Baja Aragón: Prokop medailovou pozici neuhájil, vítězem Terranova

Rubrika: Auto, Baja Aragón, FIA SP baja  
/ Aktualizováno:

Zatímco Orlando Terranova v závěrečné etapě španělské baji zkušeně kontroloval vedení, za jeho zády zuřila bitva o další dvě místa na stupních vítězů. Rozhodla až poslední rychlostní zkouška. Jako poražený z ní vyšel Martin Prokop.

Martin Prokop, Baja Aragón 2019
Martin Prokop/Jan Tománek, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Baja Aragón 2019. © MP-Sports

Automobily zahájily sobotní etapu Baji Aragón 2019 druhým průjezdem kratší rychlostní zkouškou Sur, jejíž úzká kamenitá trať měřila 87 kilometrů. Orlando Terranova a Ronnie Graue s Mini nezaváhali. Posádka týmu X-raid udržela stoprocentní bilanci a potřetí si připsala nejrychlejší čas. Svůj náskok na čele průběžného hodnocení navýšila na více než čtyři a půl minuty.

Na odpolední speciálce (165 km) Argentinec neriskoval. Celkové vítězství potvrdil čtvrtým časem (+1:18 min). Přestože vynechal dva úvodní podniky sezony, body za výhry v Itálii a Španělsku vynesly Terranovu už na druhé místo průběžného hodnocení světového poháru.

„Druhé vítězství v řadě a důležité body do šampionátu. Byl to příjemný závod. Nový formát přinesl dobré souboje,“ pochvaloval si Orlando Terranova. „Snažili jsme se jet čistě a zvládli jsme to s jediným defektem. Uvidíme, čeho dokážeme dosáhnout v Maďarsku.“

Orlando Terranova, Baja Aragón 2019
Orlando Terranova/Ronnie Graue, Mini JCW Rally, X-raid. Baja Aragón 2019. © X-raid

Martin Prokop s Janem Tománkem (Ford) ráno nestačili na Terranovu ani ten Brinka (Toyota), ale své soupeře v souboji o druhé místo si pohlídali. Romu udolali o pouhou sekundu a Przygońskému (oba Mini) ujeli o více než půl minuty.

Jenže na poslední speciálce byla situace naprosto jiná. Španěl i Polák předvedli výkony hodné devítinásobného vítěze Baji Aragón, resp. úřadujícího šampiona světového poháru, a odsunuli posádku týmu MP-Sports mimo medailové pozice.

„Na začátku jsme sice měli problémy s brzdami a něco jsme ztratili na první erzetě, ale pak jsme dlouho drželi druhé místo a byli jsme odhodlaní bojovat o něj až do cíle. Bohužel, dvě auta byla rychlejší než my. Poslední dlouhá erzeta byla fakt odmakaná. Nechali jsme tam všechno, co jsme měli. Ale je vidět, že je to ještě pořád málo,“ bilancoval čerstvě ženatý Martin Prokop. „Jak se říká, po svatbě každý závodník o vteřinu na kilák zpomalí. Ale nakonec ten rozdíl nebyl tak velký, takže tím to asi není. Škoda. Jinak super závody, skvělé svezení, ale to podium nás bude mrzet. Bramborová medaile je ta nejhorší, co může být.“

Martin Prokop, Baja Aragón 2019
Martin Prokop/Jan Tománek, Ford Raptor RS Cross-Country, MP-Sports. Baja Aragón 2019. © MP-Sports

Roma útočí

Po pátečních problémech s technikou i diskutabilním počínání jednoho ze soupeřů se Nani Roma a Àlex Haro v sobotu prezentovali v plné síle. Dopoledne vystřídali na třetí příčce průběžné klasifikace týmové kolegy Kubu Przygońského a Tima Gottschalka. Po obědě nedali šanci ani Prokopovi.

Roma byl při druhém průjezdu dlouhou erzetou Notre nejrychlejší, Przygońského porazil o 21 sekund a bylo rozhodnuto. Jezdci týmu X-raid obsadili kompletní stupně vítězů v pořadí Terranova, Roma, Przygoński.

„Druhé místo samozřejmě není to, co jsme chtěli,“ připustil Nani Roma, který se jen těžko smiřoval s minutami ztracenými v pátek za pomalejším ten Brinkem. „Po pravdě řečeno, včera mi zničil závod. Ale dobře, i to je součást hry. Někteří lidé zkrátka nejsou dostatečně ušlechtilí, aby uhnuli a pustili soupeře před sebe. Dnes bylo auto perfektní, dostali jsme se do tempa a vyhráli erzetu. Orly podal skvělý výkon, stejně jako Kuba. Je úžasné, že jsme všichni na pódiu.“

Kuba Przygoński, Baja Aragón 2019
Kuba Przygoński/Timo Gottschalk, Mini JCW Rally, Orlen Team/X-raid. Baja Aragón 2019. © X-raid

„Těší nás, že jsme dokázali získat třetí místo navzdory několika problémům. Rozhodla poslední speciálka. Na ní jsme svedli skvělý souboj s Nanim a Prokopem. Čtyřicet kilometrů před cílem přestalo fungovat chlazení brzd, takže jejich teplota se v jednu chvíli pohybovala kolem dvou set stupňů. Auto prakticky nebrzdilo, ale zvládli jsme to. Počasí bylo během rally hodně proměnlivé. Od deště a bouřky až po horko se spoustou prachu. Tratě byly hodně úzké, pneumatiky a brzdy na nich dostaly pořádně zabrat,“ konstatoval Kuba Przygoński. „Jsem rád, že se vracíme do hry. Už se těšíme na další baju v Maďarsku.“

Až do posledního měřeného úseku mohli na medailové pozice pomýšlet také Bernhard ten Brinke a Tom Colsoul. Díky druhému času na RZ3 se v celkovém součtu časů vyrovnali průběžně čtvrtému Przygońskému. Jenže Nizozemec ani ve Španělsku nedokázal jet čistě až do konce a závěrečný test nedokončil.

Bernhard ten Brinke, Baja Aragón 2019
Bernhard ten Brinke/Tom Colsoul, Toyota Hilux, Overdrive Racing. Baja Aragón 2019. © Baja Aragón Media

„Jsme zklamaní. Praskl náboj kola,“ vysvětloval příčinu navigátor Tom Colsoul. „Je to obrovská škoda, protože na třicátém kilometru jsme byli o čtyřicet sekund rychlejší než všichni ostatní a měli jsme pódium na dosah.“

„Neviditelný“ obhájce

Obhájce loňského vítězství Vladimir Vasiljev nebyl už od pátku spokojen s nastavením své Toyoty. Po problémech soupeřů si s navigátorem Konstantinem Žilcovem v sobotu o dvě příčky polepšili, nicméně jejich ztráta na vítěze zůstala velká. Rus přesto udržel vedení v tabulce světového poháru, i když pouze o čtyři body před Terranovou. O dalších 14 bodů méně mají na svém kontě Prokop a Przygoński, kteří se po Španělsku dělí o třetí příčku.

Vladimir Vasiljev, Baja Aragón 2019
Vladimir Vasiljev/Konstantin Žilcov, Toyota Hilux, VRT. Baja Aragón 2019. © Baja Aragón Media

Pro Hozáka s Kilianem užitečná zkušenost

Petr Hozák a René Kilian se po pátečním odstoupení do soutěže v sobotu vrátili a z hlediska vzájemné spolupráce prožili důležitý den. Poprvé měli příležitost svézt se společně ve skutečně ostrém tempu a vzájemnou souhru si pochvalovali. Doplatili však na startovní pozici. Na trať vyráželi až jako pětačtyřicátí, museli předjíždět pomalejší vozy, a proto dosahované mezičasy nemají tentokrát významnou vypovídací hodnotu.

Západočeský závodník ocenil také potenciál svého Hummeru, ačkoliv zatím technice chybí spolehlivost. Na závěrečném testu totiž vypověděly službu brzdy. Proto Hozák s Kilianem na 130. kilometru RZ4 ze závodu odstoupili podruhé.

Baja Aragón uzavřela první polovinu letošní sezony Světového poháru FIA v cross-country bajách. Páté dějství hostí už za dva týdny (8. až 11. srpna) maďarská Várpalota, v jejímž okolí se pojede populární Hungarian Baja.

Baja Aragón 2019
AUTOMOBILY
neoficiální výsledky
1. Terranova / Graue Mini JCW Rally 6:21:40
2. Roma / Haro Mini JCW Rally +3:36
3. Przygoński / Gottschalk Mini JCW Rally +4:12
4. Prokop / Tománek Ford F-150 Evo +5:33
5. Vasiljev / Žilcov Toyota Hilux +12:17
6. Ramos / Jesus Toyota Hilux +16:29
7. Recuenco / Alijas Mini +22:17
8. Carapeta / Pereira Range Rover Evoque +36:59

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu