Macík s Karlem vezou zlato z Baja Aragón

Rubrika: Tiskové zprávy  
/ Aktualizováno:

Martin Macík, František Tomášek a David Švanda z týmu Big Shock Racing zvítězili na španělské Baja Aragón, kde poprvé startovali se svým novým dakarským speciálem. Kromě zlaté trofeje a mnoha zkušeností si vezou také přesvědčení, že vsadit na změnu kamionu byla dobrá volba.

Karel, vůz Iveco sestrojený týmovými mechaniky, je rychlý, ale zároveň je jízda s ním neuvěřitelně komfortní. Posádce dokáže ušetřit mnoho sil, což na Dakaru 2020 určitě ocení.

„Jsme spokojení, vyhráli jsme, auto jezdí špičku. Kromě jednoho karambolu, který mě mrzí, protože jsem klukům mechanikům přidělal práci a šroubovali do 5 hodin ráno, to bylo super,“ říká Martin Macík.

Španělská baja také odhalila na novém kamionu pár detailů, na kterých mechanici pod vedením šéfa týmu Martina Macíka staršího začnou pracovat hned po návratu do sedlčanských dílen. Do lednového Dakaru by tak Karlova forma měla být perfektně vyladěna.

Martin Macík, Baja Aragón 2019
Martin Macík, Iveco PowerStar, Big Shock Racing. Baja Aragón 2019. © Big Shock Racing

Páteční vítězství s proraženou pneumatikou

Po prvním výživném závodním dnu, zahrnujícím dvě rychlostní zkoušky, se Martin Macík dostal z druhého startovního místa do vedení. Ale nebylo to vůbec jednoduché. Karlovy dětské nemoci se v první dopolední etapě projevily v podobě neposlušné pojistky stěračů, která několikrát vypadla, např. když posádka projížděla brodem. Kamion se tak rázem proměnil v ponorku. Osvědčil se však nový mechanik David Švanda, když dokázal situaci za jízdy vyřešit. Martin Macík také krátce stavěl u Jaroslava Valtra, který na trati řešil technické těžkosti.

„Pak už jsme letěli a všechny nechali minimálně deset minut za sebou. Ale pět kilometrů před cílem, na pistě v zatáčce, jsme to v rychlosti 110 km/h poslali do díry. Rána obrovská, Karel se splašil a byli jsme rádi, že jsme vše ustáli. Prorazili jsme zadní pneumatiku a nějak dojeli do cíle. Nakonec jako druzí v etapě,“ popisuje nečekaný moment páteční části Macík.

O pauze bylo možné pneumatiku vyměnit, ale na další akce nezbyl čas. Start druhé části se významně posunul po stížnosti závodníků v buginách, kteří se cítili ohroženi kamiony. Proto do páteční odpolední části kamiony vyrážely až po všech buginách, s několikahodinovým zpožděním a etapu dojížděly za tmy. Na 20. km se také ukázalo, že předchozí kolize Karlovi vyřadila servo, takže Martin musel trať dojet bez podpory řízení.

Martin Macík, Baja Aragón 2019
Martin Macík/František Tomášek/David Švanda, Iveco Powerstar, Big Shock Racing. Baja Aragón 2019. © Big Shock Racing

„Měl jsem ruce vytahané až na půdu, ale dali jsme to. V cíli první. Karel jel dobře, trať letos byla překvapivě náročná a zrádná, takže super trénink na Dakar. Tak to má být,“ popisoval Macík.

Sobota bez brzdění

V sobotu druhý závodní den Baja Aragón odstartoval kratší 80 km dlouhou speciálkou a odpoledne na závodníky čekala trať čítající 160 km. I v první sobotní části si Karel se svou posádkou udrželi prvenství, ale nebylo to zadarmo.

„Zážitek. Ostré zatáčky, brzdy dostávaly zabrat. Cesta byla užší než kamion, v brodu vám voda zvedne kapotu o půl metru, všude kameny, snadno prorazíte pneumatiku a jeden defekt vám tu může prohrát závod,“ líčil navigátor František Tomášek.

Martin Macík, Baja Aragón 2019
Martin Macík/František Tomášek/David Švanda, Iveco PowerStar, Big Shock Racing. Baja Aragón 2019. © Big Shock Racing

Během delší odpolední části se navíc ozvaly brzdy, na kterých se projevila jízda v rozbitém terénu plném kamení.

„Měli jsme vysokou teplotu na brzdách, takže nefungovaly přesně tak, jak by měly. Proto jsme zbytek závodu už dokončili s rozumem. Letěli jsme slušně, úplně bez rizika to v našem sportu nejde, ale jeli jsme ve větším klidu,“ popisuje nový mechanik David Švanda.

V poslední speciálce do cíle o pár sekund dříve než posádka sedlčanského týmu dorazil Jaroslav Valtr. Celkové vítězství v Baja Aragon ale nakonec vybojoval Macík se svou posádkou.

Další plány

Baja Aragon zahájila závodní sezónu. Na přelomu srpna a září čeká na tým Big Shock Racing ještě Baja Poland. Martin Macík, František Tomášek a David Švanda si s Karlem zazávodí také v říjnu na Rallye du Maroc. A všichni členové týmu se těší, že marocký maraton už si užijí i s motocyklistou Janem Brabcem, který se rychle zotavuje po nedávném zranění. A pak už přijde na řadu Dakar 2020 v Saúdské Arábii, po kterém se naši závodníci opět potkají s fanoušky na své tour Posedlí Dakarem.

Tisková zpráva týmu Big Shock Racing (editováno)

Mohlo by vás zajímat

Aleš Loprais, testování v Maroku, 2024

Aleš Loprais po testech odřekl účast na Marocké rally

Počátkem října absolvoval Aleš Loprais v Africe testování nově postaveného kamionu Iveco Powerstar, s nímž se měl následně zúčastnit Rallye du Maroc. Na jejím startu však bude posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT chybět.

Více...
InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT, Dakar 2025

Aleš Loprais na Dakaru 2025 s novým vozem i posádkou

Aleš Loprais otevírá novou kapitolu svého působení na dakarské rally. Frenštátský závodník opouští kabinu Pragy V4S DKR a přesedá za volant vozu Iveco Powerstar.

Více...
Aleš Loprais, Dakar 2024

Dakar 2024: Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml., Jiří Stross a Instaforex Loprais Praga Team slaví stříbro

Dlouhé čekání je u konce. Aleš Loprais se na Rally Dakar vrací na stupně vítězů v konečném hodnocení

Více...

Napište komentář:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Mobile Sliding Menu