ale až po něm obvykle dochází k přestupům jezdců, výměně navigátorů apod. Jen takový postup totiž poskytuje dostatečný prostor pro důkladnou přípravu na další ročník.

Premiérová sezona Mistrovství světa FIA v cross-country rally by tudíž rovnou mohla nést označení 2020/21 (příp. 2021/22 atd.). Pokud jde o bodové ohodnocení, maraton jako AER (nebo Dakar) by byl určitě oceněn vyšším koeficientem než kratší závody. Díky tomu by i jezdci, kteří v předchozím průběhu sezony na některé ze soutěží zaváhali, měli do poslední chvíle šanci smazat manko a otočit vývoj na svou stranu. A to je dostatečný důvod, proč se rvát až do posledního podniku sezony.

Kuba Przygoński, Abu Dhabi Desert Challenge 2019
Buginy na podnicích světového šampionátu pouze bez nároku na body? © X-raid

Jediná technická koncepce?

Důležitým bodem jednání o možné budoucí podobě Mistrovství světa FIA v cross-country rally jsou také technické předpisy. V současném SP CCR se na špici utkávají vozy s benzinovými i dieselovými motory, stejně jako čtyřkolky s buginami s jedinou poháněnou nápravou. Ve světovém šampionátu by však mělo jít o jediný koncept. Hovoří se o vozech 4×4 s benzinovými motory. A lze předpokládat, že rozhodnutí v této oblasti FIA neučiní bez souhlasu velkých týmů, které disciplínu v posledních letech drží na úrovni.

Jedno je jisté: Světový pohár FIA v cross-country rally v letošní podobě má k ideálu daleko. Mezinárodní automobilová federace by měla před příští sezonou změnit alespoň „něco“. Dočkáme se evoluce? Nebo se můžeme těšit rovnou na revoluci? Odpovědi přinesou následující měsíce…

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu