Posádka Martina Macíka má za sebou první závodní den s novým speciálem Iveco PowerStar. V průběhu úvodní etapy Baji Aragón smazala téměř dvouminutovou ztrátu a do sobotní části soutěže půjde z první pozice.
Do Baji Aragón 2019 odstartovalo devět kamionů. K horkým favoritům patřily české posádky Martina Macíka ml. a Jaroslava Valtra s novými speciály Iveco.
Na trať úvodní rychlostní zkoušky (165 km) se jako první vydal obhájce loňského vítězství Valtr se svými syny Jaroslavem mladším a Michalem. Do poloviny testu se rodinná posádka držela v kontaktu s vedoucím Macíkem. Jenže na 124. km se naděje šternberského jezdce na vynikající výsledek rozplynuly. Žluté Iveco zastavil pravděpodobně spadlý řemen.
Valtrovi sice přibližně po hodině a půl pokračovali, ale za třetím mezičasem (132. km) opustili trať rychlostní zkoušky a po běžných komunikacích se vydali zpět do bivaku v Teruelu. Přidělený čas odsunul žluté Iveco na chvost startovního pole.
Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a debutujícím palubním mechanikem Davidem Švandou měli první speciálku výborně rozjetou. Ještě na 132. kilometru vedli s náskokem 5:39 min před Španělem Aguirregaviriou s Mercedesem, jenže v úplném závěru se dostali do potíží.
„Do posledního kilometru to bylo dobré, pak jsme ale prorazili gumu. Musím říct, že takhle jsem se už dlouho neproletěl. Byl tam takový výjezd na druhou pistu, v roadbooku jen jeden vykřičník. Ale když jsme vyletěli nahoru, byla tam asi půlmetrová až metrová díra. Tu jsme nabrali, Karel se vznesl a šel pravá, levá, nahoru, dolů,“ popsal Martin Macík v cíli speciálky. „Nějak jsme to ustáli. Odnesli jsme to prasklou gumou, máme ohnuté nějaké péro, ale nic hrozného.“
Vedení se ujal Aguirregaviria. Nezbytná výměna pneumatiky odsunula Macíka na druhou pozici (+1:42 min).
Na kratší podvečerní erzetě (87 km) byl Macík nejrychlejší, přestože jel tři čtvrtiny testu v náročném kamenitém terénu bez serva. Aguirregaviriu porazil o tři minuty a šest sekund a odsunul jej na druhou pozici. Třetí je Španěl Javier Mariezcurrena s Tatrou Jamal ostravského týmu Fesh Fesh.
Valtr dosáhl s opraveným vozem třetího času (+4:11 min), celkově však se ztrátou dvou a půl hodiny figuruje až na devátém místě. Nicméně výsledek tentokrát není pro Valtr Racing Team nijak důležitý. Ve Španělsku jde hlavně o ostrý test nového vozu.
O konečných výsledcích Baji Aragón rozhodnou dvě sobotní speciálky. Bojovat se bude na stejných úsecích jako v pátek. Na rozdíl od dneška však kamiony začnou kratší erzetou Sur a na závěr se budou muset vypořádat se 165 kilometry testu Notre.